Het is al weer even geleden dat ik een update heb gegeven. Ondertussen heb ik een test dust shoe ontworpen. Er zijn zo veel ontwerpen online te vinden, dat het lastig is om een keuze te maken. Vaak worden ze van polycarbonaat gemaakt, zodat je kunt zien wat er gebeurd tijdens het frezen. Mijn ontwerp bestaat uit 3 delen, namelijk een bovenkant, middenstuk en onderkant. Mijn test heb ik gemaakt van hout, zodat ik het principe kon testen.
De meest linker is de onderkant en je ziet de onderkant met de sleuf voor de borstels. Het rechter stuk is de bovenkant met het onderste gat voor de frees en het bovenste voor de aansluiting voor de stofzuiger. Het middenstuk is zo opgezet zo dat een holle ruimte creëert , zodat de luchtstroom ze dicht mogelijk langs de frees loopt.
Omdat ik de verkeerde spuitbus had gekocht heb ik de delen in de oven gedaan. het was namelijk verf voor een kachel en die moest 30 min op 160 graden om geheel uit te harden. Uit het onderkant (rechterstuk) heb ik aan de achterkant een stukje uitgehaald, zodat ik het stuk op zijn plaats kan schuiven als er een frees in de CNC zit. Ook heb ik een ring op het bovenste stuk gezet zodat de stofzuigerslang beter blijft zitten.
Zo komen de delen op de CNC. Ik moet nog 2 steunstukjes maken, zodat de dust shoe aan de CNC blijft zitten. Het bovenste stuk zit permanent vast en het onderste blijft met magneten vast (dat zijn die ronde gaten in de eerste foto).
Met afzuigslang.
Dit is de ruimte rond de frees, zodat de lucht ze dicht mogelijk langs de frees loopt. Hierdoor is de afzuiging veel effectiever. Zelfs zo effectief dat de ik de borstels vooralsnog niet aanbreng. Het maakt ook dat het niet uit maakt dat je van boven niet door de dust shoe kunt kijken, want je kunt er onder langs kijken. Ik had er twijfels over of polycarbonaat wel zou werken, omdat de dust shoe zo klein is, waardoor je mogelijk weinig kunt zien.