Mijn werkplaats (in wording...)

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
En is het probleem met je draaibank al opgelost?

Ik moet eerlijk bekennen dat de draaibank even op een laag pitje is gezet.
Er kwamen zo veel spullen binnen (voor andere klussen) dat het tijd werd om even orde op zaken te stellen...
Zodra ik kan, ga ik ermee aan de slag, maar andere zaken hebben even prioriteit :(
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Bekijk bijlage 96471
Het ontwerp, zoals het zou moeten gaan worden...

Naar aanleiding van de post met alle updates, zijn er nog suggesties om de uitsparing voor de gootsteen (zoals boven te zien) te bewerkstelligen?
Plan nu (zo lijkt mij het snelst en effectiefst) is om de zijkanten en achterkant uit te frezen tot de steunrandjes.
Vervolgens met de cirkelzaag tot de achterkant van de uitsparing te zagen met de cirkelzaag, laatste stukje (vanwege ronding blad) met de hand.
Dan zit het geheel nog vast aan de achterzijde van de uitsparing.
Achterkant erna uitfrezen (naast de steunrand) tot de bodem.

Onderstaand ontwerp van het blad zonder de gootsteen.
IMG_2961.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik zou dat gat er uit frezen. Maar als je niet zo'n lange frees hebt, kan je het ook prima met een invalzaag doen. Je moet dan de hoeken even met een handzaag doen. Die opleglatjes zou ik los plaatsen. Eerst de bak op hoogte stellen en daarna de opleglatjes tegen de onderzijde van de bak vastschroeven. Ik zou langs de zijkanten van de bak nog twee balkjes toevoegen van voor naar achter. Je hebt wel een hoge voorkant, maar je bak is wat ouder en als hij van stampbeton gemaakt is, heb je een goede kans dat het ijzer niet meer op volle sterkte is. Bij te veel belasting kan zich dan een scheur vormen.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Ik zou dat gat er uit frezen. Maar als je niet zo'n lange frees hebt, kan je het ook prima met een invalzaag doen. Je moet dan de hoeken even met een handzaag doen. Die opleglatjes zou ik los plaatsen. Eerst de bak op hoogte stellen en daarna de opleglatjes tegen de onderzijde van de bak vastschroeven. Ik zou langs de zijkanten van de bak nog twee balkjes toevoegen van voor naar achter. Je hebt wel een hoge voorkant, maar je bak is wat ouder en als hij van stampbeton gemaakt is, heb je een goede kans dat het ijzer niet meer op volle sterkte is. Bij te veel belasting kan zich dan een scheur vormen.
Stampbeton? Het is een 100 jaar oude terazzo gootsteen (uit een oude school in Pijlsweerd). Nevertheless, aan de voorzijde is hij ondersteund door het onderstel (bovenste ligger links is verlaagd voor specifiek dit doel). Losse latjes en vastschroeven, wel makkelijker, maar mijn gevoel zegt dat het minder stevig is, krijg er ook niet echt een vinger achter waarom...?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Waar denk je dat die terrazzo bladen van werden gemaakt? Die marmerkorrels is maar een dun laagje, want duur. Ze worden trouwens tegenwoordig nog steeds het zelfde gemaakt, alleen het schuren gaat nu met een machine en vroeger met de hand met een carborundum steen en water.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Terrazzo is een afval-materiaal. Restjes steen (marmer o i d) en cement. Mooi product uit de tijd dat arbeid goedkoop was. En daarom ook alom tegenwoordig in woningen in de jaren 50 en later. Tot 40 jaar geleden toen arbeid duurder werd en we meer plastics gingen gebruiken. Dat heet vooruitgang. Inmiddels zijn mensen die terrazzo kunnen maken grootverdieners. En terecht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ja terrazzo is een afvalproduct van nog veel duurdere hele platen marmer. Het is nog steeds een mooi product. Omdat het ter plekke gestort kan worden, geeft het de mogelijkheid om grote vlakken, naadloos te fabriceren.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Dank voor de toelichting heren! Ik ben bekend met terazzo, kende alleen de term stampbeton niet.
Ik ga de uitsparing compleet uitfrezen en voeg de steunlatten los toe.
Het geeft in ieder geval meer controle over het plaatsen!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
En is het probleem met je draaibank al opgelost?
Zo, ben even weggeweest....
Laatst dit puntje eens opgepakt, vond dat die draaibank het maar eens moest gaan doen! Alle elecktra doorgemeten, nergens een probleem te bekennen...
Tot dat...
Jawel, mijnheer de verkopen had de nul en de aarde andersom aangesloten in de stekker, zucht...
Draadjes omdraaien zoals het hoort en hij werkt (Dat je hier twee jaar over kan doen is mij een raadsel o_O)

Voor wat betreft de rest van de werkplaats, tja eigenlijk niet zo heel veel gebeurd (corona, werkeloos tot twee maal toe, 3e kind erbij, verdieping van 60m² erop) alleen de elektra fatsoenlijk verdeeld...
Tijd om er maar eens wat meer vaart in te gooien!

To be continued!
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Zo, ben even weggeweest....
Laatst dit puntje eens opgepakt, vond dat die draaibank het maar eens moest gaan doen! Alle elecktra doorgemeten, nergens een probleem te bekennen...
Tot dat...
Jawel, mijnheer de verkopen had de nul en de aarde andersom aangesloten in de stekker, zucht...
Draadjes omdraaien zoals het hoort en hij werkt (Dat je hier twee jaar over kan doen is mij een raadsel o_O)

Voor wat betreft de rest van de werkplaats, tja eigenlijk niet zo heel veel gebeurd (corona, werkeloos tot twee maal toe, 3e kind erbij, verdieping van 60m² erop) alleen de elektra fatsoenlijk verdeeld...
Tijd om er maar eens wat meer vaart in te gooien!

To be continued!
Leuk dat er weer wat vaart in zit! Ik ben zelf ook met de inrichting van een werkplaats bezig, leuk om over na te denken en om langzaam een ideale werkplek op te bouwen!
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Leuk dat er weer wat vaart in zit! Ik ben zelf ook met de inrichting van een werkplaats bezig, leuk om over na te denken en om langzaam een ideale werkplek op te bouwen!
Nuja, vaart. Net vakantie achter de rug, sinds kort een au-pair in huis, kozijnen van het huis schilderen, banden van de motor vervangen. Ik probeer ondertussen de kleine projecten die nu in de weg liggen in de werkplaats langzaam weg te werken. Daarmee komt er weer de broodnodige ruimte beschikbaar waardoor ik wellicht weer verder kom :)
Ik kijk altijd met plezier mee in de andere draadjes over werkplaatsen, altijd interessant om andermans overwegingen/overpijnzingen/keuzes en aanpak te zien en volgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Zo, even een wat uitgebreiderij update.
8E166DCA-6900-41C5-BE0E-7D5D35E4FAF8.jpg
Zoals al eerder vermeld, was de elektra voor een groot gedeelte aangepakt. Dat maakt dat ik nu in ieder geval mijn machines zonder verlengsnoeren en tekort aan contact punten kan aansluiten. Ik moet straks als "de werkbank voor alles behalve hout" klaar is inclusief de kast erboven (zie verderop) alleen hier nog stroom heen trekken.

IMG_4004.JPEG
Er ligt al zo'n anderhalf jaar een tussendoor projectje in de weg, de bbq tafel...
Langzaamaan wat meer progressie aan het maken, blad is al heel lang klaar, de poten ook.
Laatst de korte liggers gemaakt, nu de lange nog. Eens kijken of ik vanavond nog wat voor elkaar krijg...

6F9B80F3-20F3-4C6B-A386-6CB48B118213.jpg
De stampbeton gootsteen is verzonken en passend gemaakt, ik moet hem alleen nog bevestigen...

IMG_2802.JPEG
Erboven moet deze kast constructie komen, gemaakt uit allemaal restmateriaal wat ik hier en daar verspreid heb liggen door de werkplaats. Dat ruimt dus dubbel op, want restmateriaal weg en extra opbergruimte...

IMG_2594.JPEG
IMG_2595.JPEG
IMG_2597.JPEG
En dat is nodig ook...

We komen er uiteindelijk wel, rustig en gestaag :LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je moet er nog wat af te maken projecten in zetten. Ik heb gelukkig het meeste op wielen. kan ik het in een hoek rijden als ik wat wil doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Je moet er nog wat af te maken projecten in zetten. Ik heb gelukkig het meeste op wielen. kan ik het in een hoek rijden als ik wat wil doen.
Haha, het stikt van de projecten, ik moet eigenlijk nog een balkonhek maken (iets met gemeente achter mijn broek aan) maar ik heb eigenlijk helemaal geen plek voor het hout. Laat staan voor een geassembleerd hek(deel)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Volgens mij heb je ruimte genoeg en is het meer een kwestie van efficiëntie. Je hebt heb op de meeste plaatsen boven of onder nog ruimte, bv boven de lintzaag en onder de wasbak. Als je daar schappen of lades maakt, dan kun je heel veel kwijt. Dan kun je het middengedeelte vrij houden en heb je ruimte om te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.