Parkside lintzaag (Lidl)

Dutch carverman

Actieve deelnemer
23 dec 2020
54
21
In het voorjaar heb ik ook zo'n machine aangeschaft. Daar ik uit de bouw kom heb ik wel wat ervaring met machine's . Deze lidl machine is zeker niet slecht en je kan voor 89€ (aanbieding) geen profi-machine verlangen. Voor hout tot max 80 mm gaat prima, maar zoals eerder gezegd ; rustig aan , dan breekt het lijntje niet. Hechthout gaat ook prima tot 40 mm dikte. Maar ik heb laatst een stam Lindenhout gekocht, hier planken van laten zagen van 50mm dik. Deze heb ik op mijn Bosch cirkelzaag (professioneel ) weer in balkjes van 50 x 50 en 50 x 100 mm gezaagd, i.v.b.m. houtsnijwerk.
Dan heeft de machine er beduidend meer moeite met het zagen en begint te slippen. Ook heb ik gehad dat mijn zaag breekt . Bij toolnation nieuwe zagen gekocht voor 8€ per stuk.
Hiermee kon je ook bi-metaal zagen wat weer makkekijk is voor mijn andere hobby.
Maar deze brak ik ook dus werd het een dure grap. Na gezocht te hebben op Y.T. hoe je deze zagen kunt repareren. Heb ik een torch gekocht met zilver en flux 6. De gebroken zagen gemaakt en dit ging wonderwel goed. Dus nu heb ik weer 3 hele zagen. Op internet zag ik zaagbladband op rol 30,5 meter voor 75 €. een reken som leert me dat 30.5 :1.4 = 21.7.
Dus 21 x 8€ = 168€ . Dus dat ga ik doen.
Al met al een leuke machine. Maar de paralel geleiding vind ik wat minder.
Wel een duidelijke instuctie boekje en geleverd met bijpassend gereedschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse

joshuajungle

Nieuw lid
8 feb 2021
2
0
ook zo"n bandmachientje aangekocht, had een paar meubelpanelen van 18 mm dikte waar ik een een strip moest van 8 cm moest afzagen. 2 of 3 plankjes van 80 cm lang gingen perfect, daarna wat stroever en toen blokkeerde de zaag. Daarna drift de zaag steeds naar rechts en blokkeert deze steeds. alles gekuist, afgesteld, maar blijft driften tot tegen de rechter geleider, gevolg steeds kromme snede. Wat zou de oorzaak kunnen zijn, heeft amper 15 minuten gewerkt....bedankt
 
Hoi Joshua,

Ik denk dat inderdaad het zaaglint bot of beschadigd is. De spanning is wel goed ?
Ook ik heb mijn eerste lint na een aantal keer gebruikt te hebben vervangen door een andere.
Schijnbaar is het lint wat geleverd wordt met de machine niet de beste kwaliteit.

Gr Edwin
 

joshuajungle

Nieuw lid
8 feb 2021
2
0
Hoi Joshua,

Ik denk dat inderdaad het zaaglint bot of beschadigd is. De spanning is wel goed ?
Ook ik heb mijn eerste lint na een aantal keer gebruikt te hebben vervangen door een andere.
Schijnbaar is het lint wat geleverd wordt met de machine niet de beste kwaliteit.

Gr Edwin
Bedankt Edwin, heb ergens gelezen als spanning te groot is de tanden aan 1 kant worden platgedrukt op de 2 wielen, andere kant steken ze meer uit en dus wordt aan die kant meer hout weggenomen, gevolg drift. lijkt me nu pausibele verklaring. ga me een ander lint aanschaffen, hopelijk is het daarmee opgelost. mvg, Joshua
 

Svda

Nieuw lid
18 dec 2019
5
3
ook zo"n bandmachientje aangekocht, had een paar meubelpanelen van 18 mm dikte waar ik een een strip moest van 8 cm moest afzagen. 2 of 3 plankjes van 80 cm lang gingen perfect, daarna wat stroever en toen blokkeerde de zaag. Daarna drift de zaag steeds naar rechts en blokkeert deze steeds. alles gekuist, afgesteld, maar blijft driften tot tegen de rechter geleider, gevolg steeds kromme snede. Wat zou de oorzaak kunnen zijn, heeft amper 15 minuten gewerkt....bedankt
Hallo joshuajungle
Denk ook dat het zaaglint te wensen overlaat, heb ook zo een lintzaag een hele tijd geleden aangekocht voor een 60€ enkele zaagsneden mee gedaan en na enkele zaagsneden problemen met de zaagsneden, heb meteen andere zaaglinten gekocht op aliexpress (doordat de uk verkoper deze niet meer verzend naar buitenland) de 6 mm en iets breder, vervangen en afgesteld, al heel wat gezaagd ermee en altijd mooie zaagsneden verkregen. Ze zijn goed geprijsd en ik ben heel tevreden over de kwaliteit. Hopelijk heb je hier iets aan. Groeten S.
 
  • Leuk
Waarderingen: joshuajungle

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het is heel gevaarlijk om schijven van rond hout te zagen, de stam will wel in het lint getrokken worden.

Je kunt vingers verliezen en minstens het ling en de zaag beschadigen, omdat het lint het hout grijpt en omlaag trekt, eerst aan de voorkant en dan weer aan de achterkant . DAMHIKT ( don't ask me how I know that)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Het is heel gevaarlijk om schrijven van rond hout te zagen, de stam will wel in het lint getrokken worden
+1. Dat heb ik ook geleerd... Rond werkstuk vloog langs m'n hoofd. Ik zaag nu alleen spul dat vlak op het werkblad ligt.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Zaag regelmatig rondhout op de lintzaag, maar het is wel zaak dat je het hout stevig vasthoudt, vooral in het begin.
Vaak maak ik gebruik van een spie of ik leg het hout in een v-vorm welke ik met grof schuurpapier heb bekleed.
Het is wel zaak dat je jezelf niet af laat leiden of een beetje laks wordt, omdat het rondhout toch niet erg dik is (het risico is dan groter, omdat je te weinig tanden in het hout hebt!)
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Wil hier eens even horen of iemand toevallig een linkje heeft naar een 3mm (1/8") zaagblad voor deze zaag (1400mm). Voornamelijk om rondingen te zagen in multiplex, grenen, ...
Tuffsaws liet weten enkel nog binnen UK te verzenden (Brexit ? Corona ? ...)
Ben al even aan 't googlen , maar niet direct te vinden.

Eeuwige dank alvast (of tot m'n zaag het begeeft alleszins :p )
scOOb
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
3mm is wel erg smal.
Ik weet natuurlijk niet welke diameter je rondingen moeten hebben, maar met 6mm kun je al behoorlijk kleine diameters zagen.
Zo’n 3mm lint breekt natuurlijk erg gauw. Weet ook niet of dit nog te krijgen is.
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Ik weet het, maar het gaat om wat dierenfiguurtjes die ik wil uitzagen voor mijn echtgenote in 18mm MDF. Ik heb ook een elektrische figuurzaag, maar dat motortje is echt te licht voor die 18 mm. Heb er nu een 7 mam lint op liggen en is niet fijn genoeg. Heb ook geen ervaring met zo’n smal lint, Tuffsaws heeft ze wel, maar zoals gezegd, ze leveren niet … stom, want past echt wel in een envelop
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.