Ik was nog niet tevreden met de 100mm afzuiging in mijn werkplaats. Tot nu toe was het een 3 meter lange slang die los hing, waardoor deze vaak in de weg lag/hing. Daarnaast gebruikte ik deze ook om de vloer het stof van de vloer te halen, nadat ik het bij elkaar had geveegd. Dat ging wel, maar was niet super handig. Ik had nog wat onderdelen liggen, dus ik heb het systeem uitgebreid.
Zo ziet het er nu uit. Vanuit de afzuiging loopt er horizontaal een flexibele buis naar een Y-stuk. Een deel ervan gaat naar de 3 meter flexibele slang en de ander gaat naar de grond.
Bij de afzuiging heb ik een snelkoppeling gezet. Ik merk dat er soms troep blijft hangen, waardoor de zuigkracht afneemt. Nu kan ik de slang gemakkelijk los halen en de troep er uit halen.
De Y-koppeling in detail. Er zitten 2 blast gates op, zodat ik kan kiezen waar de zuigkracht naar toe gaat.
Op de vloer heb ik dit simpele stukje gemaakt. Het zorgt er voor dat ik troep er maar naar toe hoef te vegen en dan automatisch wordt opgezogen.
De losse slang heb ik tussen de balken van het plafond lopen. Zo kan ik deze gemakkelijk pakken en hangt deze toch niet in de weg.
Ik had fancy haken gekocht om de slang op zijn plek te houden, maar het bleek dat lange schroeven beter werkte.
En zo is het met de zaag en kolomboor weer op zijn plek.