Nieuwe messen Jet JPT-260

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Kan je geen ombouwset krijgen voor wegwerp hm messen? Vol HM messen die gelijk zijn aan de maat van hss messen zijn inderdaad aan de prijs.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als je gewoon een paar sets hss messen er bij koopt, en je laat de messen slijpen als ze bot zijn, dan kan je als hobby houtbewerker wel een aantal jaren voor uit. Ik rammel er soms dagen lang vloerdelen door heen en dat is gebruikt hout. Het zelfde met diverse hardhout soorten. Volgens mij kan je het geld voor die hardmetalen messen beter aan iets anders besteden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je gewoon een paar sets hss messen er bij koopt, en je laat de messen slijpen als ze bot zijn, dan kan je als hobby houtbewerker wel een aantal jaren voor uit. Ik rammel er soms dagen lang vloerdelen door heen en dat is gebruikt hout. Het zelfde met diverse hardhout soorten. Volgens mij kan je het geld voor die hardmetalen messen beter aan iets anders besteden.
mja. Moet ik vermoeden dat de HM messen ook stuk zullen lopen op mijn Douglas avonturen? Ik ben wel voornemens naar betere houtsoorten over te stappen... en dan hou ik sowieso een set goedkope HSS achter de hand als ik een keer een partij pallethout of andere rotzooi wil vlakken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Welk staal wordt er eigenlijk bedoeld met HM? Bij Felder heb je de keuze uit wegwerp (keermessen) chroom of kobalt HSS. De chroom kosten 31 euro, de kobalt 57.
Dat schaafmessen een streepje trekken vind ik zelf geen probleem. Daar is schuurpapier voor. Problematisch wordt het pas als er een anti slipprofiel uit de machine komt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Ik heb vandaag toevallig gesproken met iemand in de zaak waar ik mijn zaagbladen binnen breng om te slijpen over HM schaafmessen. Hij raadt het gebruik van HM voor het schaven van hout met knoesten af. Als zo een mes een tik krijgt kan het breken en is het voor weg te gooien. HM is volgens hem enkel geschikt voor het schaven van foutvrij zachthout. Bijkomend nadeel is het schaafbeeld.HM is niet echt scherp te slijpen (of toch niet zo scherp als HSS). Dat geeft een minderstrak schaafbeeld.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Zijn raad bij een kleine beschadiging is die wat hier ook al is gegeven: de messen een beetje verschuiven. Je geeft aan dat je daar de ruimte niet voor hebt, maar je kan ze toch eenvoudig zelf enkele mm korter maken.Op de bankslijper of met een diamantsteen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.