Paneel deur voor binnen.

Omdat ik die berken multiplex mooi vindt en ik denk dat het stabiel is.
De twee deuren komen in een bedrijfshal met vloerverwarming en een roldeur die een aantal keren per dag open en dicht gaat het hele jaar door.

Grenen/vuren lijkt mij niet ideaal, MDF is niet mijn liefde en trekt ook krom, eiken is duur en zwaar.

Wat zou jij dan kiezen in deze situatie?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.179
3.056
Ik haal een stel gratis hardhouten buitendeuren op. Daar zaag ik de regels tussen uit. Dan maak ik er gaten in en gebruik het hout van een volgende deur om een dubbele onderdorpel te maken en nieuwe tussen regels van de gewenste maat . Het hout dat je er tussen uit hebt gezaagd lijm je tot een paneel voor de onderkant. Als je bovenin ook een paneel wil, haal je nog een paar deuren op. Ik stop daar meestal glas in. een deur maken is niet zo heel moeilijk. Als je een zaagtafel hebt, stelt het helemaal weinig voor. En je voorkomt dat hout in de bio centrale wordt verstookt, door het weer een nieuw leven te geven.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.179
3.056
Ik kijk elke dag wat ik binnen 5 km gratis kan ophalen op marktplaats. Soms is het de moeite om er voor te rijden. Bijvoorbeeld als ze woningen gaan slopen. Dan heb je zo 20 dezelfde deuren. Daar moet je dan wat voor geven, maar dan praat je over 10 euro per deur. En dan gelijk de ruiten er uit slaan en daar in de container gooien. Dat scheelt een hoop gewicht.

Ik zag er net eentje, gratis 20 deuren in Purmerend, best ver weg en erg tijdrovend om dit tot mooi hout om te toveren.
Ik heb best een drukke baan en dan kan ik beter nieuw hout kopen.
Ja, ik ben met je eens dat het zonden is dat die deuren vernietigd worden, misschien als ik ooit met pensioen ben.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.179
3.056
Je vroeg wat ik zou doen. Ik werk gewoon graag met goed hout. en als je dat nieuw moet kopen, ben je een vermogen kwijt en heb je er nog steeds een hoop werk aan. Daarom gebruik ik graag oude deuren. Je kan simpel zien of de stijlen recht zijn en je gebruikt dan de beste. De rest van het hout gebruik je voor panelen. Maar ik gebruik het hout ook om even een weldorpel uit te zagen, of glaslatten in een afwijkende maat.

Ja, dat klopt dat ik dat vroeg en ik ben ook blij met je reactie ondanks ik het toch anders gaat doen.
Ik heb 2 jaar terug mijn 2 tuindeuren verwijderd, glas er uit, verzaagd, door de vandikte bank heen en ik had inderdaad zeer mooi hout wat ik ook heb verbruikt onder tussen. Het idee is dus helemaal niet gek.
Alleen als ben ik teveel tijd kwijt om die deuren op te halen, het strippen van de deuren kost ook aardig tijd en dan begint pas het moment het op maat zagen. Aangezien ik 7 dagen per week met mijn werk bezig bent op dit moment, moet ik er anders na kijken.
Ik moet mijn zaagruimte verhuizen naar een andere locatie in mijn bedrijf en dat moet ook redelijk snel. Er moeten dan 2 deuren in voor dat ik dan daar los kan gaan.
De deuren zoals ik getekend hebt met jullie advies en hulp kan ik redelijk snel gemaakt hebben.

Als ik dadelijk alles in rustigere vaarwateren hebt, dan maak ik gerust even een ritje naar Purmerend bijvoorbeeld (die deuren zijn dan al weg natuurlijk) en kan ik daar mooie dingen van maken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.179
3.056
Volgens mij ben je dan sneller klaar als je bij de hornbach gewoon even een paar deuren gaat halen. Hoef je ze er alleen even in te hangen. Zelf maken kost meer tijd. En als het zakelijke kosten zijn, toch al veel slimmer om te kopen. Knutselen doe je in prive.

• Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.569
439
Dordrecht
Beetje onlogisch om dan een nodeloos ingewikkelde deur te maken in multiplex die zwakker is en veel tijdrovender dan gewoon latten op een plaat te lijmen. Er zit weinig logica in het hele verhaal en een ritje plus oude deuren is waarschijnlijk ook sneller dan de door jou bepogde multiplex constructie.
De vraag voor mij is zo onderhand of je advies zoekt of alleen bevestiging?

Onlogisch en nodeloos is een mening en dat kan dat je gelijk hebt, maar ik wil het toch proberen.
Dat berken multiplex zwakker is en het geheel tijdrovender deel ik niet, het is ook omdat ik het wil proberen en kijken wat er uit voort komt.

De vraag of het een advies is of een bevestiging......, ik denk een advies.
Als je de topic terug kijkt is er gesproken over berken multiplex en heb ik mooi advies gehad waar ik heel dankbaar voor ben.
Voort gekomen is dat vuren, grenen niet ideaal is, ijken erg duur en zwaar en dat ik makkelijk zoiets kan maken zonder een domino systeem.

Het tweede gedeelte van de topic was over oude deuren gebruiken waar Chevy het over had, opzicht een zeer interessant onderwerp en in mijn opinie een heel mooi iets om oude deuren te reden die eigenlijk nog na het kaal maken heel mooi hout bevatten.

Dus een bevestiging, nee, niet echt.
Ga ik de deuren maken van berken multiplex, ja absoluut, ik wil zien wat daar van komt, mag dat?

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.569
439
Dordrecht
Onlogisch en nodeloos is een mening en dat kan dat je gelijk hebt, maar ik wil het toch proberen.
Dat berken multiplex zwakker is en het geheel tijdrovender deel ik niet, het is ook omdat ik het wil proberen en kijken wat er uit voort komt.

De vraag of het een advies is of een bevestiging......, ik denk een advies.
Als je de topic terug kijkt is er gesproken over berken multiplex en heb ik mooi advies gehad waar ik heel dankbaar voor ben.
Voort gekomen is dat vuren, grenen niet ideaal is, ijken erg duur en zwaar en dat ik makkelijk zoiets kan maken zonder een domino systeem.

Het tweede gedeelte van de topic was over oude deuren gebruiken waar Chevy het over had, opzicht een zeer interessant onderwerp en in mijn opinie een heel mooi iets om oude deuren te reden die eigenlijk nog na het kaal maken heel mooi hout bevatten.

Dus een bevestiging, nee, niet echt.
Ga ik de deuren maken van berken multiplex, ja absoluut, ik wil zien wat daar van komt, mag dat?
Je mag maken wat je wilt, maar doe dat dan gewoon en ga niet in een topic van 32 posts alle advies negeren omdat je eigen idee niet wordt bevestigd als goede aanpak. Feit is dat iedereen zo eigenwijs mag zijn als hij zelf wil, want de gevolgen zijn tenslotte ook voor jezelf als het lang duurt, slecht uitpakt of wat dan ook.

Ik zie daarom de foto's graag komen, das een stuk leuker en nuttiger dan bovenstaande posts. Makers content mag wel weer wat meer worden op dit forum zoals recent elders aangehaald.
Sterker nog, als je gewoon een plaat had beschoten met stroken zoals aangeraden dan had het zo ongeveer al klaar kunnen zijn zelfs.... ;)

Maar dat is het punt, ik heb het advies niet genegeerd, ik heb het zeker tot me genomen en gaat er wat mee doen.
Foto's zou ik zeker maken en hier ook delen.
Wordt het niks, dan meld ik dat ik dat ook, ik schaam me er dan niet voor.

Ik moet alleen nog een freesje uitkiezen/vinden voor de mes groef verbinding tussen de stroken die ik er inzet onder 45 graden.
Het worden eigenlijk 2 openslaande deuren met de patroon zoals afbeelding, dat leek me wel stoer als ingang naar mijn nieuwe zaag ruimte.
De deuren worden ieder 920mm breed x 2300mm hoog.

_ 2024-11-10 om 19.41.03.jpg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.179
3.056
Het simpelste is een setje met alleen rechte schijffrezen en een lagertje . De facetjes loop je er met een gewone schuine frees aan.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.049
2.228
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ga ik de deuren maken van berken multiplex, ja absoluut, ik wil zien wat daar van komt
(y)
volg jouw gevoelen en passie !
Ik moet alleen nog een freesje uitkiezen/vinden voor de mes groef verbinding tussen de stroken die ik er inzet onder 45 graden.
dat van die stroken heb ik mogelijks ergens gemist
kan je niet gewoon een 'vol' paneel van desnoods 18 mm nemen, en daar in een hoek van 45° groeven in trekken ?
ik denk dat de uiteindelijke dikte geen rol speelt
neem dan ook 18 mm voor de stijlen en regels

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.