Paneeldeur maken

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hi allemaal,

Ik heb van mijn broer de vraag gekregen of ik een paneeldeur op maat kan maken in hun hoeve (lees: niets is recht :) ). Ze willen de deur exact zoals hun bestaande deuren hebben, wat me op zich niet zo moeilijk lijkt te doen. Toch heb ik enkele vragen.

Een eerste vraag is: is dit wel rationeel? De bestaande deuren zijn uit spaan ofzo gemaakt. Is het misschien een beter idee om op zoek te gaan naar deze exacte deur online? Zoja, suggesties?

Indien het beter is om de deur zelf te maken dan heb ik toch wat vragen:
- Ik was aan het denken om de stijlen en regels e.d. in beuken te maken, omdat ik dat heb liggen. Vrees dat dit wat te zwaar wordt, zie ook yellow pine voorgesteld worden op sommige plaatsen. Is dit beter?
- Het maken van de panelen houdt me wakker. Ik denk ze in MDF te maken, door ze verticaal langs de tafelzaag te halen. Alleen is er een te groot stuk tussen het profiel en de bossing, hoe zouden jullie dit maken? Stuk rechte mdf tegen bossingpaneel lijmen?
- Het profiel dacht ik gewoon bij de gamma te kopen en te nagelen

Alvast bedankt,
Alexander
 

Bijlagen

  • 20201231_175352_resized.jpg
    20201231_175352_resized.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 121
  • 20201231_175358_resized.jpg
    20201231_175358_resized.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 115
  • 20201231_175402_resized.jpg
    20201231_175402_resized.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 105
  • 20201231_175627_resized.jpg
    20201231_175627_resized.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 113

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Bedankt allemaal.
Ziet er inderdaad zeer gelijkaardig uit. Ik presenteer het hun even en zie wat ze zelf liefst hebben. Langs de ene kant is het stom om zoiets zelf te maken als je de prijs ziet (135 EUR!), onmogelijk om zelf te maken hiervoor zoals aangegeven.

Langs de andere kant: ik heb nog nooit een deur gemaakt en heb enkele deuren gepland voor mijn eigen aankomende verbouwing, altijd leuk om eerst voor een ander te oefenen :LOL:

Alexander
 
  • Haha
Waarderingen: Bosquet

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
100% zeker dat dit de cando is.
Ik heb zelf ook een soortgelijke deur gekocht afgelopen jaar, kan het er niet voor maken.
via marktplaats een nog in de folie zittend exemplaar gevonden voor 25 euro.
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hallo allemaal,

Even een update. We hadden mogelijks een goedkope deur gevonden, maar ze hadden uiteindelijk niet de gewenste maat van 78X201 in stompe versie. Ze hadden evenmin een iets grotere versie die we zouden afkorten.

Dus na een beetje zoekwerk zie ik deze deur aan ongeveer 300 EUR, excl verzending. Misschien weten jullie wel een goed adres voor een goedkopere versie?

Indien niet dan maken we de deur zelf, veel leuker uiteindelijk!

Ik was aan het denken om deze messen te gebruiken voor de profielen:

En ik had een super tip gevonden op het forum ivm het maken van de bossing door de panelen onder helling te frezen.

Initieel dacht ik beukhout te gebruiken, maar vrees dat dit te zwaar is. Zouden jullie aanraden om eventueel yellow pine te gebruiken (hint hier ergens eerder gezien).

Verdere tips?

Alvast bedankt!
Alexander
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Initieel dacht ik beukhout te gebruiken, maar vrees dat dit te zwaar is. Zouden jullie aanraden om eventueel yellow pine te gebruiken (hint hier ergens eerder gezien).
ik verwacht dat beuk te veel zal leven
yellow pine is stabiel + heeft lange vezels
maar je hebt kans op windbarsten
als je de deur verft, dan kan je die toedekken
de profielmessen die je vermeldt, zijn 40 mm
wordt de deur 40 mm dik, dan kan dit te krap zijn
ik denk dat die messen ook in 50 mm bestaan
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
ik verwacht dat beuk te veel zal leven
yellow pine is stabiel + heeft lange vezels
maar je hebt kans op windbarsten
als je de deur verft, dan kan je die toedekken
de profielmessen die je vermeldt, zijn 40 mm
wordt de deur 40 mm dik, dan kan dit te krap zijn
ik denk dat die messen ook in 50 mm bestaan
Messen zijn voor 40mm deuren dus die zijn prima. 50mm is niet om makkelijke 40mm deuren te frezen maar voor 50mm deuren toch?
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
Ik heb matchende binnendeuren gescoord bij "de oude deur" in Nieuwkoop. Echt honderden paneeldeuren bij elkaar. Gesorteerd op bouwstijl, doorheen te zoeken als een kaartenbak. Ik heb deuren matchend aan de mijne met gelijke glasvlakken en profielen gevonden, ze verdienen alleen vaak wat liefde met 2k plamuur en een schuurmachine.

Site
--

That said, als je toch zelf gaat maken inderdaad een aantal zaken in de gaten houden:
- goede nerfstructuur (nerf loopt van kop naar staart, niet half uitlopend op knoestjes oid)
- zo kwartiers mogelijk
- inderdaad een goede houtverbreding maken voor alle stijlen en regels
- ik zie nog niet hoe je dat freeskaartje kan gaan gebruiken. Volgens mij wil je rondom goede sponningen slaan en je panelen hebben in je referentie inderdaad een schuine kant rondom (raised panel bit gebruik je daarvoor). Dan schaaf je profiel latten en die niet je er na heel de verlijming op
- wat voor houtverbindingen ben je van plan?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Binnendeuren zijn 38mm, dus 40mm messen zijn prima. Eerst het hout profileren, dan met een malletje de 45 graden hoeken in het profiel zagen, dan de rest van het profiel verwijderen. Daarna de gaten steken. Paneel van houten delen lijmen. Daarna zo afschuinen dat het paneel klemt op de profilering, die moet iets uitbuigen bij montage van het paneel. Zorg dat het paneel een paar mm los is van de sponning..
 
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Goeiemorgen allemaal,

Toch geweldig dit forum! Allemaal super bedankt voor jullie waardevolle input, kan het echt appreciëren aangezien het de eerste maal is dat ik een deur ga maken.

Ik zal deze week dus proberen om Yellow Pine te halen bij de dichtsbijzijnde zagerij in Waterloo.

Misschien nog enkele bijkomende vragen obv jullie opmerkingen:

aanvulling
stijlen en regels zullen 100 tot 150 mm breed zijn
ik raad aan om ze minstens uit 2 delen te maken met de groeiringen tegengesteld gelijmd
Zeer goede hint ZotVanHout. Nu zie ik dat ze 22x245 , 35X290 of 46x290 ter beschikking hebben. Zou het eventueel ook een idee zijn om twee maal 22 x 245 ter verlijmen en deze 44 mm dan terug te brengen naar 38 mm? Zou je daarbij even kunnen verklaren wat windbarsten zijn?
Ik heb matchende binnendeuren gescoord bij "de oude deur" in Nieuwkoop. Echt honderden paneeldeuren bij elkaar. Gesorteerd op bouwstijl, doorheen te zoeken als een kaartenbak. Ik heb deuren matchend aan de mijne met gelijke glasvlakken en profielen gevonden, ze verdienen alleen vaak wat liefde met 2k plamuur en een schuurmachine.

Site
--

That said, als je toch zelf gaat maken inderdaad een aantal zaken in de gaten houden:
- goede nerfstructuur (nerf loopt van kop naar staart, niet half uitlopend op knoestjes oid)
- zo kwartiers mogelijk
- inderdaad een goede houtverbreding maken voor alle stijlen en regels
- ik zie nog niet hoe je dat freeskaartje kan gaan gebruiken. Volgens mij wil je rondom goede sponningen slaan en je panelen hebben in je referentie inderdaad een schuine kant rondom (raised panel bit gebruik je daarvoor). Dan schaaf je profiel latten en die niet je er na heel de verlijming op
- wat voor houtverbindingen ben je van plan?

Ik bekijk die winkel in Nieuwkoop even voor de zekerheid. Bedankt voor de tip!
De messen laten me toe om in één kaar het profiel en de sponning te frezen, zo moet ik alleen nog maar het paneel er in te schuiven (na de bossing te maken natuurlijk) Zo moet ik dus geen profiel laten nieten. Qua verbinding voorzie ik waar nodig een pen en gat, waar dit minder belangrijk is misschien een domino.

Binnendeuren zijn 38mm, dus 40mm messen zijn prima. Eerst het hout profileren, dan met een malletje de 45 graden hoeken in het profiel zagen, dan de rest van het profiel verwijderen. Daarna de gaten steken. Paneel van houten delen lijmen. Daarna zo afschuinen dat het paneel klemt op de profilering, die moet iets uitbuigen bij montage van het paneel. Zorg dat het paneel een paar mm los is van de sponning..
Bedankt Chevy! Het wordt me allemaal duidelijker :) Wat bedoel je met de klemmen van het paneel op de profilering en het uitbuigen?

Nogmaals bedankt allemaal, zodra er vordering is komen er natuurlijk fototjes bij.
Alexander
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
ZotVanHout said:
aanvulling
stijlen en regels zullen 100 tot 150 mm breed zijn
ik raad aan om ze minstens uit 2 delen te maken met de groeiringen tegengesteld gelijmd
Zeer goede hint ZotVanHout. Nu zie ik dat ze 22x245 , 35X290 of 46x290 ter beschikking hebben. Zou het eventueel ook een idee zijn om twee maal 22 x 245 ter verlijmen en deze 44 mm dan terug te brengen naar 38 mm? Zou je daarbij even kunnen verklaren wat windbarsten zijn?

Theoretisch gezien klopt dit helemaal maar Yellow Poplar is zo stabiel dat je ze ook absoluut gewoon uit 1 deel kunt maken. Als je hout maar goed droog is voor je begint zal het minimaal werken. Dat is nou juist 1 van de goede eigenschappen van Yellow Poplar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
Ik bekijk die winkel in Nieuwkoop even voor de zekerheid. Bedankt voor de tip!
De messen laten me toe om in één kaar het profiel en de sponning te frezen, zo moet ik alleen nog maar het paneel er in te schuiven (na de bossing te maken natuurlijk) Zo moet ik dus geen profiel laten nieten. Qua verbinding voorzie ik waar nodig een pen en gat, waar dit minder belangrijk is misschien een domino.


Hi Alexander,

ik snap wat je wil, maar deze binnenbocht brengt je mijn inziens later in de problemen. Om dit soort profielering mooi op elkaar aan te sluiten moet je allemaal 45gr schouders en borstlijnen gaan frezen / steken. Hoewel jouw methode gezien vanuit het ambacht natuurlijk supermooi is, weet ik niet zeker of je zin hebt in het maken van die 8 (?) strakke verbindingen met dit soort details. alles haaks zagen en in elkaar zetten is wel echt stúkken eenvoudiger en ook eenvoudiger strak te krijgen.

Ik heb het nog eens geprobeerd in woorden uit te drukken maar een beeld zegt 100x meer, dus bij deze in 3D. :)
2021-01-18 07_37_39-Window.png2021-01-18 07_37_47-Window.png2021-01-18 07_38_33-Window.png2021-01-18 07_37_58-Window.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Bedankt voor de toffe 3D tekening DoubleDot. Ik ga eerst gewoon alles frezen en dan uittekenen waar mijn sierprofiel verwijderd moet worden. Ik hoop dit mooi te kunnen tekenen, waarna ik een malletje van 45 graden plaats op het punt dat ik afgetekend heb, dat volg ik dan met de japanse zaag. We zien wel hoe een succes dit wordt :)

Ondertussen begonnen met het project. Deze week bij een houthandel een stuk yellow pine van 42mm op 25 cm van 5m90 gehaald. Dit heb ik vandaag opgezaagd in de stukken die ik nodig ga hebben. Dit laat ik even rusten voor ik het ga vlakken. De kwaliteit van het hout en et name de zaagsnede vond ik wel niet het van het, ben niet zeker of ik er 38 mm uit ga kunnen halen.

Hieronder een idee van hoe het eruit gaat zien. De middelste stijl loopt is wel nog een beetje te groot, weet de exacte afmeting nog niet (vergeten te meten!)

IMG-20210123-WA0000.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.