Werkt zo'n motor rem een beetje gedoseerd, of is het stoppen NU METEEN ?
Dat putdeksel vind ik wel een vondst
Dat putdeksel vind ik wel een vondst
Ik kan mijn draaibank (ook 1,5 Kw) zonder zo heel veel moeite stilleggen, maar inderdaad, mogelijk zit er een instelling op de frequentieregelaar ter bescherming van man (of vrouw) en machine. Anderzijds, als ik start met de blokkeerpen er nog in, vertrekt de motor wel en slipt de riem.hmm oke, ik had in ieder geval niet genoeg aan een motor van 1,5 kW.
Een schaal van +/- 40 cm op volle toeren kreeg ik met gemak stil met een 16 mm guts.
bij nader inzien kan dat echter ook wel aan de frequentieregelaar gelegen hebben bedenk ik me net...
Ik vind het een heel veilig idee dat je een draaibank stil kan zetten, dat als eerste.
Wat betreft de rem: als de motor stil staat, wil ik meestal geen rem, want dan draai ik de as met de hand om een vierklauw te monteren/demonteren, om de schaal van dichtbij te bekijken, om met de hand wat te schuren, om wat lijm aan te brengen, etc. Je zult dan toch op zijn minst een aparte knop op je bediening moeten hebben 'rem los', lijkt me.
Qua capaciteiten op een groep heb ik overigens nooit gemerkt dat een 3 kW motor samen met een 2.2 kW afzuiger, elk met een frequentieregelaar, elkaar bijten op een enkele 16A krachtstroomgroep. Al is het maar dat de motor alleen bij het starten heel even echt kracht hoeft te leveren als de afzuiger aan staat.
Ik heb niet gezegd dat kleine motor een probleem een probleem is, maar dat de motor en aandrijving afgestemd moet zijn op zijn taak en verwachtingen.
De ganse aandrijving moet afgestemd worden op de tijd waarin je het werkstuk op snelheid wil brengen en terug afremmen. Daar ga ga je een bepaald motorvermogen, riemen/riemschijven en frequentie omvormer voor nodig hebben die dit aankunnen.
De kinetische energie is kwadratisch aan de snelheid, dus als de diameter verdubbeld, verviervoudigd de hoeveelheid energie, wat ook weer een factor is bij het bepalen van het motorvermogen.
Verder moet je even overwegen wat er gebeurt als je een noodstop maakt die de spanning van de frequentieregelaar wegneemt, als de motor dan zeer abrupt gaat remmen, moet je wel zeker weten dat je werkstuk zichzelf niet losschroeft.
Het doel van draaien is ten slotte snijdend werken, en haastige spoed is zelden goed.