Het is me volkomen duidelijk. Ik ging ervanuit dat de trekkrachten van de spantbenen opgevangen zouden worden door de wanden. Als dit echter niet toerijkend is ga ik mee in de adviezen en ga een oplossing bedenken. Is een draadstang van m12 schuin door de trekbalk en spantbeen afdoende? Ook komen er nog klossen in verstek onder de spanbenen tegen de hoofdbalk zodat de spantbenen niet kunnen wijken.
Het moet namelijk wel een degelijke construktie worden aangezien er ovh blauw gesmoorde dakpannen opkomen.
In je constructie zijn het inderdaad de "ankerbalken" die een deel van de trekkrachten gaan opvangen, de rest is voor de trekplaten in het gebint.
Zoals de gebinten nu uitgevoerd zijn zit er niet veel sterkte in, korte pennen en weinig achterhout bij de toognagels.
Wat ik ook mis in de makelaars, waar komt de nokbalk te zitten? Voor een deel bestaat de taak van een makelaar er ook in om de nokbalk te dragen.
Bij de drie gebinten op je constructie had je de trekplaten ook gewoon kunnen weglaten, en de makelaar ineens laten steunen op de ankerbalk.
De gebinten versterken ter hoogte van de aanhechting trekplaat en gebintebeen kan inderdaad met een M12 en een stel zware sluitringen, ga voor minimum 2 à 3mm dikke exemplaren. Voor de rest zou ik er verder niet van wakker liggen.
Het is jammer dat er geen tekening of schets gepost is van de te maken gebinten, dan hadden de opmerkingen kunnen meegenomen worden in de eigenlijke constructie, nu zijn het zowat "vijgen na pasen" geworden.