Nieuwe tools topic

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Dat's een flinke zware. Zowel qua vermogen als ook gewicht. Wat wil je ermee zagen? Want qua gewicht weegt hij ook wel wat om er de hele dag mee te sjouwen... (spreek uit ervaring, heb zelf een 462 en op het werk (grote natuurbeheerorganisatie) meerdere 261, 362 en 462-zagen. Voor de meeste zaagklussen gebruiken wij een 261 met blad van 35 tot 45 cm, de 362 en 462's komen eigenlijk alleen uit de kast bij bomen dikker dan 50 cm.)
Denk je ook om de juiste pbm's, en als je weinig ervaring hebt, een zaagcursus? Enige ervaring is wel nodig met een zaag van dit kaliber...
Is om bomen te zagen 25 a 30 meter en gemiddeld zo een 50 cm, had vroeger een echo maar wou graag iets meer kracht. Heb leren zagen achter mijn schoonvader, 2 hectare bos omgezaagd, heb ik wel iets van geleerd.
Vooral populier was dat maar af en toe zaag ik ook een kleinere eik en beuk.

Pbm meestal bij grotere hoeveelheden, een enkele boom meestal niet ( ik weet het is geen schoolvoorbeeld )
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Pbm meestal bij grotere hoeveelheden, een enkele boom meestal niet ( ik weet het is geen schoolvoorbeeld )
Je weet dat het juist dan mis gaat? Even snel een boom zagen, is toch maar een kleintje... En juist ook bij mensen die zelf hebben leren zagen zonder 100% de juiste veiligheidsmethode te kennen.

En ja, ik heb het ook bij profs die dagelijks zagen mis zien gaan, dat het dus gelukkig was dat ze een zaagbroek aan hadden (en anders nu een been minder...)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het enige wat ik apart vind, is dat bij gewoon zuigen, stand 1, het meest rechtse symbool, de automatische filterreiniging niet ingeschakeld is. Dat kan alleen als je een apparaat in het stopcontact steekt en de zuiger op stand AC zet (3e symbool).
Je hebt vier standen. De vierde is dus degene die je zoekt. Had je de gebruiksaanwijzing al gelezen? 😉
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Mijn starmix heeft dat ook niet hoor Bijtel.

0: zuiger uit
I: zuiger aan, filterreiniging uit
A: zuiger schakelt automatisch in als het aangesloten apparaat gebruikt wordt
RA: als A maar met automatische filterreiniging

Wat CSK wil is een stand volgens mij is een stand als I met automatische reiniging.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Mijn starmix heeft dat ook niet hoor Bijtel.

0: zuiger uit
I: zuiger aan, filterreiniging uit
A: zuiger schakelt automatisch in als het aangesloten apparaat gebruikt wordt
RA: als A maar met automatische filterreiniging

Wat CSK wil is een stand volgens mij is een stand als I met automatische reiniging.
Hoi ja klopt. Het is niet zo'n probleem voor mij, maar het bevreemd me wel. Waarom zou je als je bijvoorbeeld een vloer vol zaagsel opzuigt geen filterreiniging willen? Daar gaat het het filter toch net zo goed vol van zitten?
Maar goed verder is het een fantastisch ding.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hoi ja klopt. Het is niet zo'n probleem voor mij, maar het bevreemd me wel. Waarom zou je als je bijvoorbeeld een vloer vol zaagsel opzuigt geen filterreiniging willen? Daar gaat het het filter toch net zo goed vol van zitten?
Maar goed verder is het een fantastisch ding.
Bij mij Starmix stofzuiger ISC ARD-1625 EWSR zuigt hij niet in de RA stand, staat alleen te kloppen en daarna schakelt hij uit.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Inderdaad. Als je handmatig de machine op RA zet, gaat hij de filters schoonkloppen. Zet je er een machine aan vast en je zet het op RA, gaat deze kloppen als de filters vol zijn en zodra de machine uit is. Hij gaat dus niet kloppen als je de machine nog gebruikt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dan verschillende de modellen blijkbaar. Bij de mijne (1635) is er wel een stand waarbij de stofzuiger aangaat met filterreiniging. Om dit na te bootsen als je deze stand niet hebt, kan je een kleine stroomverbruiker (lamp ofzo) aansluiten.

ScreenHunter 477.jpg
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Klopt, verschil moet er zijn. Verder een prima apparaat voor mij. Heb ondertussen koppelingen gemaakt voor al mijn machines, dus dat is wel heerlijk.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Omdat de Makita-actie bijna weer ten einde loopt, toch maar eens even wat aangeschaft:

IMG_4709.jpg

Ik heb namelijk een pesthekel aan kitten. Altijd te hard moeten knijpen voor te weinig kit. Nu ik toch wat met woodmax ga doen, een mooi excuus om dit apparaat te kopen.

IMG_4710.jpg

En nog maar een boormachine er bij. Nu heb ik er drie: één voor het voorboren, één voor het verzinken en één voor het schroeven. Ik kan geen chocola maken van alle typenummers van Makita, maar in tegenstelling tot mijn vorige LTX-boormachine heeft deze een klopboorfunctie en een ledje. En het was gewoon de goedkoopste.

En dan nu nog even twee accu's aanvragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Omdat de Makita-actie bijna weer ten einde loopt, toch maar eens even wat aangeschaft:

Bekijk bijlage 100808

Ik heb namelijk een pesthekel aan kitten. Altijd te hard moeten knijpen voor te weinig kit. Nu ik toch wat met woodmax ga doen, een mooi excuus om dit apparaat te kopen.

Bekijk bijlage 100811

En nog maar een boormachine er bij. Nu heb ik er drie: één voor het voorboren, één voor het verzinken en één voor het schroeven. Ik kan geen chocola maken van alle typenummers van Makita, maar in tegenstelling tot mijn vorige LTX-boormachine heeft deze een klopboorfunctie en een ledje. En het was gewoon de goedkoopste.

En dan nu nog even twee accu's aanvragen.
Omdat ik binnen en buiten het afkitten aan ramen deed, mocht ik van mijn baas die elektrische pomp eens testen. Na een week maar terug de gewone pomp gepakt en na het opwerken van de resterende kokers wel grotendeels overgeschakeld op worsten. Content dat ik ze niet meer hoefde te gebruiken. Baas kon mij zo wat beter bijhouden om de ramen buiten op te kitten, maar na 2 maand werd ze enkel nog gebruikt om onder het raam een streep kit te leggen(als ik ze uit het busje pakte). Altijd liever met de hand gedaan.
Hopelijk jij wel veel plezier van
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Omdat ik binnen en buiten het afkitten aan ramen deed, mocht ik van mijn baas die elektrische pomp eens testen. Na een week maar terug de gewone pomp gepakt en na het opwerken van de resterende kokers wel grotendeels overgeschakeld op worsten. Content dat ik ze niet meer hoefde te gebruiken. Baas kon mij zo wat beter bijhouden om de ramen buiten op te kitten, maar na 2 maand werd ze enkel nog gebruikt om onder het raam een streep kit te leggen(als ik ze uit het busje pakte). Altijd liever met de hand gedaan.
Hopelijk jij wel veel plezier van
Ach, veel plezier, zo vaak gebruik ik dat ding niet. Ik hoef ook geen meters te maken. Maar ik ben altijd aan het tobben om genoeg kracht te zetten en niet een te dikke streep kit krijgen. Eerste toepassing wordt 18 dik multiplex van woodmax te voorzien. Dat mag niet te dik, want dat zit alles er naast.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het is toch wel treurig ook. Ik probeer mijn accu-boor te registreren. Serie nummer is al in gebruik. Er zijn dus mensen die een accu-boor kopen, registeren, en weer retour sturen voor een gratis accu. Contact opgenomen met de leverancier. Anders gaat deze maar weer retour. Of ik moet het zelfde geintje uithalen.
Edit: leverancier gaat het oplossen met Makita. Ik ben blijkbaar niet de eerste.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Het is toch wel treurig ook. Ik probeer mijn accu-boor te registreren. Serie nummer is al in gebruik. Er zijn dus mensen die een accu-boor kopen, registeren, en weer retour sturen voor een gratis accu. Contact opgenomen met de leverancier. Anders gaat deze maar weer retour. Of ik moet het zelfde geintje uithalen.
Edit: leverancier gaat het oplossen met Makita. Ik ben blijkbaar niet de eerste.
Of ze kopen een schuurmachine, halen de extra schuurzool eruit en sturen hem terug zonder wat te zeggen, of kopen een machine, gebruiken deze en sturen hem dan terug. Beide al meegemaakt en soms probeert de leverancier zijn waar dan nog voor nieuw te slijten.

Maar bij de MAKITA actie moet je toch behoorlijk stom zijn want je krijgt de accu alleen als je je NAW-gegevens hebt doorgegeven.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Tsja. Op zijn slechts lukt het niet en krijg je je accu niet. Volgende keer een maar net iets duurder model kopen, om dit soort ongein te voorkomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.