Gisteren de dag begonnen met het klaarleggen van de spullen zodat we vlot van start konden
Ik zeg 'we' omdat Chevy mij komt helpen en het laswerk doet, ik ben de aangever/slakverwijderaar (en andere aanverwante zaken)
De grote buis die de basis is van het geheel had ik al eerder kaal geslepen (daar waar nodig)
Ik plaats de ribben (waarop de bedsbanen komen) er los op, tof... nu lijkt het al wat
Ik kort ene kant af zodat er een mooi strak/recht uiteinde is en slijp de ring uit die daar omheen moet komen voor bevestiging van de deksel
Chevy doet ondertussen de andere kant wat mij weer de gelegenheid geeft een plaatje te maken
Nu er een stuk van de buis af is, is deze (even) iets hanteerbaarder (al blijft het nog een zwaar ding)
We zetten de buis rechtop en chevy last de ring vast
De kop is er af, het eerste laswerk is gedaan
We keren de buis om en daar wordt de deksel er opgelast (aan één kant open kunnen is voldoende, het is alleen maar om de buis desgewenst te kunnen vullen met extra gewicht)
We lassen 3 van de totaal 11 ribben op de buis, stellen hier nog wat aan en vervolgens plaatsen we de overige 8 er los tussen, leggen de bedsbanen er op en passen zo of alles goed zit
Op de bedbanen klemmen we 2 stukken kokerprofiel (dat ik nog had liggen) om de banen zo in 1 vlak te krijgen
Er zit nog wel wát verschil maar dat is bepaald niet noemenswaardig, de banen worden toch nog nagefreesd
De ribben worden met een hechtlasje vastgezet
Wat niet op de foto's te zien is maar wel leuk is om te vermelden is hoe chevy speelt het de warmte en krimp van het laswerk
Hij kijkt naar positie, gewenste correctie en last dan om de juiste plek om het materiaal op zijn plek te krimpen
Soms krijg een lasje nog even een paar klappen na om deze weer wat op te rekken alvorens de boel rondom af te lassen
Het grote laswerk is begonnen
Steeds een stapje dichterbij het eindresultaat
Geweldig, de ribben zitten er op en die gaan echt niet meer loslaten !
Gesneden uit 20mm plaatstaal en op elke 15cm is er 1 rib geplaatst
Na het lassen nog even met de lamellenschijf opschonen (lasspetters weghalen) en dan ziet het er zo uit)
We leggen de bedsbanen weer op de ribben, stellen deze op de gewenste plek en dan worden de banen met een hechtlas aan alle 11 de ribben vastgezet
Vervolgens zetten de buis recht op want dat is makkelijker voor de bereikbaarheid tijdens het lassen
Dit gaat een stuk vlotter, er is veel tijd gaan zitten in het passen en meten
Chevy last de ribben aan de kant waar hij nu bij kan vast, we keren de buis om en dan is het al 7uur in de avond, inmiddels tijd voor een warme hap
Vrouwlief heeft warme broodjes met kipfilet, wat garnituur en ommelet voor ons gemaakt, dat zal best smaken
Voor het eten hebben we de buis omgekeerd, als we klaar zijn met eten en weer buiten komen is het reeds donker
Ik pak er een werklicht bij en chevy maakt de laatste lassen af
Het heeft langer geduurd dan gedacht maar het zit wel oerdegelijk in elkaar
Mooi plaatje
En zoals ik gisteren al vanaf de telefoon een foto stuurde
'De laatste loodjes'
We ruimen de boel op, kletsen nog even wat na bij de auto en dan gaat chevy huiswaarts
Ik zet nog wat spullen weg en na een warme douche plof ik op de bank en kan het niet meer opbrengen om nog een verslag te schrijven
In de ochtend toch nog even een plaatje schieten om dit verhaal af te ronden
Tot zover het laswerk aan de basis, volgens mij was dit wel het meeste laswerk van alles
Het volgende (en laatste) laswerk is minder, dicht maken vaste kop (dmv een plaat) vaste kop plaatsen, poten er onder en deksel op de de vaste kop
Voor nu is het eerste station belgië, daar word de boel gevlakt, motorplaat gefreesd en de poten op maat gemaakt
...wordt vervolgd