Het was warm vandaag, maar toch kon ik het niet laten om wat aanpassingen te doen. Allereerst heb ik een stukje eiken aan mijn werkbank gezet:
Ik heb een Zylis bankschroef, maar de zijkanten van de werkbank zijn te hoog om die erop te zetten. Door het extra stukje eiken past deze wel.
Voor wie deze bankschroeven niet kent: Zyliss zijn oude Zwitsere bankschroeven van aluminium en zijn bedoeld om kleine dingen licht te klemmen. Dus eerder precisiewerk, dan zwaar klemmen. Ze komen met wat hulpstukken om ook bredere stukken te klemmen of en met 2 centers voor ronde stukken. De Zyliss is gemakkelijk afneembaar. Ze waren zeer duur, maar zijn nu voor een appel en een ei te koop op Marktplaats. De klem is ook omdraaibaar om lange stukken die over de werkbank liggen te klemmen.
Verder heb ik mijn gereedschapsbord aangepakt. Ik heb nog getwijfeld om voor een French Cleat systeem te gaan vanwege de aanpasbaarheid/flexibiliteit. Maar dat was mij te veel werk. Dus ik heb alles eraf gehaald:
Een test gedaan met een magnetische gereedschapstrip.
En een nieuwe indeling gemaakt.
De minst gebruikte gereedschappen hangen rechts in de hoek. Een aantal weinig gebruikte gereedschappen zijn verhuisd naar mijn gereedschapswagen en daarvoor in de plaats zijn de Japanse zagen en de magneetstrip met imbussen en vijlen gekomen. Ook heb ik meer ruimte gemaakt voor de verschillende rollen tape. Het midden is nog ruimte vrij om daar mijn schaven een plekje te geven. Waarschijnlijk in deze configuratie.
Een andere grotere aanpassing was het maken van een houder voor mijn accuboormachines. De oplader staat er naast. Het is maar een simpel dingetje van reststukken eiken. Hij is wat dieper dan de meeste voorbeelden die je op internet vindt. Dat heb ik gedaan zodat de boormachine ook op zijn plaats blijft als er een bitje of een niet te lange boor in zit. Het was een snel en leuk klusje met de lintzaag en mijn nieuwe spindelschuurmachine!