Mijn Festool CS70 heeft een nieuw baasje, dus ik ben op zoek naar een nieuwe zaagtafel. De reden van de verkoop van de CS70 dat ik graag een model met een roltafel wil. Echter is de beperkte breedte van mijn werkplaats een probleem. Die is maar 2,75 meter breed en dan moet er ook nog ruimte zijn om andere machines tegen de muur te zetten. Uiteindelijk ben ik bij SCM uitgekomen. Hammer had ook gekund, maar is een stuk duurder dan SCM. Zeker als je naar SCM in Duitsland kijkt. Die worden daar onder de naar Holzkraft verkocht en zijn aanzienlijk goedkoper. Vooral ook door de belachelijk dure afleverkosten van SCM Nederland, want die zijn in mijn geval €920 incl. BTW zijn. Ze rekening transportkosten vanuit de fabriek in Italië naar mij en de machine wordt ter plekke in elkaar gezet. Afhalen bij SCM Nederland was slechts €175 minder.
Ik had mijn keuze teruggebracht tot 3 machines, namelijk de Minimax SC 1 C, de Minimax SC 2 C en de Minimax c 26G. De eerste 2 zijn enkel zagen en de 26G is een combinatiemachine. Die laatste is afgevallen omdat ik met de freesoptie niet alles kan doen wat ik wil en dus nog een freestafel moet maken. Dat zijn weer extra kosten en weer extra ruimte die in mijn garage gaat worden ingenomen. Ook is de vlak/vandiktebank "maar" 260 mm en ik twijfel of dat in de toekomst voldoende is. Nog een nadeel tegenover de SC 2 C is het vermogen van de 26G, want dat is maar 1,86 KW per motor. Dat alles maakte dat ik het de toch behoorlijke meerprijs tegenover de andere machines niet waard vond.
Dus dan nog 2 opties over. De Minimax SC 1 C is het kleinere broertje van de Minimax SC 2 C en verschilt voornamelijk in de maat en de sterkte van de motor. De SC 1 C heeft een 1,86 KW motor en de SC 2 C een 4 KW motor. Ook het zaagblad (250 vs 315 mm), lengte van de roltafel (1200 vs 1600 mm) en de maximale afstand tussen de parallel geleider en het zaagblad (700 vs 900 mm) is minder/kleiner. Het prijsverschil is zo'n €650 (incl BTW). Het was echter even afwachten of de SC 2C bij mij in de breedte zou passen, want die machine is 235 cm breed. Dat is waarschijnlijk genoeg om net passen, maar niet genoeg om er een machine naast te hebben. Nu kan ik iets van de geleidestang van de langsgeleider afzagen en dan past het zeker. Maar hopelijk vind ik een oplossing zodat een drastische oplossing nodig is.
Het is wel grappig dat ik begon te typen met nog 2 opties in mijn hoofd en dat tijdens het typen al een keuze heb gemaakt. Het wordt de SC 2 C. Nu moet ik alleen nog bedenken of ik de verzie wil met voorrits of zonder. Ik gebruik die nu eigenlijk niet, maar de meerprijs is beperkt en wie weet of ik die in de toekomst ga gebruiken.