Mijn 15m2 werkplaats

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.161
4.168
Je moet de oude vloeibare pakking even uit de draad halen. Ik heb 10 tallen compressors gerepareerd en nog nooit gehad dat het niet past. Je kan ook steamsealant 570 van loctite gebruiken, maar ook dan moet je de draad eerst even schoon maken. En voor een compressor is dat zonde van je geld. Met tape of loctite 55 draad moet je dat probleemloos dicht krijgen.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.262
1.144
Even een iets anders klusje tussendoor. Mijn broer houdt van messen en heeft een mes zonder heft. Nou ja, er wordt paracord gebruikt en hij heeft liever een houten heft.

White-River-Knives-M1-Backpacker-Fixed-Blade-Treestand-Camo-Para-SW-BHQ-140616-jr-large.jpg

Nu heb ik van @jaap en Bas (Mappa tools) een aantal jaar geleden een blokje essen of olijf met slaap gekregen. Zij hebben dit geïmpregneerd met epoxy en is daarmee zeer hard. Mijn broer vond de tekening erg mooi, dus we hadden het perfecte blokje voor een heft.

IMG_2565.jpeg

Met de lintzaag het blok in 2-en gezaag en al heel ruw de vorm gegeven.

IMG_2566.jpeg

2 messing pinnen gemaakt van een ronde staaf van 6 mm .

IMG_2569.jpeg

Dan met epoxy lopen knoeien

IMG_2573.jpeg

IMG_2576.jpeg

IMG_2575.jpeg

Het was te koud en mijn werkplaats om verder te gaan. Vanochtend heb ik de pinnen nog afgezaagd en het geheel een beetje geschuurd, zodat je mee resultaat ziet.

IMG_2578.jpeg

IMG_2579.jpeg

IMG_2581.jpeg

Het geheel moet natuurlijk nog verder gevormd worden, maar zo hebben jullie al iets van een idee....

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.262
1.144
Ik heb een twijfel over mijn lintzaag, want nu heb ik een Hammer N3800 die ik amper gebruik. Daarvoor had ik een kleine Inca en die gebruikte ik met veel plezier. Maar de Hammer dus niet. Deze is enerzijds bewerkelijker in gebruik, omdat het afstellen van de geleiders, het goed zetten van het linten (tracken) en het op spanning zetten meer werk is. En daarnaast voelt het onveiliger om er kleine zaken op te zagen. Nu spelen dingen al jaren (zo heb ik mijn lintzaag 3 jaar geleden al eens te koop gezet).

Nu twijfel of ik er een kleine Record Power Sabre 250 zou kopen en hou ik de Hammer. Een andere optie is de de Hammer verkopen en koop ik een Sabre 300. Alleen de Sabre 250 is geen optie, want de zaaghoogte is te beperkt (127 mm). Ik zou toch minimaal 20 mm zaaghoogte willen hebben. Het eerste is de duurste optie, maar heb ik wel een kleine en fijne lintzaag erbij. Maar dan ga ik de Hammer nog minder gebruiken en ben ik meer plaats kwijt (mijn ruimte is maar beperkt). De Sabre 300 lost de meeste van de nadelen van de Hammer op, maar blijft een grote zaag. Ga ik die wel wel gebruiken voor kleine zaken? Ik weet dat dit psychologisch is, want ik denk niet dat een grotere lintzaag gevaarlijker is dan een kleine.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.262
1.144
Fijne machines die Inca's, maar denk dat ik toch liever voor een Record Power ga. De geleiding van het zaaglint is beter, de langsgeleider heeft meer opties en de hendel om de spanning halen is ook erg handig. Daarnaast zijn onderdelen van een Inca lastig te vinden. De combinatie van de 3 wielen met de aluminium behuizing maakt dat deze Inca wat moeilijkheden met de spanning op het zaaglint te houden.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.941
1.394
Omgeving Leiden
Nou,een kleine lintzaag zaagt je vinger ook zo eraf hoor. En misschien nog wel 'gevaarlijker' dan een grote omdat we voor kleine machines nu eenmaal minder ontzag hebben.
Intussen zijn we op pagina 58 van dit topic beland, zodat ik niet weet waarom je de hammer indertijd hebt aangeschaft. Omdat je de zaaghoogte expliciet noemt, vermoed ik dat dat de reden is geweest.
Een sabre 300 is nog steeds groot, zodat dat niet veel aan de inzet ervan zal veranderen.
Dus het wordt een kleine erbij. Misschien weer een inca 260 :) Edit: of een RP.
Voordeel van een grote én een kleine is dat je de grote vaker zal gebruiken omdat je het lint daarop kan laten zitten.

Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.262
1.144
De Hammer heb ik in 2018 besteld en toen had Record Power de Sabre serie nog niet. De lintzagen van Record Power in die tijd hadden niet de handige features die ik fijn vind (hendel om het zaaglint op spanning te zetten, toolless instellen van de geleiders van het zaaglint, micro adjust van de langsgeleider, etc.). De kwaliteit van Record Power was toen ook wisselend. De Hammer heeft deze features ook niet, maar heb toen gekozen voor een A-merk. Ondertussen vind ik Record Power ook een A-merk, maar in 2018 niet.

Het is inderdaad een voordeel om het zaaglint te laten zitten en daarom voor een kleine erbij te gaan. Dat zal wel een Sabre 250 zijn en geen Inca. Mijn vader heeft zijn Inca Euro 260 een jaar geleden vervangen door een Sabre 250 en is daar blij mee.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.262
1.144
Nou, dan heb je ook ervaringen uit de eerste hand, zodat de keuze mij niet zo moeilijk lijkt. Afgezien van de kosten dan, ruimte is altijd wel te vinden.
Hmm, ik bedacht nog een derde optie. De Hammer verkopen en een Sabre 300 kopen. Mocht ik dan toch een 2e lintzaag willen, dan koop Sabre 250 bij. De Hammer kan ik verkopen voor ongeveer de aanschafprijs van de Sabre 300 met rij-inrichting en nieuwe zaaglinten.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.225
3.928
Gaanderen
Ik heb de record sabre 350 en ook hier is het instellen niet makkelijk. Het is nog steeds lastig om de lagers te zien. Ik overweeg dan ook om wat weg te zagen om beter zicht te krijgen.
De sabre 300 heeft wel een kijkvenster dat is een plus.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.262
1.144
Ik heb de record sabre 350 en ook hier is het instellen niet makkelijk. Het is nog steeds lastig om de lagers te zien. Ik overweeg dan ook om wat weg te zagen om beter zicht te krijgen.
De sabre 300 heeft wel een kijkvenster dat is een plus.
Wat van het instellen is niet gemakkelijk? Op de reviews online krijg ik het idee dat het instellen juist gemakkelijk is. Zal de Sabre 250 van mijn vader eens lenen om te kijken hoe gemakkelijk het instellen gaat.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
2.000
679
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Een zgan N3800 die ik amper gebruikte en een bijna 40 jaar oude BAS315 die wekelijks wel iets te zagen kreeg. Toch al een handvol keer spijt gehad dat de Hammer weg is gegaan, dus ik denk dat ik ze toch allebei had gehouden als ik terug kon...

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.225
3.928
Gaanderen
Wat van het instellen is niet gemakkelijk? Op de reviews online krijg ik het idee dat het instellen juist gemakkelijk is. Zal de Sabre 250 van mijn vader eens lenen om te kijken hoe gemakkelijk het instellen gaat.
Mijn probleem is dat ik de lagers moeilijk zie. Los en vastdraaien alsmede positioneren gaat prima als je ziet waar het lager is. Onder de tafel blijft het lastig in verband met lenigheid knie.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.