Parkside lintzaag (Lidl)

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
458
125
Zuidoost Brabant
Een heel fijne lintzaag. ik gebruik hem al enkele jaren. maar nu met een 3,2mm zaagblad loopt de zaag van de wielen als ik ga zagen. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Verder een goed stukje hobby gereedschap.
Belast of ook al onbelast? Naar voren eraf of naar achteren eraf?
Op YT staan veel filmpjes over het afstellen van een lintzaag (EN: bandsaw), ook over de Parkside lintzaag (filmpje is in het Pools maar hij laat wel de instellingen zien)
Ik ken deze lintzaag verder niet, maar kijk eerst even het lint goed op de wielen ligt, dan of je lintgeleiders goed zijn ingesteld en zo ja of je de wielen zelf dan misschien iets moet stellen...

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
659
369
‘s-Hertogenbosch
Is het niet zo dat het loopvlak van de wielen een heel klein beetje bol moeten zijn, het driften komt bij mij ook voor…. Heb het idee dat door een te vlak loopvlak de zetting van de tanden wordt afgeplat.
De tanden moeten iets voor het hoogste punt lopen en niet te ver naar achteren….

Oftewel ik zit met hetzelfde probleem, zagen als de beste, maar niet aan de geleider. De lijn volgens uit de hand gaat goed maar de rest alleen met een nieuw lint…

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Ja, bolling zorgt voor de 'weergang'. Aan de kant van het lint die het dichtst bij het midden van het wiel zit wordt het hardst getrokken en zo ontstaat een stabiele gang.
Als de het lint smaller is dan is het effect natuurlijk minder. Daarom loopt een koord of een snaar in een groef en niet op een vlakke poelie. Als de spanning in het lint (te) hoog is dan kan voor een smal lint de 'winst' door een kortere baan te kiezen aan de rand van het wiel groter zijn dan het 'verlies' van de scheve trekkracht.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.