Nieuwe spaanafzuiging Parkside

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.516
902
70
Veldhoven
Een uurtje geleden ook mijn exemplaar ontvangen en uitgepakt.
Alle bevindingen van Triek77 onderschrijf ik, maar ik kan nog niet goed testen omdat ik op geen enkele machine (Festool afkortzaag, Dewalt zaagtafel en JET van dikte bank) een passend verloop heb. Dus ik moet eerst in de weer met tape en pvc en draaibank. Maar op de 60 mm (Die ik het meest zal gebruiken) zuigt ie iderdaad als de beste!
Voor de zagen geloof ik het wel. Nu eerst een verloop op de vandiktebank maken. Maar daar heb ik dit weekend eigenlijk geen tijd voor wegens andere verplichtingen.
Ik begrijp uit dit bericht dat deze machine niet geschikt is voor een vlak en vandikte bank?
Ik laat nog weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.516
902
70
Veldhoven
Nou, ik heb ter overname twee meter 100mm slang met twee slangenklemmen.
Want.....
Ik heb de verloop rechtstreeks op de trommel getapet en met de standaard Makita slang (Die ik iets moest verdikken met tape) aangesloten op de 45 mm uitlaat van mijn JET 300 vandiktebankje. (Dus nuttige doorlaat 40 mm)
Ik voelde wel dat je met die mindere luchtstroom wel je motor in de gaten moet houden want die krijgt wel wat minder koellucht. Maar ik ga toch geen uur planken vlakken.
Daarna een steigerplank van twee meter er een paar keer doorheen gehaald en hij zuigt alles perfect af!
Voor de JET ingewijden: Het enige nadeel van de JET300 is dat de spaanafvoer vaak verstopt raakt. En dat was op de normale manier met mijn Makitastofzuiger in dit testje zeker weer gebeurd.

Nog @Triek77 : Je deed op je foto's die stofzak om het filter met een postbode-elastiek. Ik heb het filter op zijn kop in de zak gezet en de randen naar binnen gevouwen over de rubberen mof heen. En vervolgens het filter weer geplaatst. Werkt flitsend.
Hahaha, en weer een apparaat in gebruik genomen zonder de gebruiksaanwijzing open te hebben gehad. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Schaafnerd

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
823
201
Voor de zagen geloof ik het wel.
Nou, ik heb ter overname twee meter 100mm slang met twee slangenklemmen.
Mooi dat je voor weinig geld een oplossing hebt gevonden.
Voor mijn Dewalt 7492 heb ik dit verloopstuk gekocht, past perfect op de zaagtafel en de 100 mm slang van mijn afzuiger.
Ben toch wel benieuwd hoe deze stofzuiger werkt voor jouw Dewalt, ben toch nog wel aan het zoeken om deze min of meer stofvrij te krijgen
 

Bijlagen

  • IMG_0545.png
    IMG_0545.png
    158,4 KB · Weergaven: 7

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.516
902
70
Veldhoven
Mooi dat je voor weinig geld een oplossing hebt gevonden.
Voor mijn Dewalt 7492 heb ik dit verloopstuk gekocht, past perfect op de zaagtafel en de 100 mm slang van mijn afzuiger.
Ben toch wel benieuwd hoe deze stofzuiger werkt voor jouw Dewalt, ben toch nog wel aan het zoeken om deze min of meer stofvrij te krijgen
De Dewalt heb ik met mijn Makita redelijk stofvrij gekregen na een eerdere tip op dit forum of elders op internet. Kijk eens goed onder de machine? Er zitten best wat gaten en spleten rond het zaagblad. En die heb ik afgeplakt met ducttape. Scheelde een hoop valse lucht!
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
823
201
redelijk stofvrij gekregen na een eerdere tip
Inderdaad, kwam misschien wel van mij. Redelijk stofvrij maar niet helemaal, wanneer ik veel zaag ligt er daarna best wel wat stof. Dus ik blijf zoeken. En wanneer deze stofzuiger met de 100 mm slang inderdaad zo hard zuigt als @Triek77 aangeeft zou dit mogelijk wat kunnen zijn.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.516
902
70
Veldhoven
Inderdaad, kwam misschien wel van mij. Redelijk stofvrij maar niet helemaal, wanneer ik veel zaag ligt er daarna best wel wat stof. Dus ik blijf zoeken. En wanneer deze stofzuiger met de 100 mm slang inderdaad zo hard zuigt als @Triek77 aangeeft zou dit mogelijk wat kunnen zijn.
Ik zal het voor je uitproberen dan. Maar vandaag lukt misschien pas vanavond, anders morgen. OK?
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.516
902
70
Veldhoven
Ik zal het voor je uitproberen dan. Maar vandaag lukt misschien pas vanavond, anders morgen. OK?
Nou, ik heb een balk van 40 mm dik geschulpt met de Parkside en daarna nog een keer met de Makita.
Het droevige resultaat is dat het niets uitmaakt. Er spuit in beide gevallen evenveel zaagsel om mijn oren.
Let wel: Ik had alleen afzuiging aan de onderkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.353
2.888
Gaanderen
Jan begrijp ik nu goed dat je het een prima stofzuiger vind. Niet geschikt voor een vlak en vandikte bank.

Een verkeerde gedachte van mij.
Deze afzuiging is goed geschikt voor kleine vlak en vandikte banken.
 
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.516
902
70
Veldhoven
Jan begrijp ik nu goed dat je het een prima stofzuiger vind. Niet geschikt voor een vlak en vandikte bank.
Dag Wim: Op de vandiktebank werkt hij (voor mij) uitstekend.
Op de zaagtafel (7492), zoals ik vanmorgen meldde, is het niet genoeg. Dan is mijn Makita stofzuiger van 23 jaar oud net zo goed, of net zo slecht. Net hoe je het bekijkt. Ik ben in elk geval tevreden over de werking bij de vandiktebank.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.905
2.943
Als de slang onder in vol loopt, gaat de luchtsnelheid omhoog, het is een stofzuigermotor, dus genoeg onderdruk. Op een gegeven moment neemt hij de houtsnippers wel mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.