Nou, veel hoofdbrekens later ben ik eruit: ik wacht nog even af!
Ik heb de afgelopen week een hoop ge-internet (Bauforum24.de op Youtube is echt te gek!) en ben bij een aantal vakzaken langsgeweest om te 'voelen'. De conclusie van de meeste vergelijkingssites is dat de CXS een heel toffe machine is, maar wat laag in het toerental, wat bij afwerken prima is, maar aangezien het bij mij ook aardig wat 'in en om het huis boren' is, zoek ik liever iets wat meer bij die taak past. Bovendien heb ik de CXS gevoeld, en waar ik dacht dat ik het heel prettig zou vinden vond ik het helemaal niet zo heel fantastisch qua grip. De TXS is er natuurlijk ook nog, maar het argument van het toerental blijft dus.
De Bosch GSR vind ik wat lomp aanvoelen, doordat de batterij in het handvat zit kom ik niet lekker uit. Misschien gaat het beter met de wijsvinger langs de boor, en dan 'triggeren' met de middelvinger, maar intuitief stond het me wat tegen. Dan nog het raarste nadeel waar ik voor mezelf een halszaak van gemaakt heb: de broekclip! Ik sta wel 's op de ladder te schroeven, en dan met de schroefboor tussen m'n benen geklemd, en juist een heel compacte boormachine zou fijn aan de broek moeten kunnen hangen. De GSR 12V-15C heeft die clip niet. De GSR-12-20EC (brushless) heeft die optie wel, maar heeft weer geen flexiclick optie waarmee je om de hoek / excentrisch kunt. Ik heb gisteren nog een tijdje zitten puzzelen met ebay en amazon.de of ik tegen een schappelijke prijs een brushless variant kon kopen zonder accu's en koffer, maar dat lukt me niet schappelijk genoeg.
Dan nog de alternatieven die ik bekeken heb: de
Milwaukee M12-BDDXKIT lijkt wel een toffe optie, maar ik kan eigenlijk nergens fatsoenlijke reviews van het ding vinden. Op zich heeft Milwaukee wel een goede naam, maar vind het te duur om het niet even vast te houden van tevoren. Dan nog een optie die ik bij ijzerwarenhandel Zwager in Den Haag tegen kwam (wat een assortiment!!): de
Makita DF332 . Geen om-de-hoek-stuk (ze kwamen met zoiets aanzetten "
105 degree drill attachment", maar dat lijkt me qua handigheid zwaar tegenvallen tov FlexiClick). Wat me aanstond was de hoeveelheid torque, en hij voelde zo lekker in de hand! Waarschijnlijk komt dat dus omdat de batterijen onder het handvat zitten en niet in het handvat.
Ik had al enorme keuzestress toen ik me bedacht dat ik niet nu per se een nieuwe machine nodig heb. Ik hoop dus dat Bosch heel snel met een EC-Flexiclick variant komt, dat zou het meest in de buurt komen van wat ik zoek, zeker met 4Ah accu die de balans wat verandert. Ik houd jullie op de hoogte
Als iemand nog ideeen heeft naar aanleiding van deze uiteenzetting hoor ik het graag!
Om toch on-topic te blijven: ik heb wel een nieuwe bitset gekocht, een WeraBiTorsion Bit-Check, met wat Torx, Philips 1&2 en Pozidrive 1&2 en een Rapidaptor. Heerlijk setje!