Onlangs heb ik een tweede accuschroeftolletje gekocht.
Ik was gecharmeerd van het snelwisselsysteem van Festool en Metabo, maar vond die tolletjes te duur. Na flink zoeken kwam ik tot mijn verbazing bij de Lidl uit, merk Parkside.
Het tolletje, type PBSA 12 A1 kost iets van 40 Euro, met 1 stuks 10.8 (12) Volt 1.5 Ampere Li-Ion accu, maar wel met het snelwisselsysteem, 2 versnellingen, boorkop 0.8 tot 10mm, 25 Nm koppel.
Normaliter is Parkside geen merk dat me vertrouwen inboezemt, typisch gereedschap voor incidenteel gebruik, maar voor dat geld heb ik het gokje toch maar gewaagd en het tolletje besteld, de bestelkosten waren 3 Euro.
Ik werk nu een paar dagen met het apparaat, en ben blij verrast over het gebruik er van. Het snelwisselsysteem werkt perfect, het bitje laat je in de korte bithouder van de tol zitten, de boorkop past er mooi over heen. Je kunt dus snel switchen tussen boren en schroeven . De capaciteit en koppel zijn voor mijn gebruik voldoende.
De machine is handzaam, lekker licht, ik grijp dan ook automatisch naar dit apparaat. Tot nu toe heb ik de accu één keer geladen, de accu gaat dus best lang mee.
Nadeel is de langere laadtijd, inderdaad iets meer dan een uur, er zit maar 1 accu bij, dus je kunt ook niet snel de accu verwisselen. Je kunt blijkbaar extra accu’s bijbestellen, ik zou dan meteen een complete tol er bij kopen, heb je meteen een reserve lader en de accu boormachine er bij.
Een ander nadeel vind ik het al redelijk hoge koppel in de laagste koppelstand, daarnaast zit de led lampvrij hoog, je werkt, als je de boorkop niet gebruikt, in de schaduw van de machine, een euvel dat trouwens veel meer merken hebben.
Het is natuurlijk afwachten hoe het met de degelijkheid van de machine, de lader en de accu is gesteld, ik heb de machine te kort om hier iets zinnigs over te zeggen.
Tot nu toe ben ik uiterst tevreden over dit apparaat, mocht dit om welke reden ook veranderen, dan zal ik dit melden.