Paneeldeur maken

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
volgens mij kom je er met een bit nooit... misschien wel met iets op een dergelijk idee als dit?

Bedankt voor de link Scheppie. Had de video enige tijd geleden gezien en vond het inderdaad wel een goed idee van Koos.

Denk dat deze methode uiteindelijk een mooier resultaat opleverd als met de zaagtafel dus toch maar eens overwegen.

Mvg,
Alexander
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
De hobby krijgt weinig tijd met werk en kinderen maar ik heb weer een beetje kunnen werken dit weekend.

De volgende stap was het maken van de verbindingen tussen regels en stijlen. Ik moest hier op zoek naar een oplossing in lijn met de toestellen die ik heb.

Optie 1: Met de vierkantengatenboor (ooit overgekocht van iemand hier op het forum)
Optie 2 : Met een bovenfrees en een mal de gaten frezen
Optie 3: Met de domino 500 de gaten voorboren en dan met een handboor de gaten verder uitboren.

Kiezen tussen de pest en de cholera?

uiteindelijk voor Optie 1 gegaan, omdat ik zo op zijn minst de gaten in de stijlen kon maken zoals het moest. Alleen de gaten in de regels zorgde voor een uitdaging. Daarvoor moest ik een haakske constructie maken op de juiste hoogte:
20210206_120243_resized.jpg

Op zich werkte dit vrij goed. Nu moer ik de gaten nog schoonmaken en klaarmaken voor de pennen.

De middelste stijl en regel verbind ik aan de rest adhv de grootste domino die ik heb (10 x 50 mm).

Zo kom ik toch weer tot de conclusie wat voor houtbewerker ik ben en dat is eerder van het luie type :D . Om vijf minuten maak je met de domino 4 verbindingen die perfect zijn... Laat dat afgestel met al de rest maar links liggen voor mij!20210206_120250_resized.jpg20210207_131414_resized.jpg
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
367
159
Eindhoven
Hi Marijn,
Is inderdaad een optie. Mijn zorg is ivm precisie. Indien ik een groef heb van 8MM zou ik liefst een paneel met een 'tand' van 8mm dikte hebben om zo stevig mogelijk te zijn. Dat lijkt me met deze methode moeilijker te bekomen, niet?
Het deel van 8mm dat moet blijven staan is met een proefstukje zagen toch wel te doen? Mits de zaag eenmaal goed ingesteld staat vond ik het een snelle manier van werken. Uiteindelijk natuurlijk kiezen wat het best bij je ( gereedschap) past!
 
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Goeiemorgen allemaal,

Deze week nog een beetje vordering gemaakt. Gaten op maar gemaakt en pennen uit afrormosia gemaakt, dikte 12 mm.
20210209_211509.jpg
Alles past mooi en nu kan ik dus overgaan naar de volgende stap: het maken van de panelen. Zoals eerder besproken zijn er verschillende manieren om dit aan te pakken indien je niet beschikt over een bossingfrees. Ik heb nu eigenlijk twee vragen:

Materiaal: Het mooiste is om de panelen ook in hout te maken, maar aangezien de deur geverfd gaat worden lijkt MDF ook een goede keuze. Dit gaat uiteindelijk minder/niet werken en garandeert een goede fit van het paneel in de groeven. Goed idee?

Hoek: Initieel had ik graag een tand gemaakt aan het paneel van 8mm dik om zo een zo stevig mogelijke constructie te hebben. Dit leek me op zich moeilijk te maken als ik de bovenstaande methode met de zaag zou gebruiken om de bossing te maken. Nu zie ik in andere posts dat het eigenlijk de bedoeling is om de hoek van de bossing helemaal door te laten lopen tot in de groef. Als ik dit beoog dan kan ik natuurlijk wel gebruik gaan maken van de zaag. Ik vraag me alleen af of dit wel stivig genoeg gaat zijn? Indien ik dit toepas lijkt MDF me helemaal het materiaal om te gaan gebruiken, niet?

Alvast bedankt!
Alexander
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik heb ze in MDF gemaakt. Waar je het MDF open zaagt of freest krijg je na de grondverf wel heel ruw MDF maar dat is snel weggeschuurd en dan kun je het absoluut glad sn strak maken.

MDG is verreweg de makkelijkste en meest praktische manier. Ik heb 22 mm gebruikt in mijn deuren.
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Ik heb ze in MDF gemaakt. Waar je het MDF open zaagt of freest krijg je na de grondverf wel heel ruw MDF maar dat is snel weggeschuurd en dan kun je het absoluut glad sn strak maken.

MDG is verreweg de makkelijkste en meest praktische manier. Ik heb 22 mm gebruikt in mijn deuren.
Bedankt Scheppie, en heb je de bossing dan doorlaten lopen in de groef, dus met maar één helling op het paneel ?

Thanks,
Alexander
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Bedankt Scheppie, en heb je de bossing dan doorlaten lopen in de groef, dus met maar één helling op het paneel ?

Thanks,
Alexander
Ja 1 afschuining en zorgen dat die de juiste dikte heeft op de plaats waar hij in de rail valt. klein beetje trial en error om de juiste die van het paneel over te houden. Als hij 12 mm in de rail valt meet je na de voor en achterkant gefreesd te hebben de rest die op 12mm van de rand van t paneel en die moet gelijk zijn aan de ruimte in de rail.
 
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Ja 1 afschuining en zorgen dat die de juiste dikte heeft op de plaats waar hij in de rail valt. klein beetje trial en error om de juiste die van het paneel over te houden. Als hij 12 mm in de rail valt meet je na de voor en achterkant gefreesd te hebben de rest die op 12mm van de rand van t paneel en die moet gelijk zijn aan de ruimte in de rail.
Top, bedankt voor de verduidelijking, zal dit ook zo toepassen.
Mvg,
Alexander
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hallo allemaal,

De deur is eindelijk klaar en geplaatst, toch een zeer spannende installatie.

Uiteindelijk heb ik de panelen in waterwerende MDF gemaakt adhv de zaagtafel. Dit ging zoals aangegeven goed, maar vergt toch wat testen voor je verder gaat. Om het paneel op 8 mm dikte te krijgen op 14 mm afstand van de groefdiepte is toch minitieus werk. Uiteindelijk is alles in order gekomen en ik vind dat de deur goed lijkt op de inspiratie deur, de CanDo Leiden.

20210227_200851_resized.jpg

Al bij al een heel leuk project, zeker aangezien ik nog nooit een deur had gemaakt. Natuurlijk allemaal bedankt voor jullie hulp!

Alexander
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.