Nieuwe messen Jet JPT-260

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Lieve mensen, onlangs hoorde ik een 'kloenk' en schoot er stukje hout weg tijdens het verdikken op mijn Jet VVD.
Nadere inspectie leerde dat één van de messen nu een piepklein hapje mist, en dat is ook te zien in het schaafpatroon.

Wat ik lastig duidelijk krijg is of je voor deze bank best vervangende messen koopt of dat ze herslijpbaar zijn.
En in het eerste geval, moet ik dan gewoon generieke 260x25x3 messen halen (3 stuks) of zijn er betere alternatieven?


Uiteraard kan ik sowieso een set halen en de oude (laten) slijpen en dan wisselen wanneer nodig.
Als ik puur op de maatgeving afga hoeven ze niet duur te zijn:


en dan heb ik ook "HSS" messen zoals ze worden verkocht met de machine, lijkt me?
 
Laatst bewerkt:

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
291
119
Ik denk dat het gewoon herslijpbare messen zijn.
Een extra setje kopen is wel handig. Kun je die gebruiken als de andere worden geslepen.
Ik ben de messen ongeveer 1 week kwijt voordat ze terug zijn.
De/een andere optie is HM (hardmetalen) messsen. Die blijven langer scherp, maar zijn een stuk duurder en een spijker overleven ze ook niet

Ik denk trouwens niet dat maar één mes beschadigd is, maar alle drie.
Je kunt (als noodoplossing) ook 2 messen losmaken, eentje een a 2 mm naar links verschuiven en de andere een a 2 mm naar rechts. Meestal zie je de lijn op het hout dan niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula en trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, deze nieuwe messen zijn na één sessie al beschadigd. Ik kan ze herslijpen maar dat gaat ten kosten van de diepte, en dat word gehannes met stellen. Ik ga nu gewoon een goeie set regelen, iets dat ook voor knoeihard hout geschikt is.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Jij hebt flink wat douglas geschaafd nietwaar? Bij mijn vorige vandiktebank merkte ik ook dat juist douglas een aanslag was voor de messen, ik denk door de knetterharde noesten (en het verschil met het omliggende zachtere hout). Bij ander hout, ook hardere soorten, had ik eigenlijk weinig problemen.
Met m'n huidige Hammer met spiraalas heb ik nog weinig douglas geschaafd, en dan vooral noestvrij, dus over de standtijd van spiraalmesjes met dat hout kan ik weinig zeggen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Jij hebt flink wat douglas geschaafd nietwaar? Bij mijn vorige vandiktebank merkte ik ook dat juist douglas een aanslag was voor de messen, ik denk door de knetterharde noesten (en het verschil met het omliggende zachtere hout). Bij ander hout, ook hardere soorten, had ik eigenlijk weinig problemen.
Met m'n huidige Hammer met spiraalas heb ik nog weinig douglas geschaafd, en dan vooral noestvrij, dus over de standtijd van spiraalmesjes met dat hout kan ik weinig zeggen.
Klopt, bijna alleen maar douglas zelfs. Maar de messen die erin zaten hebben dat lange tijd volgehouden, de voornaamste reden dat ze eruit gingen waren de lijnen/happen, niet omdat ze bot zijn. Deze nieuwe messen hebben gewoon domme pech gehad denk ik. Maar checkend bij RS-Tools zie ik dat ze schrijven 'voor zacht hout' bij dit type mes (HSS 18%). En dan kan ik me van de domme gaan houden over of Douglas zacht of hard is, maar we weten beiden dat het troep is en die knoesten zijn inderdaad moordend.

Morgen even een paar leveranciers bellen. Wil binnenkort ook een snijplank maken uit wat extra mooie stukjes hout en daar wil ik een vlekkeloos glad resultaat op hebben.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Mijn nieuwe DeWalt is ontmaagd door een stel Douglas balken van een vriend. Er schoot zo'n keiharde moest los 🙈. Meteen mijn messen beschadigd ☹️
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Met die goedkope hss 18 % messen kan ik prima allerlei tropische hardhout soorten schaven. Maar los springende noesten kunnen wel voor problemen zorgen. Net als schroeven en spijkers. Zoals al aangegeven, je messen getrapt plaatsen. Dan kan je de groeven weer wegwerken zonder je messen te laten slijpen. Ik vervang ook rustig een mes, maar daar is niet iedereen voor.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Met die goedkope hss 18 % messen kan ik prima allerlei tropische hardhout soorten schaven. Maar los springende noesten kunnen wel voor problemen zorgen. Net als schroeven en spijkers. Zoals al aangegeven, je messen getrapt plaatsen. Dan kan je de groeven weer wegwerken zonder je messen te laten slijpen. Ik vervang ook rustig een mes, maar daar is niet iedereen voor.
In theorie een prima tip, maar mijn spaanderafzuigkap word aan de binnenzijde geraakt door een mes als ik ze meer dan een halve millimeter uit de locatie plaats waar ze horen te zitten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Je kan de messen als je ze laat slijpen ook 2 of 3 mm smaller laten maken. Dan heb je genoeg ruimte om te schuiven.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En de 'hapjes' uit het oppervlak van de plank? Kan ik daar nog rekening mee houden in werkwijze of keuze messen? Ik bedoel geen dips/holtes, er worden echt snippers met grof geweld uit het loopvlak van de plank gerukt. Is me tot noch toe alleen bij douglas gebeurd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik denk dat het aan het hout ligt. Je kan proberen te spelen met de afname, of de plank met de draad de andere kant op in te voeren, maar sommige planken krijg ik ook niet goed. Die gaan met de bandschuurmachine. Zorg in ieder geval voor scherpe messen en haal regelmatig de hars er van af.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even met RS-Tools gebeld. Vriendelijke vent. Hij geeft aan dat hij Douglas echt wel als hardhout ziet, en dat de 'happen' uit het hout eigenlijk teken zijn dat de messen (alweer) bot zijn (ondanks dat ik ze net vervangen had, een uur ervoor).

HM messen zijn 3 keer zo duur, maar volgens hem doe je er 10 keer zo lang mee. Slijpen is een optie, maar dan moet ik daarna wel met een stelsetje gaan werken (nu kan ik ze er gewoon in laten vallen).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als ik het goed begrijp, gebruik je hss messen als wegwerpmessen? Dure hobby. Messen slijten niet door tijd, maar door meters doorgevoerd hout. Ik maak met harshoudend hout mijn messen steeds even schoon. Op dat moment haal ik er ook even een wetsteentje over. Dat verlengt de standtijd aanzienlijk, zonder dat ik messen hoef te wisselen. Wet je de messen ook af, voordat je ze plaatst?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hij geeft aan dat hij Douglas echt wel als hardhout ziet
iedereen heeft zijn eigen kijk op hardheid ;)

oa hier vind ik cijfers
basis = eik op 100
vuren zit op 30
douglas op 47
essen (mijn favoriet) op 98
wenge op 169
enz

knoesten zijn een vijand voor messen, want ze zijn veel harder, en bij het schaven zijn ze kops hout
heb je een hap uit een mes, verschuif het dan een paar mm

bij niet-rechtlijnige groeiringen van het hout, heb je veel kans op happen uit het hout

als je messen na 1 uur douglas schaven bot zijn, dan ligt het aan de messen
met 1 stel messen doe ik veel meer dan 1 volledige eiken trap
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De meeste naaldhoutsoorten zijn best lastig voor je vandikte.... hele scherpe messen helpen maar zelfs dan.
En dat heeft weinig met de "hardheid" van het hout te maken maar meer met de inhoudsstoffen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Voor de prijs waarvoor ik de HSS messen kocht was wegwerpgebruik nog niet eens een issue, zeker niet omdat ik máánden met de vorige heb gedaan. Dat verhaal word nu idd anders. Ik ga de oude messen wel weer laten slijpen (zelf slijpen ben ik echt vreselijk slecht in). Wetten - hoe doe ik dat?

Ik ben voornemens om nu gewoon een set goede HM messen te regelen en daarna op zoek te gaan naar een goed slijpadres (en een stelsetje).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
En als je hm messen maar 3 x zo duur zijn als je hss messen, dan zet ik zo mijn vraagtekens. Meestal is dat verschil meer een factor 6. Voor mijn machine kost een hss blad 7 euro. Een hm blad 45 euro. Als je er dan 3 nodig hebt, tikt dat behoorlijk aan. Als je dan wat raakt, ga je helemaal verdrietig zijn.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En als je hm messen maar 3 x zo duur zijn als je hss messen, dan zet ik zo mijn vraagtekens. Meestal is dat verschil meer een factor 6. Voor mijn machine kost een hss blad 7 euro. Een hm blad 45 euro. Als je er dan 3 nodig hebt, tikt dat behoorlijk aan. Als je dan wat raakt, ga je helemaal verdrietig zijn.
Ik heb geloof ik een tientje betaald per HSS mes, en met de verwachting (destijds) dat ik daar wel een jaar mee kon doen. Een HM mes kost 40+ euro. Factor 4 dus in mijn geval.

De Metabo die ik eerder had vroeg 25 euro voor een setje van 2 messen (die dan wel keerbaar waren) maar waren expliciet bedoeld voor wegwerpgebruik. Daarom keek ik daar op zich niet vreemd van op, maar het lijkt inderdaad interessanter om op slijpen over te stappen. Heb ik nog steeds wel één set HM messen nodig, want nu heb ik alleen 2x HSS.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.