Mijn 15m2 werkplaats

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Een collega van mij wilde zijn oude stal van de buitenkant bekleden met kurk en dat bracht mij op het idee om te kijken of dat voor mij een optie zou zijn. Kurkplaten kun je rechtstreeks tegen de gevel lijmen en hoeven verder niet afgewerkt te worden. De isolatiewaarde van kurk is ongeveer de helft van PIR, waardoor ik een dikkere laag zou moeten aanbrengen om dezelfde isolatiewaarde te behalen. Maar er hoeft geen 18mm plaatmateriaal tegen gezet te worden, waardoor dit verschil gedeeltelijk wordt opgeheven. Nu komt het ook aan de buitenkant van de garage waardoor dit ook minder uit zou maken. Het is kijken of ik 2 lagen kurk op elkaar kan lijmen om de benodigde dikte (80 mm, Rd van ongeveer 2,0) te krijgen en of het ook te schilderen is. De tuinkant van de garage is nu wit geschilderd en ik zou het kurk an deze kant ook graag weer wit maken. Ik heb een paar stalen besteld om dit te testen.
Waarom 2 lagen van 40mm? Dat is ook verkrijgbaar in 80mm dikte(tot zelfs 200mm dikte)
Of verven goed is weet ik niet, want kurk is dampopen(vochtdoorlatende verf?)
Zie pb, want weet niet welke linken hier mogen en wat niet
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Waarom 2 lagen van 40mm? Dat is ook verkrijgbaar in 80mm dikte(tot zelfs 200mm dikte)
Of verven goed is weet ik niet, want kurk is dampopen(vochtdoorlatende verf?)
Zie pb, want weet niet welke linken hier mogen en wat niet
Ik was voor 2 x 40 mm gegaan, omdat ik een kurkpaneel wilde met een decoratieve vorm. Maar die is er niet in 80 mm. Bedankt voor jouw link. Die is een stuk goedkoper dan dat ik in Nederland had gevonden.

Het isoleren van de buitenmuren ga ik waarschijnlijk nog even uitstellen. Het plafond isoleren en het uitbreiden van de elektra is toch wat duurder dan gedacht. Daarnaast zou ik ook deur moeten aanpassen (grote kieren) en het enkel glas vervangen. Alles bij elkaar kom ik dan op €4500 - €5000 en dat is mij te veel in een jaar dat we ook een nieuwe badkamer, nieuwe voor- en achterdeur krijgen en de tuin gaan aanpakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stijn52

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Soms heb je van die dagen dat alles tegen zit en gisteren was zo'n dag. Vol goede moed begon ik met het isoleren. De klimaatfolie moet ook aan de zijkanten goed vastgezet worden om vochtige lucht buiten te houden. Maar dat is bij mij een bakstenen muur, waardoor ik eerst kleine balkjes tegen de muur heb gelijmd.

IMG_8395.jpeg

De afstand tussen het vurenbalkje en de balken van het dak wilde ik zo klein mogelijk houden. Maar de beugels waarmee de blaken vast zitten hebben een uitstekend deel, waardoor ik alle vurenbalkje onder een hoek heb mogen zagen. Dat is iets meer werk, maar ging wel.

Maar toen begon het. De elektravoorzieningen moest op verschillende plaatsen aangepast worden, omdat ze anders onder het plafond zouden komen. Maar iedereen weet dat je bij het verplaatsen van een WCD of kabeldoos er altijd tegenaan loopt dat de bedrading te kort is. Hierdoor heeft dit mij veel tijd gekost.

De stekker van de nieuwe garagepoort zat achter de geleiding van de poort. Dat was goed in de huidige situatie, maar in de nieuwe situatie zou de stekker achter het plafond verdwijnen. De WCD verplaatsen was geen probleem, maar de stekker zat klem achter de geleiding van de rolpoort. Het was een gegoten stekker, dus de stekker er vanaf halen ging niet. De aansturing van de rolpoort dan maar open gemaakt. Die zat op een onlogische manier in elkaar en het gehele ding moest uit elkaar. Uiteindelijk de stroomkabel los kunnen maken en het geheel weer in elkaar gezet. Zo ben je dan opeens 1 1/2 uur verder om een stekker op de juiste plaats te krijgen.

Toen begon het volgende. De afstand tussen de dakbalken (niet H-o-H) is wisselend, maar meestal tussen de 62 -64 cm. Te breed dus voor standaard 60 cm brede isolatie. Ik had daar rekening mee gehouden en 5 cm dikke isolatieplaten gekocht. Het plan was om die in stroken te snijden en en verticaal tegen de zijkant van de dakbalken te plaatsen. Dan zou er minder dan 60 cm overblijven en die zou ik opvullen met isolatie op rol. In theorie werkt dit, maar in de praktijk niet. De stoken isolatie wilde ik vastzetten met high tack, maar dat houdt niet. Nieten ging ook niet. Dat maakte dat de isolatie steeds naar beneden kwam. Dat heeft mijn werk enorm vertraagd. Uiteindelijk heb ik het opgelost door de stroken isolatie met uitstekende schroeven (!) vast te zetten en dan de rollen isolatie tijdelijk op zijn plaats te houden met duct tape. De duct tape zit vastgeniet, omdat het anders niet sterk genoeg was. Oh ja, de niettacker die ik van mijn werk had geleend bleek defect te zijn, dus alles met de hand geniet.

IMG_8396.jpeg

Ik heb maar een klein stuk van de garage voorzien van isolatie en ben daarna met de klimaatfolie aan de slag gegaan. Deze vreemde volgorde is omdat ik plaats moet hebben voor de tegels, badmeubel en bad voor onze nieuwe badkamer. Daar zijn ze gisteren aan begonnen en de spullen komen vandaag. Ze komen in de werkplaats te staan. Ze zullen daar een paar weken staan en ik verwacht dat ik op die plek lastig meer kan werken. Dus het moest gisteren af.

Het benodigde stuk is gisteren, na heel wat gevloek, afgekomen. Ik ben lang niet zo ver als gehoopt, maar nu weet ik tenminste hoe ik het moet doen. De isolatie zit er nog wat slordig uit doordat de aan de zijkanten nog niet helemaal vast zit. dat heb ik zo gedaan, zodat ik overal nog bij de electra kan.

IMG_8397.jpeg

Ook de nieuwe badkamer begon met problemen. De huidige badkamer zat gewoon op de plankenvloer, zoals de overal in ons huis zit. Daar hadden ze dakleer op gebrand en vervolgens gewapend beton op gestort. Het is maar goed dat wij geen lek hebben gehad, want dan waren de planken zo doorgerot en hadden wij veel grotere problemen gehad. Ook bleek een (niet-dragende) zijmuur niet stevig genoeg om de wasbak aan op te hangen. Dat moet ook opgelost worden. Dadelijk komt de installateur en ben benieuwd wat dit gaat betekenen. In ieder geval dat de installatie langer duurt en duurder gaat worden.

Zo, nu zijn de frustraties van mij afgeschreven. Ik neem nog een espresso en ga vol goede moed aan de slag.
 
  • Wow
Waarderingen: Athanor

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Dit klinkt heel erg bekend allemaal. Maten die net net kloppen en overal komt alles net niet handig uit. Het zal ook eens een x mee zitten en makkelijk gaan. Dat zou ook maar saai zijn geweest en hadden wij weer minder te lezen ;) Gelukkig kan hier de creatieve geest weer vrij gelaten worden.

Je bent al vertrokken en hoef je nu niet alles meer, toch nog een beetje positive noot.

Zover ziet het er al goed uit! hopelijk krijg je niet al te veel nieuwe "uitdagingen" er bij.

suc6 en houd ons op de hoogte.
 
  • Leuk
Waarderingen: L.N.

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
ik ben voornemens een zelfde klus op te pakken binnenkort. Enkel zit er boven mijn plafond nog een zolder die ik voor opslag gebruik. Welke isolatie heb jij gebruikt? En als ik het goed zie, dus eerst de isolatie, dan de dampfolie en daarna afwerken met eender welk plaatmateriaal?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
In plaats van knoeien met stukjes, kan je de stukken gewoon van de rol afsnijden. Dan past het wat makkelijker. Je knalt per baan twee rachels tegen de balken en daar leg je de stukken isolatie op. Ik weet niet of er een gipsplafond komt, maar dan is een regelafstand van 40cm gebruikelijk. Komen er boven de isolatie in elk vak ontluchtingspijpjes?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
ik ben voornemens een zelfde klus op te pakken binnenkort. Enkel zit er boven mijn plafond nog een zolder die ik voor opslag gebruik. Welke isolatie heb jij gebruikt? En als ik het goed zie, dus eerst de isolatie, dan de dampfolie en daarna afwerken met eender welk plaatmateriaal?
Dat hangt af van de situatie, dus is de buitenkant ademend, dampopen, etc. Ik heb er ook niet heel veel verstand van om jou goed genoeg te adviseren.
In plaats van knoeien met stukjes, kan je de stukken gewoon van de rol afsnijden. Dan past het wat makkelijker. Je knalt per baan twee rachels tegen de balken en daar leg je de stukken isolatie op. Ik weet niet of er een gipsplafond komt, maar dan is een regelafstand van 40cm gebruikelijk. Komen er boven de isolatie in elk vak ontluchtingspijpjes?
Als je de isolatie over de rachels legt, dan komt de klimaatfolie toch ook op de rachels? Dat hoort toch niet? De dakbalken liggen niet in in lijn, dus ik moet de rachels uitrichten. Dat is lastiger als de isolatie erop ligt (en al helemaal met klimaatfolie). Waarrom wil je ontluchtingspijpjes? De klimaatfolie geeft in de zomer eventueel opgeslagen vocht af.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Dat hangt af van de situatie, dus is de buitenkant ademend, dampopen, etc. Ik heb er ook niet heel veel verstand van om jou goed genoeg te adviseren.

Als je de isolatie over de rachels legt, dan komt de klimaatfolie toch ook op de rachels? Dat hoort toch niet? De dakbalken liggen niet in in lijn, dus ik moet de rachels uitrichten. Dat is lastiger als de isolatie erop ligt (en al helemaal met klimaatfolie). Waarrom wil je ontluchtingspijpjes? De klimaatfolie geeft in de zomer eventueel opgeslagen vocht af.
Ontluchting is niet nodig zolang de bovenzijde niet dampdicht is.

En dampremmende folie altijd aan de warme zijde, los van toepassing.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Waarvoor is de ontluchting? Vergeef mij mijn onwetendheid, maar het voelt tegen het idee van isolatie (namelijk lucht op zijn plek houden, zodat de warmte niet weg kan). Ook zie ik in mijn straat geen enkel plat dak met ontluchting en die hebben allemaal een EDPM/bitumen (=luchtdich) dak. Het lijkt mij ook onlogisch, want als er lucht uit moet kunnen, dan komt er ook lucht van buiten binnen. En buitenlucht is vochtiger dan de lucht binnen. Je brengt dus eerder vocht de isolatie in, dan er vocht uit kan.

Ik gebruik aan de warme kant een klimaatfolie om eventuele vochtproblemen in de isolatie te vermijden. de fabrikant zegt erover: Miofol® Active is een damp variabel membraan vervaardigd uit een polypropyleen nonwoven en een polyethylene-copolymerfilm. Het membraan heeft een dubbele functie: ’s winters wanneer het binnen warmer is dan buiten loopt de dampstroom van binnen naar buiten. Tegelijkertijd is de relatieve luchtvochtigheid in de winter laag hierdoor staat de polyethylene-copolymerfilm dicht en fungeert het als een dampremmer. Dit zorgt ervoor dat er ’s winters dus vrijwel geen waterdamp de constructie instroomt. ’s Zomers loopt de dampstroom voor een groot deel van de tijd van buiten naar binnen, de relatieve luchtvochtigheid is in de zomer zowel binnen als buiten hoog waardoor de polyethylene-copolymerfilm open gaat staan. Doordat de film nu damp-open is, kan het vocht de constructie verlaten naar de binnen ruimte.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Waarvoor is de ontluchting? Vergeef mij mijn onwetendheid, maar het voelt tegen het idee van isolatie (namelijk lucht op zijn plek houden, zodat de warmte niet weg kan). Ook zie ik in mijn straat geen enkel plat dak met ontluchting en die hebben allemaal een EDPM/bitumen (=luchtdich) dak. Het lijkt mij ook onlogisch, want als er lucht uit moet kunnen, dan komt er ook lucht van buiten binnen. En buitenlucht is vochtiger dan de lucht binnen. Je brengt dus eerder vocht de isolatie in, dan er vocht uit kan.

Ik gebruik aan de warme kant een klimaatfolie om eventuele vochtproblemen in de isolatie te vermijden. de fabrikant zegt erover: Miofol® Active is een damp variabel membraan vervaardigd uit een polypropyleen nonwoven en een polyethylene-copolymerfilm. Het membraan heeft een dubbele functie: ’s winters wanneer het binnen warmer is dan buiten loopt de dampstroom van binnen naar buiten. Tegelijkertijd is de relatieve luchtvochtigheid in de winter laag hierdoor staat de polyethylene-copolymerfilm dicht en fungeert het als een dampremmer. Dit zorgt ervoor dat er ’s winters dus vrijwel geen waterdamp de constructie instroomt. ’s Zomers loopt de dampstroom voor een groot deel van de tijd van buiten naar binnen, de relatieve luchtvochtigheid is in de zomer zowel binnen als buiten hoog waardoor de polyethylene-copolymerfilm open gaat staan. Doordat de film nu damp-open is, kan het vocht de constructie verlaten naar de binnen ruimte.
Vochttransport gaat in koude tijden juist van binnen naar buiten (de kritieke periode vwb condensatie), dus je aanname is niet juist. Dan is het buiten dus droger dan binnen.
Zwakke ventilatie kan wenselijk zijn als ergens vocht kan komen dat niet door de constuctie weg kan naar buiten. Als een constructie zo is dat er geen vocht in kan komen, dan is ventileren dus niet nodig en dat is in de genoemde daken aan de hand.
Bij jou idem, want je folie slaat dicht in de genoemde omstandigheden. Kritische vraag die ik hierbij stel, is in hoeverre dit duurzaam werkt, kunststoffen verouderen nl.
 
  • Leuk
Waarderingen: L.N.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Vandaag voelde ik mij een meewerkende bouwopzichter :). Ik was bezig met isoleren, maar was met regelmaat nodig op de andere plaatsen. Er waren mannen bezig met het afsmeren van de vloer bij de nieuwe garagedeur en die hadden wat vragen. Daarnaast was ik steeds nodig in de badkamer.

De installateur daar had veel belangrijke vragen:
- Hoe hoog moet het toilet komen?
Ik: “Ehmm, de standaard hoogte?”
- “Dat is te laag, dan moet je te ver door je knieeen.”
Ik: Okay, wat stel je dan voor?
- Ik zou de toiletpot 2 cm hoger zetten
Ik: “Goed, doe dat dan maar”.

En dat was de hoogte van de toiletpot. Daarna ging het hoe ver de toiletpot van de muur moest komen, de exacte positie van de kraan, de plaats voor de glijstang, de positie van het wasmeubel....

Het mooiste was nog de vraag rond de afzuiging. Die kan links of rechts van het raam komen. Dus de vraag was, waar ik die wilde. Maar vóór ik antwoord kon geven, zei de installateur: “De afzuiging mag niet boven het bad”. Waarop mijn antwoord was: “Dan blijft alleen links over”. Installateur: “Juist ja, ik wilde het gewoon checken.” ;)

Het isoleren gaat ondertussen gewoon door. De helft is nu voorzien van isolatie en klimaatfolie. Dat is het lastigste stuk, waar de balken meer dan 60 cm uit elkaar staan. In de rest van de ruimte staan de balken hart op hart mooi rond de 60 cm uit elkaar, waardoor het isoleren gewoon een kwestie is van de rol op lengte snijden en dan er netjes tussen proppen. Daarnaast heb ik de elektra al op wat plaatsen aangepast. Het blijft afwisselen om vooruit te komen. Morgen de panlatten voor het regelwerk bestellen en hopelijk kan ik daar vrijdag mee aan de slag.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vandaag voelde ik mij een meewerkende bouwopzichter
Hoe hoog moet het toilet komen?
Ik: “Ehmm, de standaard hoogte?”
- “Dat is te laag, dan moet je te ver door je knieeen.”
dat komt inderdaad verrassend over
mag ik 'schrijven' dat je een bezorgde aannemer hebt
die houdt rekening met jullie comfort
wc-potten plaats ik beroepsmatig niet
bij onze verbouwingen heb ik wel de hoogte van onze vaste wc-pot gemeten
die was (& is) 42 cm, bril inbegrepen
daarvoor moeten we ons bukken
de nieuwe hang-wc heb ik zo hoog mogelijk geplaatst
daarvoor moeten wij - bijlange niet dubbele-meter-lang - ons niet bukken
bij googlen op 'standaard toilethoogte' vind ik dat die voor senioren op 46 cm gezet wordt
mijn grootmoeder had indertijd een opzetstuk op haar standaard-wc, om de inspanning om weer op te staan te beperken
niet dat ik een discussie over de hoogte van wc-potten wil opzetten
op google lees ik trouwens dat dit een persoonlijke keuze is
alhoewel diens vraag raar kan overkomen, mag je je aannemer een pluim geven voor zijn betrokkenheid
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
@ZotVanHout Meedenken is ook fijn, maar het zou fijn zijn als al die vragen tegelijk komen en niet een voor een. Maar goed, het is goed dat ze dingen vragen en niet zomaar iets doen waarmee ik het niet eens ben.

Hopelijk kan ik vandaag wat meters maken, want heel snel gaat het niet. Dat komt ook doordat mijn garage zo vol staat, waardoor ik alles steeds moet verplaatsen. De lintzaag heb ik wel 100 keer verplaatst. Blij dat ik alles op wielen heb staan! :)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Vanuit de fysiek gedacht is tegenwoordig de consensus dat wc-potten zo laag geplaatst worden dat er een natuurlijke hurkhouding ontstaat. Dat vinden de doktoren het best.
Ik heb bij de verbouwing van mijn huis min of meer per ongeluk drie wc’s op net iets afwijkende hoogtes laten plaatsen. Maar dat ik nou één favoriete heb? Nee, ik zoek meestal de dichtstbijzijnde op... : )
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Zo, de hoogte van de wc houdt de gemoederen wel bezig :oops:

Vandaag heb ik het laatste stukje kunnen isoleren. Het schoot op! Het isoleren op zich is natuurlijk zo gedaan, maar het verleggen van de elektra, het verwijderen van de lampen, etc. Was wel wat werk.

E6B993F0-73BB-4F2C-9504-0EFA2F349D1F.jpeg

Morgen de klimaatfolie aanbrengen en beginnen met de rachels. Daar zal ik morgen niet heel ver mee komen, want in de ochtend heb ik een werkvergadering.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Gisteren en vandaag goed door kunnen werken. Gisteren de laatste isolatie aangebracht. Dat ziet er nog niet heel mooi uit.

3AC53684-9947-46F9-9DB8-BB0E13EB3652.jpeg

Maar dat veranderde snel als de folie en de panlatten er tegen zitten. De gewone panlatten waren op, dus ik heb geïmpregneerde genomen.

4AE9EDEC-D7C7-4F68-B30B-CBF1C557CC70.jpeg

De panlatten zitten 30 cm uit elkaar. Je ziet nog net de groene lijn van de laser die ik heb gebruikt voor het uitvlakken van de panlatten. De helft van de ruimte is al uitgevuld, zodat alle panlatten even hoog zitten.

5730722C-039D-4C0F-8D59-369F20BFAE93.jpeg

De andere kant is ook al heel eind klaar. Alle panlatten zitten tegen het plafond, maar zijn nog niet uitgevuld. Het is er nog een bende, omdat er de spullen voor onze nieuwe badkamer staan.

302820BB-7AFD-49E8-B494-9CD99394F5C4.jpeg

Ondertussen heb ik spierpijn in mijn arm van de hele tijd boven mijn hoofd werken, ruim 200 schroeven inschroeven en duizenden nietjes, waarvan het grootste gedeelte met een handtacker.
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Gisteren en vandaag goed door kunnen werken. Gisteren de laatste isolatie aangebracht. Dat ziet er nog niet heel mooi uit.

Bekijk bijlage 100166

Maar dat veranderde snel als de folie en de panlatten er tegen zitten. De gewone panlatten waren op, dus ik heb geïmpregneerde genomen.

Bekijk bijlage 100167

De panlatten zitten 30 cm uit elkaar. Je ziet nog net de groene lijn van de laser die ik heb gebruikt voor het uitvlakken van de panlatten. De helft van de ruimte is al uitgevuld, zodat alle panlatten even hoog zitten.

Bekijk bijlage 100168

De andere kant is ook al heel eind klaar. Alle panlatten zitten tegen het plafond, maar zijn nog niet uitgevuld. Het is er nog een bende, omdat er de spullen voor onze nieuwe badkamer staan.

Bekijk bijlage 100169

Ondertussen heb ik spierpijn in mijn arm van de hele tijd boven mijn hoofd werken, ruim 200 schroeven inschroeven en duizenden nietjes, waarvan het grootste gedeelte met een handtacker.
Hoe zat het met die zijmuur voor de wasbak?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
@Stijn52 De problemen met de wand voor de wasbak ging over onze nieuwe badkamer die tegelijk wordt geïnstalleerd en staat los van mijn werkplaats.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.