Ik draai met enige regelmaat pennen en kom daarbij bij lange na niet op de 3000 rpm.
Is ook helemaal niet nodig.
M.vr.gr. jan
Is ook helemaal niet nodig.
M.vr.gr. jan
Vaak hebben motoren hun toerental nodig om koel te blijven. Speelt niet als de motor kort aanstaat.
2,2 KW | 1400 RPM | 240 / 380 | € 140 |
.... Bij welke constructie verlies je de meeste sterkte/stijfheid ?
Het sterkste ben je wanneer de lagers zo dicht mogelijk bij de klauwplaat of welke andere opspanmogelijkheid zit. Dan is je buigend moment van de plaats waar de kracht optreedt tot aan het eerste lager het kleinst. De belasting op het tweede lager is dan minimaal.
Je lagers zijn sterk genoeg dus het je sterkte hangt af van de as en wat daar aan vast zit.
Daarnaast is er het ruimte probleem.
Tussen de lagers moet je de poelie kunnen plaatsen.
Dat bepaalt de minimale tussenruimte tussen de lagers en behuizing.
Je moet makkelijk een riem kunnen omleggen.
Als laatste speelt een estetisch aspect. Wil je de lagers zichtbaar of onzichtbaar?
Maar gezien de lage krachten is het bovenstaande meer theoretisch. Als werktuigbouwkundig ingenieur heb je in de praktijk met grotere krachten te maken en zitten er deftige berekeningen aan vast.
Koker is van zichzelf al helemaal niet zo sterk,maak je er een deurtje in zal dat de stijfheid zeker niet verbeteren.Niet voor niets is een driehoek on-vervormbaar.
De Hager die ik te koop heb heeft 6 mm in de kop bij 250 mm centerhoogte. Voor de stevigheid lijkt 10 mm me dus wel genoeg. Kun je meer betalen? Meer gewicht is natuurlijk altijd beter, maar als je een onbeperkt budget had kocht je mogelijk gewoon een nieuwe, toch? Wat betreft het uitlijnen: ik neem aan dat als je gaten boort voor de flenzen je dat met een gewone boormachine doet, en het zou me verbazen als de flens daarna niet minstens 0.5 mm speling heeft t.o.v. de koker van de vaste kop.
Die speling kun je gebruiken om de as uit te lijnen. Als de as uitgelijnd is, moet je iets verzinnen om de flenzen t.o.v. de kop te fixeren - dat hoeft niet veel kracht op te vangen, maar om bij het loshalen van de as het uitlijnen niet opnieuw te hoeven doen moet er wel iets komen. Wellicht een paar stripjes op de vaste kop vastschroeven of zelfs lassen?
Voor de stevigheid van de kop is een deur aan de voorzijde beter als een open bovenkant.
Wanneer je de bovenkant dicht maakt krijg je een box die een extra verbinding tussen de voor en achterzijde creëert.
Als je de bovenkant dichtmaakt en hier vervolgens ook een deurtje inmaakt, zal het nauwelijks verschil maken.
Wanddikte is natuurlijk bepalend voor de stabiliteit, ook massa doet wat extra. 10 mm wanddikte zal waarschijnlijk wel voldoende zijn, maar als dikker mogelijk is, gaat het je zeker niet in de weg zitten.