Nieuw projectje en een behoorlijke uitdaging

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
‘T is dat ik maar 1 pet heb…..
Wordt gewoon geweldig, ik zou nu al huiveren met het idee dat er wat mis kan gaan.
Wat ik me wel afvraag is of je bij dit soort werk met een loep werkt.
Dat gepriegel is zo toch bijna niet te zien!
Het duurt wat, maar je krijgt ook wat!(y)🏆🏆
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
‘T is dat ik maar 1 pet heb…..
Wordt gewoon geweldig, ik zou nu al huiveren met het idee dat er wat mis kan gaan.
Wat ik me wel afvraag is of je bij dit soort werk met een loep werkt.
Dat gepriegel is zo toch bijna niet te zien!
Het duurt wat, maar je krijgt ook wat!(y)🏆🏆
Ik werk niet met een loep, maar het is wel werk waar ik goed licht bij nodig heb. Bij voorkeur werk ik dus in de tuin, op een zonnige dag. Dat is ook één van de redenen dat het zo traag gaat; in de winter wordt het al vroeg donker en ik heb toch voornamelijk tijd om er in de avond aan te werken. Dat combineert dus niet heel lekker.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
De eerste stappen van het slotje. Het wordt een druksysteem, met een veertje en een pinnetje dat voor de sluiting zorgt. Grootste complexiteit is weer de grootte van het geheel, maar daar zit ook de uitdaging in.

Het hout is weer Buxus, deze keer een Nederlandse die ooit in de Ooij, vlakbij Nijmegen heeft gegroeid. De pin van de scharnier wordt een gemaakt van een messing spijkertje.

20211127_121804.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Mooi dat nu te zien is wat je in je hoofd hebt bedacht.
Meestal maak ik ook een schets, dit helpt om te kunnen bepalen of het inderdaad wel te realiseren is voor je er aan begint.
Mijn wederhelft zegt telkens als ik iets maak "waarom maak je allemaal van die grote werkstukken kijk eens naar Meron " . dan zeg ik telkens dat jij de koning van het miniatuur houtsnijden bent en niet ik. :p
:LOL:
Ik ben benieuwd hoe het wordt.


Groet Edwin .
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ziet er wel interessant uit, maar helemaal snappen hoe het komt zie ik nog niet, maar we wachten het af:cool:
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ziet er wel interessant uit, maar helemaal snappen hoe het komt zie ik nog niet, maar we wachten het af:cool:
Dat snap ik wel. Mijn tekening is niet echt duidelijk. Ik schets vooral om het beeld in mijn hoofd wat scherper te maken. En dan is het vaak nog steeds wat wazig voordat ik begin. Dit slotje is mijzelf ook nog niet helemaal duidelijk, maar de eerste stappen zien er hoopvol uit. De volgende foto zal waarschijnlijk al wat duidelijker maken hoe hij moet werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
55
13
Nijmegen
Echt fantastisch! Wat moet dat ook meditatief zijn! Ik woonde ook lang in Nijmegen, nu net over de grens.

Over de tekst: ik zou geen Romeins doen. Al is het alleen maar omdat de Nijmeegse geschiedenis op zijn minst discutabel is. Over Keizers en Karels kun je het beter ook niet hebben :)

Bedenk iets persoonlijkers, of iets uit een (echte) mythe of sprookje.. En zet je handtekening erop, een meesterteken.. Superknap.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Echt fantastisch! Wat moet dat ook meditatief zijn! Ik woonde ook lang in Nijmegen, nu net over de grens.

Over de tekst: ik zou geen Romeins doen. Al is het alleen maar omdat de Nijmeegse geschiedenis op zijn minst discutabel is. Over Keizers en Karels kun je het beter ook niet hebben :)

Bedenk iets persoonlijkers, of iets uit een (echte) mythe of sprookje.. En zet je handtekening erop, een meesterteken.. Superknap.
Bedankt! Het is zeker meditatief werk, hoewel het door het complexe gepriegel niet per se heel ontspannen is. Er kan veel mis gaan, als je op deze schaal bezig bent.

Over de tekst ben ik ondertussen wel uit. Het wordt iig geen Latijnse tekst, maar ik heb nog geen goed idee hoe ik het in het hout ga krijgen. De letters worden wel akelig klein en uit de losse pols ga ik dat nooit netjes krijgen. Maar voor transfer-papier is het allemaal veel te klein.

Ondertussen ben ik overigens al heel wat verder met het slotje. Het oorspronkelijk ontwerp heeft het niet gered. Omdat dat geheel van hout was, werden de scharnieren te groot. De nieuwe versie is deels van metaal, zodat het klein en toch sterk kan zijn. Ik hoop binnenkort daar wat foto's van te kunnen posten.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Ik ben even benieuwd. Als ik opgeschoten ben met een houtsnijwerk, dan wordt ik voorzichtiger en zenuwachtiger. Ik bedenk me vaker hoe ik iets ga snijden, wat de risico's zijn. Hoe ga jij daar mee om? Of ligt dit aan mij.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik ben even benieuwd. Als ik opgeschoten ben met een houtsnijwerk, dan wordt ik voorzichtiger en zenuwachtiger. Ik bedenk me vaker hoe ik iets ga snijden, wat de risico's zijn. Hoe ga jij daar mee om? Of ligt dit aan mij.
Dat herken ik wel een beetje, maar ondertussen heb ik een manier van werken die het risico minimaliseert. Het komt vast door mijn achtergrond als software ontwikkelaar, maar ik probeer ook bij het houtsnijwerk iteratief te werken. Dus stap-voor-stap het werkstuk als geheel naar het uiteindelijke detailniveau te brengen. Na iedere stap is het geheel weer iets meer af en zou ik kunnen stoppen als er tevreden mee ben.

Het geheel deel ik daarbij op in lossen onderdelen (de twee helften, het scharnier en het slotje), zodat ik er maar eentje (per keer) kan verpesten, en ik werk ontzettend traag.Het uitsnijden van de bakstenen in de muren (zie het eitje) kan makkelijk twee maanden duren. Na een avondje snijden (max een uurtje) heb ik dan met een beetje geluk twee horizontale voegen uitgesneden.

Met het eitje heb ik nog niet een keer angst gehad dat het mis zou gaan. Ooit heb ik eens een ander houtsnijwerk in de kachel gegooid, nadat ik er meerdere weken mee bezig was. Op het laatst ging het mis en had het poppetje ineens geen hoofd meer.

Hopelijk heb je hier wat aan. Wat ik iig zeker weet is dat mijn manier van werken enkel voor de hobby kan. Als ik mijn geld er mee zou moeten verdienen, zou het kansloos zijn.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hoi Meron,

Zou je met een pyrografie pen de tekst kunnen inbranden ?.
Misschien met een heel dunne tip ?

Kom maar op met die foto's, we zijn zeer benieuwd.

Groet Edwin
Aan Pyrografie heb ook wel gedacht, maar dan nog steeds moet je de tekst eerst in een boogvorm op het hout overbrengen. En uit de losse pols gaat dat mij niet lukken. Tot nu toe werkte ik zoiets uit op de computer, waarna ik het uitprintte en met (ouderwets) transferpapier op het hout overbracht. Maar daarvoor is dit echt veel te klein.

De foto's staan op mijn lijstje. Hopelijk lukt het dit weekend.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hier gaan we dan weer. Een poging om foto's te maken, waarvan ik ondertussen wel heb gemerkt dat dat ook een vak is, dat ik niet beheers.

Hierbij enkele foto's van het slotje. Eerst een shot van de onderdelen, daarna verschillende van het in elkaar gezette slotje. In de basis bestaat het uit een buxushouten ovalen drukknop, een bronzen scharnier, twee torsieveertjes en een buxushouten zwaluwstaartvoetje, dat uiteindelijk in het eitje wordt geschoven. Op de laatste foto zit hij in een proefstukje en ik heb de indruk dat het gaat werken. Het scharniertje is daar nog wat te lang, maar die zaag ik op het einde op lengte.

De werking zal vergelijkbaar zijn met het slotje uit dit draadje: Kadokistje

Op het drukknopje komt het logo van de Radboud Universiteit, aangezien dat de reden is dat ik ook naar deze mooie stad kwam (toen nog KUN).

20220115_140825.jpg20220211_171600.jpg20220211_171553.jpg20220211_171536.jpg20220211_171710.jpg
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Mooi gedaan! Heel benieuwd naar de werking van dat slotje en hoe het er 'af' uit ziet!
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
18
13
Venlo
Onwerkelijk.. zo mooi! Abnormaal dat dit handmatig mogelijk is. Prachtig Meron! Ik heb met open mond het hele stuk gelezen!
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.