Het doorbuigen was misschien iets te overdreven, maar ik wilde er mee zeggen hoe langer de overspanning hoe groter die kans is, een draaibank is zo sterk als de zwakste plek
Verbeterpunten zullen er zeker zijn, en ik ben blij dat mensen mee denken (het is natuurlijk wel de toon die de muziek maakt)
220 uit elkaar voel ik mij prima bij, wellicht zal ik de binnen hoeken nog voorzien van een stuk plat om zo een driehoek te vormen
De koker is doorgestoken in de buis (zoals een zeilboot een doorgestoken mast kan hebben, daar ben ik wel aardig thuis in ;-))
De koker is 16mm dik en 220 in het vierkant, ik geloof best dat dit een aardig stuk hout kan hebben
Wil je toch niet van je concept afwijken,maak dan je pijp langer achter je koker zodat je daar een schoor kunt plaatsen.
(kijk dit is een goeie tip zonder die wat onaardige ondertoon, de opmerking aan het einde is dan wel weer een beetje jammer...)
ik hoop dat je begrijpt dat we hier wat anders (soepeler) met elkaar omgaan en dat dit een zeer leuke sfeer in stand houdt
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet perfect, ik neem alles met een lach (er is al genoeg ellende in de wereld, en dat pakt ook niet altijd goed uit (maarja....dan heb ik tenminste gelachen ;-))
Als jij dat nou ter harte neemt, dan lees in je goedbedoelde tips nog eens door en komen we gezamelijk toch tot een mooi resultaat
die schoor had ik aan gedacht maar wilde deze pas intekenen in de 3D tekening omdat ik dan kan meten hoeveel ik oversteek als de lagers, de as en een opspanplaat/chuck is gemonteerd, de schoor daaronder moet niet in de weg zitten
Ik heb voldoende plaat materiaal liggen van 20mm dik dus daar moeten de schoren dan wel uit kunnen
Die H balken heb ik ook naar gekeken, zeker geen verkeerd idee vooral de HEM balken zijn mooi dik uitgvoerd, echter ben ik wel van mening dat die vooral sterk zijn in doorbuigen maar veel minder in torsiestijfheid (en daar is een buis dan wel weer heel sterk in)
Maargoed, het staal wat ik nu heb, heb ik voor heel weinig kunnen kopen, zo is het een heel leuk project en ben ik straks onder de 1000 euro klaar voor een supertoffe draaibank
Kan ik mij meten met bestaande grote jongens....vast niet maar als ik er tevreden mee ben is dat toch goed genoeg ?!