Soms heb je van die dagen dat alles tegen zit en gisteren was zo'n dag. Vol goede moed begon ik met het isoleren. De klimaatfolie moet ook aan de zijkanten goed vastgezet worden om vochtige lucht buiten te houden. Maar dat is bij mij een bakstenen muur, waardoor ik eerst kleine balkjes tegen de muur heb gelijmd.
De afstand tussen het vurenbalkje en de balken van het dak wilde ik zo klein mogelijk houden. Maar de beugels waarmee de blaken vast zitten hebben een uitstekend deel, waardoor ik alle vurenbalkje onder een hoek heb mogen zagen. Dat is iets meer werk, maar ging wel.
Maar toen begon het. De elektravoorzieningen moest op verschillende plaatsen aangepast worden, omdat ze anders onder het plafond zouden komen. Maar iedereen weet dat je bij het verplaatsen van een WCD of kabeldoos er altijd tegenaan loopt dat de bedrading te kort is. Hierdoor heeft dit mij veel tijd gekost.
De stekker van de nieuwe garagepoort zat achter de geleiding van de poort. Dat was goed in de huidige situatie, maar in de nieuwe situatie zou de stekker achter het plafond verdwijnen. De WCD verplaatsen was geen probleem, maar de stekker zat klem achter de geleiding van de rolpoort. Het was een gegoten stekker, dus de stekker er vanaf halen ging niet. De aansturing van de rolpoort dan maar open gemaakt. Die zat op een onlogische manier in elkaar en het gehele ding moest uit elkaar. Uiteindelijk de stroomkabel los kunnen maken en het geheel weer in elkaar gezet. Zo ben je dan opeens 1 1/2 uur verder om een stekker op de juiste plaats te krijgen.
Toen begon het volgende. De afstand tussen de dakbalken (niet H-o-H) is wisselend, maar meestal tussen de 62 -64 cm. Te breed dus voor standaard 60 cm brede isolatie. Ik had daar rekening mee gehouden en 5 cm dikke isolatieplaten gekocht. Het plan was om die in stroken te snijden en en verticaal tegen de zijkant van de dakbalken te plaatsen. Dan zou er minder dan 60 cm overblijven en die zou ik opvullen met isolatie op rol. In theorie werkt dit, maar in de praktijk niet. De stoken isolatie wilde ik vastzetten met high tack, maar dat houdt niet. Nieten ging ook niet. Dat maakte dat de isolatie steeds naar beneden kwam. Dat heeft mijn werk enorm vertraagd. Uiteindelijk heb ik het opgelost door de stroken isolatie met uitstekende schroeven (!) vast te zetten en dan de rollen isolatie tijdelijk op zijn plaats te houden met duct tape. De duct tape zit vastgeniet, omdat het anders niet sterk genoeg was. Oh ja, de niettacker die ik van mijn werk had geleend bleek defect te zijn, dus alles met de hand geniet.
Ik heb maar een klein stuk van de garage voorzien van isolatie en ben daarna met de klimaatfolie aan de slag gegaan. Deze vreemde volgorde is omdat ik plaats moet hebben voor de tegels, badmeubel en bad voor onze nieuwe badkamer. Daar zijn ze gisteren aan begonnen en de spullen komen vandaag. Ze komen in de werkplaats te staan. Ze zullen daar een paar weken staan en ik verwacht dat ik op die plek lastig meer kan werken. Dus het moest gisteren af.
Het benodigde stuk is gisteren, na heel wat gevloek, afgekomen. Ik ben lang niet zo ver als gehoopt, maar nu weet ik tenminste hoe ik het moet doen. De isolatie zit er nog wat slordig uit doordat de aan de zijkanten nog niet helemaal vast zit. dat heb ik zo gedaan, zodat ik overal nog bij de electra kan.
Ook de nieuwe badkamer begon met problemen. De huidige badkamer zat gewoon op de plankenvloer, zoals de overal in ons huis zit. Daar hadden ze dakleer op gebrand en vervolgens gewapend beton op gestort. Het is maar goed dat wij geen lek hebben gehad, want dan waren de planken zo doorgerot en hadden wij veel grotere problemen gehad. Ook bleek een (niet-dragende) zijmuur niet stevig genoeg om de wasbak aan op te hangen. Dat moet ook opgelost worden. Dadelijk komt de installateur en ben benieuwd wat dit gaat betekenen. In ieder geval dat de installatie langer duurt en duurder gaat worden.
Zo, nu zijn de frustraties van mij afgeschreven. Ik neem nog een espresso en ga vol goede moed aan de slag.