Hou er rekening mee dat er aan een Morsekonus ook een lip kan zitten. Deze moet wel voldoende diep in de spilneus kunnen. Voor MK2 is dit Ø14.9mm. Dus als je een gat van Ø10.5 gaat boren, zal je achter het conische gedeelte nog een stukje cilindrisch moeten draaien, voordat je naar een kleinere diameter gaat.
Om het wat makkelijker te maken heb ik gezocht op de norm voor Morsekonus, dat is ISO296 of DIN228. Ik heb een Indiase norm gevonden, die leuk genoeg keurig netjes een Indisch nummer heeft gekregen, maar het is een regelrechte afgeleide (lees gestolen) van de Duitse DIN228 norm:
Bekijk bijlage ISO 296-Morse taper-Indian standard.pdf
Om het nog makkelijker te maken, heb ik er maar gelijk een tekening van gemaakt, van de M33x3,5 volgens de DIN800 met een ondersnijding volgens DIN, de schroefdraad volgens ISO en wat vorm en plaatstoleranties.
Nou is het natuurlijk zo, dat je uiteindelijk zelf bepaald hoe nauwkeurig je het hebben wil, dus dit is slechts een leidraad. Ik denk echter wel, dat je met deze maatvoeringen een betrouwbare repeteerbare opname krijgt.
Het is ook alleen maar de spilneus, dus geen relatie met de lagerpassingen, en geen rondloopnauwkeurigheid voor de spil in samenstelling, dus die afwijking komt er nog bij, en heb ik niet gespecificeerd.
Je kunt wel met deze tekening terecht bij een draaier, hij weet hiermee in 1 klap alles wat die moet weten om de spilneus te draaien. Ik denk dat je er wel mee uit de voeten kunt:
Bekijk bijlage M33x3,5-DIN800-MK2.pdf
Nog even ter verduidelijking, de DIN800 is een oude norm voor opnames voor gereedschapwerktuigen, maar deze norm is reeds vele jaren geleden vervallen. Alleen de fabrikanten van houtdraaibanken gebruiken hem nog, en vaak ook nog met eigen bedachte afwijkingen, zoals allerlei voorzieningen die het loslopen moeten tegengaan, of een afwijkende maat zoals Hapfo, die een rand heeft die 1 mm groter is. Persoonlijk vind ik het als metaalbewerker onbegrijpelijk dat deze norm nog wordt gebruikt. Voor het loslopen zijn veel betere opnames geschikt, en de laatste metaaldraaibanken werden 40 jaar geleden voor het laatst uitgerust met deze draadopname. Het zal wel deels komen doordat het een goedkope en makkelijkere opname is om te maken, en wellicht een stukje conservatisme.
De VB36 draaibank, die tegenwoordig door Steinert in Duitsland wordt gemaakt, heeft een modernere opname met kort konus en aanlegvlak, alleen jammer dat ze daar dan weer eigen maatvoering op hebben losgelaten in plaats van de reeds gebruikte normen. Dan had je gewoon alle reeds verkrijgbare opnames kunnen gebruiken. Maar dat is een hele andere discussie, die hoeven we hier niet te voeren.
Ik heb mijn best gedaan om er een werkbare tekening van te maken.
Hoop dat je er wat aan hebt!