Nieuwe tools topic

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Bekijk bijlage 108013

Gisteren opgehaald, een oude Ferm MD-350. :) Nu kan ik me ook langzamerhand op de metaalzijde van het draaien gaan richten. Het is een oud beestje en heeft wat liefde nodig, maar ik ben er erg blij mee.
Wat leuk. Ik heb tot mijn grote verbazing deze mogen ophalen….. gratis…. 😲🥳🥳

679573FF-5516-419B-8752-6E447AB5C535.jpeg

Stond op zolder bij een vriendin. Was van haar vader geweest en ze zag graag dit apparaat in handen van een liefhebber. Wel een loeizwaar geval om in je eentje van 2 hoog naar beneden te tillen. 😅 Eerst alle oude vet (15 jaar ongebruikt) verwijderd en opnieuw in de olie gezet. Geweldig om te zien dat je aan een wieltje draait en het snijmes 0,0125mm verschuif, haha.

Volgens mij ook een EMCO Compact 8 kloon. Dus @Jan van den Broek zou ik ook je digitale leesvoer mogen lenen? Ik hoop echt dat ik er mee overweg kan maar merk wel dat er heel veel te leren valt voordat ik iets nuttigs kan fabriceren.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
@Mosseltje
Dat is een geweldige aanwinst!!! Ik ben stik jaloers, want:
Dit is volgens mij wel degelijk een echte Emco Compact 8, maar met een andere naam. Ik herinner mij dit merk nog van lang geleden.
Hoe ik dat weet?
Dat zie ik aan de drieklauw en de lagering van de draadspindel. Ik zou het bed tussen de leibanen nog moeten zien. Zitten daar rechte (haakse) brugstukken tussen of schuine?
Wat betreft documentatie, die heb ik hier nog in een map gekopieerd zitten.
Stuur maar een pb met een mailadres.
Ik ben al even wezen zoeken, ik moet nog een kopie van de gebruiksaanwijzing van de Emco hebben, maar die zie ik zo vlug niet op mijn boekenplank in de werkplaats.
Dus neem maar contact op!
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
@Mosseltje
Dat is een geweldige aanwinst!!! Ik ben stik jaloers, want:
Dit is volgens mij wel degelijk een echte Emco Compact 8, maar met een andere naam. Ik herinner mij dit merk nog van lang geleden.
Hoe ik dat weet?
Dat zie ik aan de drieklauw en de lagering van de draadspindel. Ik zou het bed tussen de leibanen nog moeten zien. Zitten daar rechte (haakse) brugstukken tussen of schuine?
Wat betreft documentatie, die heb ik hier nog in een map gekopieerd zitten.
Stuur maar een pb met een mailadres.
Ik ben al even wezen zoeken, ik moet nog een kopie van de gebruiksaanwijzing van de Emco hebben, maar die zie ik zo vlug niet op mijn boekenplank in de werkplaats.
Dus neem maar contact op!

Haaks zo te zien.

93B27861-6145-4785-BFC4-CECCB1025633.jpeg


36494FBD-3207-4382-831F-F65F724199E1.jpeg
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ik heb een heel bundeltje extra tandwielen erbij gekregen. Moet alleen uitzoeken of dit reserve tandwielen zijn of het schroefdraad setje.
Er worden nooit reserve tandwielen bij geleverd, die wielen zijn je wisselwielen.
Maar draadsnijden is haast niet te doen op de machine vanwege het nog veel te hoge toerental in de laagste stand. Ik heb een soort van zwengel gemaakt om in de hoofdas te steken en dus handmatig draad te snijden. Maar verkijk je er niet op. Het is handig als je een speciaal draadje moet maken, zoals een keer voor een fotocamera.
Ik gebruik 99,9% van de keren een tap of snijplaat. Want dat wielen wisselen word je ook flauw van.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je wat afwijkend werk doet, heb je dan wel een gigantische set tappen en snijplaten nodig. Maar voor werk met weinig uitloop is het ontbreken van een koppelingen set een groot gemis op draaibanken. Als je van het werkstuk af werkt gaat het wel.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Als je wat afwijkend werk doet, heb je dan wel een gigantische set tappen en snijplaten nodig. Maar voor werk met weinig uitloop is het ontbreken van een koppelingen set een groot gemis op draaibanken. Als je van het werkstuk af werkt gaat het wel.
Jij hebt ook overal verstand van hé?
Nou, ik heb mijn verzameling tappen en platen opgebouwd sinds mijn 17e (Dus in een tijdspanne van 50 jaar, merk je financieel weinig van) maar HBM heeft voor weinig mooie assortimentsdozen te koop en voor hobbymatig gebruik zijn die goed genoeg.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Er worden nooit reserve tandwielen bij geleverd, die wielen zijn je wisselwielen.
Maar draadsnijden is haast niet te doen op de machine vanwege het nog veel te hoge toerental in de laagste stand. Ik heb een soort van zwengel gemaakt om in de hoofdas te steken en dus handmatig draad te snijden. Maar verkijk je er niet op. Het is handig als je een speciaal draadje moet maken, zoals een keer voor een fotocamera.
Ik gebruik 99,9% van de keren een tap of snijplaat. Want dat wielen wisselen word je ook flauw van.
Haha, ik had zelf ook al zoiets. Teveel werk om alle tandwielen uit te wisselen, ik gebruik wel handmatig snijplaten.

Heb deze week snijbeitels van HBM binnengekregen. HBM 8 Delige HSS Beitelset En heb al de draad van een oude bout weg geslepen en de kop gevlakt als eerste probeersel. :geek:

Zal eerst eens de 13 gigabyte aan theorie door nemen. Bedankt Jan. (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Vandaag de laatste tools in de garage gezet, hiermee toch wel een complete collectie waar goed mee gewerkt kan worden. Om het even op een rij te zetten.

Wat mobiel verrijdbaar zal worden.
Hbm 200 vlak- vandiktebank
Hbm 550w verrijdbare afzuiging
Scheppach ha1000 veredelde prullenbak
Record 250 lintzaag - zelfbouw mobiel onderstel

Wat in of op de gereedschapsbank tegen de achterwand zal komen
DeWalt klopboor en slagschroevendraaier
DeWalt excentrische schuurmachine
Pof 1400 ace bovenfrees
Parkside invalzaag
Metabo kgs 216 afkortzaag

En tot slot vandaag een metabo 5348 tafelzaag gratis op de kop getikt die flink opgenkapt moet worden, spouwmes, beschermkap, nieuwe geleiders, nieuwe stroom kabel. Voor nu even geen prioriteit, echter overweeg ik een werkbank in het midden te zetten met deze machine daarin verwerkt. Wordt nog even kijken of verenstaal echt nodig is voor het spouwmes en of het met dremel en schuurwerk ook te doen valt.
 

Bijlagen

  • 20211017_114349.jpg
    20211017_114349.jpg
    137,7 KB · Weergaven: 46
  • 20211017_114457.jpg
    20211017_114457.jpg
    128 KB · Weergaven: 46

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Vaak komt het voor dat mijn huidige (AEG) accuboormachine een lastige plek net niet kan bereiken. Tenslotte de stap genomen en een mooie Bosch blauw GSR 12V-15FC machientje erbij gekocht, waarmee tot nu onbereikbare plaatsen wel kunnen worden bereikt. En.. hij is veel lichter dan mijn huidige AEG.
Schermafbeelding 2021-10-18 220721.png


1634588563669.png

Ik ben er blij mee. Enig nadeel dat ik tot nu ervaar is dat het schuifje voor links- of rechts-om draaien zo licht loopt dat het nogal eens ongemerkt verschuift.
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Die Bosch GSR 12V-15FC zit ik ook nieuwsgierig te bekijken: ik moet een aantal gaten boren vlak langs het dakbeschot, en die excenter-boorkop lijkt me daar een geweldige oplossing voor...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Die Bosch GSR 12V-15FC zit ik ook nieuwsgierig te bekijken
de nummering zegt mij weinig
afgaande op de foto's zeg ik dat ik dezelfde heb
is een supermachientje voor een aanvaardbare prijs
de koppen kan je wisselen én op mekaar zetten
vorige week heb ik er voor de 1ste maal haaks + excentrisch mee geschroefd
had nooit gedacht dat dit mogelijk was . . . tot ik het nodig had
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Die Bosch GSR 12V is een mooi ding, gebruik die van mij sinds feb naar tevredenheid. Heb er nu een stuk of zes (andere) machines bij besteld met dezelfde accu's.

Enig nadeel van de schroeftol is dat deze met de standaard accu niet overeind blijft staan. Met de grote accu wel. Ik heb een Chinese kloon van die accu gekocht, maar die heeft kuren. Nogmaals maar even open maken, vorige keer lagen er twee draden te dicht bij elkaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.