Pleisteren, ik heb mijn dosis wel gehad...
Voor het schuren had ik een Flex giraffe gehuurd, gaat relatief snel maar dat is ontzettend zwaar werk. Bij dat model zit de motor aan de schuurkop vast, dus als je hoog werkt zit al het gewicht ver van je. De eerste 10 seconden gaat het goed en daarna is het een ware marteling. Als ik zo kijk op youtube naar de Festool planex dan zie ik dat daar de motor aan het handvat zit, dat moet veel aangenamer werken zijn.
Door de oogst die nog volop bezig is moest ik dit voornamelijk in de ochtend doen, en enkele keren ook in de late avond wanneer we "vroeg" gedaan hadden met oogsten (lees
voor middernacht)
Hier in het midden tussen de twee palen komt nog een andere paal waaraan ik de stroom en afzuiging voor de machines zal vastmaken, ik moet deze achteraf plaatsen omdat door het bouwverlof alle handels die dit soort materiaal hadden dicht waren.
Appartement geverfd en vloer gelegd.
De latten voor de ondervloer vlak gelegd met blokjes gemaakt van geïmpregneerde den. Een echt monnikenwerk, er zijn in totaal 1200 plekken die opgevuld moeten worden. Hiervoor heb ik een grote stapel resthout verzaagd in blokjes van 2-5-10-20 en 40mm dik.
Ik leg eerst een paar latten om de 40cm dan stel ik de laser af op 60cm boven het nul-punt (hoogste niveau van de vloer) en dan meet ik op elke lat om de 40cm het niveau verschil, meet ik 62cm dan moet ik daar een blokje van 20mm leggen enz... Na een paar latten wilde ik het opgeven want het lijkt onbegonnen werk maar gelukkig heb ik doorgezet.
Ik heb dit verkozen boven spieën omdat de verschillen te groot zijn, van 0 to 60mm en omdat ik dan toch verschillende spie maten moest gaan maken.
En daarbij moet je die stuk voor stuk plaatsen en afstellen met een waterpas. Met als probleem dat de latten niet altijd recht zijn en dat je op de duur meer en meer gaat afwijken van je nulpunt.
Hier leg ik de stapel blokjes boven op de latten, schiet er een brad nagel door en als ze er allemaal zijn draai ik de lat gewoon om, eens je het ritme gevonden hebt gaat het goed.
En voila, één derde van de vloer ligt. Het kraakt hier een daar en klinkt ook hol maar wat is het aangenaam om op te lopen en naar te kijken, en dan zeg ik nog niets over de geur! Hij veert niet echt maar ik hoop wel dat als ik dit ook zo doe in de machine ruimte dat die de machines van 700 kg voor de paneelzaag probleemloos kan dragen.
Ik ga zoveel mogelijk van mijn werk baseren op karretjes om de onderdelen en meubels te verplaatsen, daardoor was het echt cruciaal om een vlakke vloer te hebben.