Nieuwe lintzaag: Laguna 18BX

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
De machine is inderdaad een droomlintzaag, maar ik ben wel heel teleurgesteld in de kwaliteit van het bijgeleverde zaaglint en in het extra zaaglint dat ik bij Baptist meteen bijkocht. Zijn de linten bij lintzagenopmaat wel goed? Ze doen voor Black Friday een extra korting, dat zou dan wel de gelegenheid zijn om me eens te laten gaan ;)
Ik had geen problemen met het bijgeleverde lint. Maar ik moet zeggen dat nu zeker 95% van de tijd het freshcut-lint van lintzagenopmaat op de machine ligt.
Het originele lint zaagt gewoon goed, maar de tandzetting is iets breder dan bij het freshcut-lint, dus dat laatste geeft een iets mooiere afwerking meteen bij het zagen.
Van de verschillende linten + de service van lintzagenopmaat kan ik zeggen, gewoon daar bestellen ipv de linten die Baptist erbij verkoopt.

Mijn ervaring met het bij de Laguna meegeleverde lint is wel goed (ik heb dan wel het kleine broertje), Die zat in een verzegelde doos bij de machine, er was niet direct noodzaak voor vervangende linten vanwege de kwaliteit.
Dat is idd ook mijn ervaring, en ook wat Baptist mij vertelde van de Laguna-linten. Dat zou wel een verschil zijn met de linten die bij de Record Power zitten, die zouden naar zeggen idd meteen rijp zijn voor de ijzerbak.
 

Milko

Nieuw lid
3 mrt 2021
3
4
58
Bedankt voor het plaatsen van deze recensie, precies wat ik zocht.
Voor mij is het kunnen zagen van planken uit stammetjes belangrijk, misschien daar zo'n bakbeest niet eens voor nodig?
 

RDR2950

Nieuw lid
21 okt 2023
20
18
Kapellen (Antwerpen)
Intussen kwam de bestelling van Bandsaegeshop.de aan en heb ik zowel met het 25mm als het 3mm Flexback lint al een paar dingen kunnen testen. Het verschil met de vorige linten is enorm - deze bladen glijden door het hout en de nabewerking is een stuk minder nodig.

Ik had ook een Uddeholm 12mm besteld, maar die heb ik nog niet getest (momenteel vooral met van die rendierdingetjes aan het spelen en dan is 3mm heerlijk)

Bedankt voor het plaatsen van deze recensie, precies wat ik zocht.
Voor mij is het kunnen zagen van planken uit stammetjes belangrijk, misschien daar zo'n bakbeest niet eens voor nodig?
De 18 BX is heel robuust, die geeft echt geen krimp voor zwaardere dingen, maar als je die afmetingen niet nodig hebt, kan je zowel geld als gewicht besparen door naar de 14 BX te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Milko

RDR2950

Nieuw lid
21 okt 2023
20
18
Kapellen (Antwerpen)
Hoe kan jij de 3mm erop krijgen. Heb je andere geleiders? CARTER PRODUCTS?
Gewoon de keramische van Laguna, die moeten voor een 3mm blad wel een stuk achteruit gezet worden zodat ze achter de tanden blijven, maar dat lukt goed. Ik zet eigenlijk elke keer die geleiders achteruit als ik van blad wissel - vaak haal ik zelfs even de zaagtafel eraf omdat het afregelen dan zo veel makkelijker gaat.

Meestal trek ik het bovenste wiel met de hand nog wat naar beneden als de spanning met de hefboom er afgehaald is, dan leg ik het blad eerst op het bovenste wiel, zet het dan met twee marktklemmen op het onderste wiel even vast (een links en een rechts) en breng dan heel zachtjes terug op spanning en controleer op rechtlopen. Dan de geleiders afregelen en de tafel er weer op.
Als je een challenge zoekt, kan je het eens met één hand proberen (wel zonder de tafel er af te halen), Leo Winstanley kan het 💪
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.