Nieuwe lintzaag: Laguna 18BX

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Bij de open dag van Masave Hout heb ik bij Rick een blok linde gekocht om een paar lampjes voor naast de tv te maken. Alleen was dat blok hout te groot voor mij om in plankjes te krijgen. Probleem! Dan zoeken we een oplossing :cool:

Nee, alle gekheid op een stokje. Ik ben al langer aan het rondkijken naar een lintzaag. Ik heb ook met veel plezier het topic van @EdP gelezen (Nieuwe lintzaag...wikken, wegen....keuzestress....passen, meten....beslissen. Gevolgd door een review.). Ik kan me ook echt vinden in enkele overwegingen en keuzestress, vooral waarin hij beschrijft dat hij een keuze had gemaakt maar toen pas ging meten of het wel paste... 🤔 Heel herkenbaar.

Maar ik ben eruit gekomen, ik ben op de terugweg vanuit Rick bij Baptist langsgegaan en heb, gewapend met een meetlint, een tijdje rondgelopen en heb ook goed advies gekregen van Mascha en Niels daar.

Dus, Baptist heeft vorige week ook een pakketje bij mij laten bezorgen. Nou ja pakketje, het paste net niet door de brievenbus (het viel een beetje groot uit daarvoor)...
IMG_2657.jpg

Maar na uitpakken kwam daar ook een beest van een machine uit: een Laguna BX18 lintzaag!
Zaaghoogte 40 cm en breedte 46 cm.

IMG_2669.jpg

Ik heb 'm op een onderstel gezet a la lowboy (dieplader) omdat hij, als ik de wielen er rechtstreeks onder zou monteren (maar dan met een breder frame zodat ze wat verder uit elkaar komen voor meer stabiliteit) niet door de deur naar binnen paste qua hoogte. En aangezien hij voor groter werk ook naar buiten gereden moet kunnen worden was dat wel een vereiste...

Ik heb altijd gedacht dat ik geen lintzaag kwijt kon in de schuur, maar na wat opnieuw indelen bleek er toch ruimte te zijn. En na veel passen, meten, opnieuw nadenken en twijfelen (de 14|12, de 14bx, of toch de grote 18bx), uiteindelijk toch kiezen. En dan maar gelijk de grootste nemen die ik kwijt kon, ik hoop hierdoor de rest van mijn leven met deze zaag te kunnen doen ipv over een aantal jaar spijt hebben dat ik geen maatje groter had gekozen.

De zaag was goed verpakt, met veel piepschuim, in een stevige doos. En genoeg oefenhout eronder in de vorm van een flinke pallet.
IMG_2658.jpg

IMG_2659.jpg


IMG_2660.jpg

Het opbouwen was ook simpel. Nu was de handleiding niet echt handig leesbaar, maar na het bekijken van enkele youtube-filmpjes en vooral een filmpje van Laguna zelf van het opbouwen en eerste gebruik van het broertje van deze machine, de 18CX (dit filmpje), was het een fluitje van een cent.
Ook het omleggen van het lint gaat makkelijk, en het instellen van de geleiders is super-simpel...


Ik heb er een eerste proefstukje mee gezaagd met het bijgeleverde lint (een palletplank in plakjes gezaagd, er zat toch genoeg oefenhout onder de doos), en daar komt al mooi semi-fineer uit, zonder dat ik lang aan het afstellen ben geweest, en dat met het standaard lint (ik geloof 13mm 4tpi).
Inmiddels is er ook een doosje van lintzagenopmaat binnengekomen met een koolstofstaal lint 10mm 6TPI om uit de hand en lichte curves in wat dunner hout te zagen, een ripper-lint (27mm, 1,3TPI), en een freshcut (19mm 3TPI) op aanraden van @Athanor voor herzagen en fineer.
Nog geen tijd gehad om deze laatste 2 uit te proberen, maar ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ik heb in ieder geval al wat stammetjes amerikaans eik (15-20 cm diameter) apart gelegd uit de stapel nog te verzagen kachelhout, om te proberen wat plankjes van te zagen.

Maar de eerste indruk is zeer positief: de zaag loopt soepel, zeer stil en zonder gerammel of happen, en vrij stil. En het frame is zeer solide, je kunt veel spanning op het blad zetten zonder dat je daar iets aan merkt.
En het grote voordeel, de hendel om de spanning er snel vanaf te halen en de (eerder genoemde) makkelijk instelbare keramische geleiders.

Wel ga ik er nog een werkschakelaar op monteren om de stroom af te schakelen zonder de stekker uit het stopcontact te halen (gewoon als extra beveiliging + gemak) + daaraan gekoppeld een stopcontact om er een werklamp op te monteren (aangezien ik in het deel van de schuur waar deze staat nogal slechte verlichting heb).
Maar eerst nog de plek waar deze opgeborgen staat verder in orde maken (stroom doortrekken en een nis in de muur maken waar de motor in valt zodat de zaag wat strakker tegen de muur geparkeerd kan worden, scheelt weer 5 cm loopruimte in de toch al kleine schuur).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooie machine.
Wat mij opvalt is dat de Laguna heel erg lijkt op de Hammer lintzaag. Model, positie handwielen, kijkglaasjes etc. Het ziet er allemaal nogal identiek uit voor beide machines.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Wat mij opvalt is dat de Laguna heel erg lijkt op de Hammer lintzaag. Model, positie handwielen, kijkglaasjes etc. Het ziet er allemaal nogal identiek uit voor beide machines.
Alleen blijft bij de Laguna’s de lintgeleider goed ingesteld als je de hoogteverstelling aanpast, bij de Hammer schijn je die opnieuw in te moeten stellen na hoogte-aanpassen.
Ook hebben de Hammers geen lint-snelspanhendel (om de spanning van het lint te halen aan het eind van de klus/dag), en bij de N4400 is de zaaghoogte 32 cm, bij de Laguna 18bx is dat maarliefst 40 cm…
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nog een klein verschilletje: bij de Laguna lintzagen zit er en standaard 19mm sleuf in de tafel waar je met je accesoires goed terecht kunt. Bij de Hammers is die sleuf anders, waardoor je gebonden bent.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Mooie machine en heel herkenbaar verhaal!

veel plezier ermee!

- Een tevreden laguna 1412 gebruiker.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zal mijn vraag ook in dit topic stellen (hem hem ook bij zijn andere post geplaatst)
Waarom deze laguna en niet de record sabre 450. (of heeft Niels je overgehaald?)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Waarom deze laguna en niet de record sabre 450. (of heeft Niels je overgehaald?)
Ook maar hier even beantwoorden.
De Record Power is minder handig qua plaatsing (is/lijkt veel lomper gebouwd, de Laguna is veel slanker met betere specs en past daardoor beter in mijn beperkte schuur), is 230 volt ipv 400, maar vooral heeft een zaaghoogte van 320mm tov 405 van deze Laguna.
En inderdaad, ook op advies van Niels (al gaf hij me juist de bevestiging van de keuze die ik eigenlijk zelf al had gemaakt op basis van het bekijken van beide machines in de showroom en naast elkaar houden van de specs). Hij gaf ook aan dat de Sabre 450 minder makkelijk in te stellen was dan de Laguna.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Bediening gemak is ook wat waard , moeten klooien om in te stellen dan stel je het probleem
Ook vaak wat uit tot het niet anders kan , althans dat is mijn ervaring .
Mooie grote lindzaag denk dat veel hobbyisten zo een in hun werkplaats willen hebben.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ondertussen een paar weken verder. De lintzaag bevalt nog steeds meer an prima. Wat me vooral opvalt is dat het wisselen van de linten echt supersimpel is! Ik heb nadat de machine bij mij is binnengekomen de tracking (het midden op het wiel lopen van het lint) ingesteld, en inmiddels meerdere keren van lint gewisseld. En de tracking blijft gewoon goed, hoef ik niets aan bij te stellen. Spanning eraf met de snelhendel, lint wisselen, spanning er terug op (en die dan wel aanpassen aan de lintbreedte) en zagen maar weer...

Bij de machine was meegeleverd een lint vergelijkbaar met het Hardpoint 16mm, 4 TPI. Geschikt voor algemene zaagwerkzaamheden. Ik heb bij lintzagenopmaat ook een paar linten gekocht. Flinke jongens, 3673mm maarliefst.
- Koolstofstaal 10 mm 6 TPI. Voor meer figuurzaagwerk, bochtige zaagsnedes in dunner hout.
- Ripper, 27mm, 1.3 TPI. Voor zagen van rondhout tot planken
- Freshcut 19mm 3 TPI. DIt is eigenlijk geen hout-zaaglint (meer voor de vleesverwerkende industrie), maar op aanraden van Fons (Athanor) dit lint ook meebesteld voor herzagen en fineerzagen.

Het standaard meegeleverde lint geeft een iets ruwe zaagsnede, je ziet hier duidelijk de zaagstrepen in terug. Maar ik moet wel zeggen dat ik dit lint er alleen in het begin op heb gehad, toen ik nog vertrouwd moest raken met de machine en de juiste doorvoersnelheid. Dus misschien niet helemaal representatief.

Het frescut-lint zaagt echt supermooi. Dit zal het lint zijn wat de meeste tijd op de zaag zal zitten. Het geeft een vrij glad resultaat, super om planken te schulpen. En ik heb er na wat oefenen fineer mee gezaagd van een grenen palletbalkje, zo dun dat je er bijna doorheen kon kijken.

Ook vorig weekend de ripper uitgeprobeerd. Dat is een beest van een lint, en hiermee is de lintzaag ook echt bruut. Ik had nog een paar stammetjes amerikaans eik liggen van een boom die ik afgelopen winter heb gezaagd voor kachelhout. Stammetje van 20 cm doorsnede en 30 cm lang gezaagd, als een warm mes door boter.
Het ligt nu gewoon zo te drogen, dit was een experiment om het te zagen. Als het scheurt gaat het alsnog de kachel in (wat eigenlijk al de bestemming was als ik het niet tijdens het brandhoutzagen opzij had gelegd), blijft het recht dan wordt het volgend jaar een vogelnestkastje.
IMG_2697.JPEG

IMG_2698.JPEG

IMG_2701.JPEG
 
  • Leuk
Waarderingen: Morinijan, Tympy en mink

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ook ben ik nog wat aan het knutselen geweest aan de machine zelf.
Degenen die vaker meelezen, zullen weten dat ik vaker een machine aanpas als het me zo uitkomt. Zo ook hier.

Als eerste de stofafzuiging. Er zitten 2 uitgangen van 100mm op de machine. En de zaag staat in de 2e schuur zo, dat de afzuiging (met een snelkoppelsysteem met klemringen van 120mm) rechts ervan.
Na wat passen en meten met 100 en 125 mm spiraliethulpstukken en een paar restjes slang, tot onderstaand buizenstelsel gekomen:
IMG_2688.JPEG
Hiermee is de afzuiging best wel redelijk, er blijft wel een klein beetje in de kasten achter en er komt iets naast de zaag terecht, maar niet hinderlijk.

Als tweede een (4-polige) werkschakelaar gemonteerd (met controlelampje) om de hele machine af te sluiten van de stroom, zonder iedere keer de stekker uit het stopcontact te moeten halen. Dit heb ik ook bij de vandiktebank gedaan, en werkt prima. Zo kan de machine niet per ongeluk worden aangezet en kan er ook niets gebeuren doordat er stroom op blijft staan.
(de beugel is gespoten in kleur NCS 7500 mat, dat is nagenoeg gelijk aan de machine zelf)
IMG_2693.JPEG

En een stopcontact aan de achterkant voor een werklamp. Precies zoals op de USA-modellen al standaard wordt ingebouwd door Laguna (maar helaas niet op de EU-machines).
Hiervoor heb ik bij het monteren van de werkschakelaar ook gelijk de kabel tot aan de aan/uitschakelaar vervangen; dit was een 4x1,5mm2 (3 fases + aarde, dus zonder nul, die ik wel nodig had om een 230volt-stopcontact aan te sluiten). De verhogingsring waar het stopcontact op gemonteerd zit, is een 3d-geprinte bevestigingsbox, gespoten in dezelfde kleur als de beugel van de werkschakelaar.
En ook de bijbehorende lamp (deze van HBM) op z'n plek gehangen, die met een magneetvoet op de machine te 'plakken' is.
Ik heb de kabel netjes weggewerkt en door het frame heen laten lopen, zodat er geen losse kabels hangen die ergens tussen kunnen gaan zitten. Draad van M12x1,5 getapt in het frame en daar een kabelwartel in gedraaid, en een paar kabelklemmen 3d-geprint om de kabel weg te werken.
De lamp kan nu worden opgeborgen op de zijkant van de machine (en vanuit daar ook al redelijk licht geven), maar ook op de bovenste deur gehangen worden voor licht recht van voor.

IMG_2709.JPEG

IMG_2710.JPEG

IMG_2711.JPEG


IMG_2712.JPEG

IMG_2716.JPEG

En aangezien ik weinig plaats heb (de machine staat meteen om de hoek naast de deur, maar de ruimte is eigenlijk niet diep genoeg), heb ik ook nog een nis in de muur gemaakt om de motor in te laten vallen als de machine op z'n opbergplek staat. De motor steekt namelijk nog een ruime 5 cm achter de voet van de machine uit, en dat is zonde van de ruimte hier.
(op de foto zie je hoe de motor uitsteekt)
IMG_2714.JPEG
 
Laatst bewerkt:

RDR2950

Nieuw lid
21 okt 2023
15
11
Kapellen (Antwerpen)
Inmiddels is er ook een doosje van lintzagenopmaat binnengekomen met een koolstofstaal lint 10mm 6TPI om uit de hand en lichte curves in wat dunner hout te zagen, een ripper-lint (27mm, 1,3TPI), en een freshcut (19mm 3TPI) op aanraden van @Athanor voor herzagen en fineer.
De machine is inderdaad een droomlintzaag, maar ik ben wel heel teleurgesteld in de kwaliteit van het bijgeleverde zaaglint en in het extra zaaglint dat ik bij Baptist meteen bijkocht. Zijn de linten bij lintzagenopmaat wel goed? Ze doen voor Black Friday een extra korting, dat zou dan wel de gelegenheid zijn om me eens te laten gaan ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij word het bijgeleverde lint gebruikt bij het afstellen in de fabriek. Dat hoeft dus niet van hoge kwaliteit te zijn. Naar mijn mening is het gewoon een bezuiniging of een manier om wat extra te verkopen.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: RDR2950

RDR2950

Nieuw lid
21 okt 2023
15
11
Kapellen (Antwerpen)
Volgens mij word het bijgeleverde lint gebruikt bij het afstellen in de fabriek. Dat hoeft dus niet van hoge kwaliteit te zijn. Naar mijn mening is het gewoon een bezuiniging of een manier om wat extra te verkopen.
zo lijkt het inderdaad - maar het extra aangekochte zaaglint is ook niet in overeenstemming met wat je bij zo een machine zou mogen verwachten, zelfs de las is niet goed gladgeslepen :rolleyes:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dan zou ik teruggaan of even bellen. Wij verkochten vroeger ook lintzagen van metabo en scheppach. We moesten van de gebruikers horen dat de linten bagger waren. Nadat we de linten bij de plaatselijke slijper lieten maken waren ze en goedkoper en beter. Dat soort dingen gebeuren als je zelf niet met het gereedschap werkt. Nu kan je niet met al het gereedschap werken dat je verkoopt maar een vertegenwoordiger moet dit wel meedelen. Ik ben een keer bij een demo van Record geweest (sabre350) en daar werd het erbij verteld dat het meegeleverde lint geen topper was.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Mijn ervaring met het bij de Laguna meegeleverde lint is wel goed (ik heb dan wel het kleine broertje), Die zat in een verzegelde doos bij de machine, er was niet direct noodzaak voor vervangende linten vanwege de kwaliteit. Maar het was een breed lint, goed voor herzagen en rechte snedes. De linten die ik erbij heb gekocht, kocht ik voor het betere bochten werk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.