Meubelmakerskistje

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.362
82
Amsterdam
Zo vandaag een date in de stad gehad met Roeland (wel allemaal heel proper dus geen rare ideeen er op na houden) in een zeer bekend koophuis op de dam .
En Roeland kwam op de proppen met de hout proppen 12 /15/ 16 mm en schroefjes en de 2 scharniertjes dus een compleet DIY pakket dus TOP !!!
Moet ik zelf nog een houtboortje kopen maar dat zal geen probleem zijn over een week of wat als giro rood of au weer blauw is .
IMG_0818.jpg

Ben wel even aan de slag geweest om een stukje hout van een bossing te verzien alla Paul sellers dat viel eigenlijk wel mee nu moet ik er natuurlijk wel bij zeggen dat het om een klein stukje hout ging.
Maar hoe zit het met de rest van het forum wie is er in het geniep ook dit kistje aan het bouwen ???
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.362
82
Amsterdam
Ben er toch maar voor gegaan, paneeltje gezaagd en gelijk maar in de tang eerst wel effe afgetekened en schaven met die handel .
Daar ben ik toch wel behoorljk van gaan zweten en na afloop zie je er een tikkie verfrommeld uit (hijg,puf zucht ).
IMG_0822.jpg
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ben ik gelukkig niet de enige die enigszins opzwelt bij het verrichten van lichamelijke arbeid waarbij de lichaamstemperatuur onevenredig noodzakelijk stijgt :)
Leuk verslag maak je er van, het is iedere keer weer een feest om te lezen hjoe je e.e.a. aan gaat pakken, zeer leerzaam.
Het eindresultaat gaat top worden met zoveel liefde en aandacht.
Happy building!!!
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.362
82
Amsterdam
DOM DOM DOM
Nu schrijf ik en maak ik af en toe filmpje wat ik allemaal aan het doen ben om tot dat kistje van Roeland te komen maar natuurlijk horen daar ook de flaters en blindgangers bij.
In dit filmpje vertel ik wat over een kronkel waarvan ik denk dat iedereen wel heeft dat je op de een of andere manier blind bent of vast zit .

Helaas heb ik niet opgeruimd maar effe niet naar kijken want daar gaat het niet om .
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
De blik op 2.41 is goud waard :D. Maar herken het, beginnersfoutje als je met hoeken werkt. Iets met schade en schande wijzer worden ;).

Ik vind het trouwens tof dat je filmpjes maakt. In elk filmpje moet ik ergens wel gniffelen om je komische manier van werken, buiten dat. Het ziet er strak uit. Die bossing doe ik je niet na met een handschaaf!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.800
167
Rotterdam
Hahaha, briljant! ik had PRECIES hetzelfde toen ik afwerklatjes langs de trap aan het zagen was. De ene hoek 45 graden en de andere er op aanpassen en..... ze zijn niet even breed.
Daarna heb ik met een zweihaak elke vreemde hoek eerst op papier getekend en die met een geodriehoek in twee gelijke hoeken verdeeld. Toen de latjes netjes afgezaagd.

Die bossing paneeltjes zien er prachtig uit. Ik was eigenlijk van plan eens een oude houten bossingschaaf te kopen, maar dat hoeft dus niet.

Groeten, Raymond
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.362
82
Amsterdam
Okay de boortjes zijn binnen dus een dezer dagen kan ik met het slobgat beginnen maar eerst nog eventjes de 2 laden maken . Heb de plankjes al gezaagd en ben nu begonnen aan de eerste lade.
Het ergste vind ik het maken van de verstek dat is toch iets wat mij niet goed lukt . Moet is gaan kijken naar zo'n verstek afsteekklos .
En voor ik het vergeet heb het dakpaneeltje en de deksel beide eerst weer verbreed met een plankje en vervolgens op 70 graden afgezaagd en ... niet te geloven dat lukte ook nog .
@TUOH !!!
HALLO TUOH jij hebt zo'n ding (versteksteekklos) leen mij die is voor altijd uit eeuuuhh terug krijgen HA HA
 

tuoh

Oud hout
Hé Rendew,

er rust geen copyright op het verstekblok, ga dus gerust je gang, Heb je er ineens eentje naar je eigen smaak:D:D:D.

Ps, zo te zien ben je heel goed bezig, nog wat oefenen en je werkt ons er gewoon uit.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.362
82
Amsterdam
Jawel ,maar heb gezien dat die van jouw duidelijk wat beschadigd is zitten wat krassen op en het messing beslag is wat smoezelig dus het is duidelijk aan vervanging toe want in zo'n geweldige werkplaats als jij hebt is dat ... Not Done ... ik daar integen zou dol gelukkig zijn met zo'n stukje gereedschap en die kleine beschadigen maken mij niet uit .
(pssst , maak ik kans ;-)
Afbeelding.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.132
1.779
Terkaple
www.woodworking.nl
Roeland en Rendew, wat een magnifieke verhaal is dit! Heb wel eens gedacht om jullie voor te stellen om het te splitsen, maar er zit ook wel veel verwevenheid in. Prachtig, zeker ook de filmpjes van Rendew!

jaap
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
820
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ja Jaap het is een leuk project om te zien en om uit te voeren, de gedrevenheid van Rendew is in een woord fantastisch!
Inmiddels is een cursist van mij ook gestart met dit kistje hij heeft inmiddels de panelen geschaaft en verlijmd.
En mischien had dit toppic inderdaad gesplitst moeten worden.
Al om al is het leuk om het hele proces "live" te volgen.

Roeland
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Kijk: de zon schijnt, bakkie koffie en peukje der bij, en genieten van de vorderingen van Rendew :)
Leuk deze video verslagen, krijg bijna zin om al het gereedschap met een snoer op marktplaats te verkopen :)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.362
82
Amsterdam
Dit zijn weer van die leermomenten ,eigenlijk weet je het wel, maar wordt je tijdens het proces slachtoffer van je eigen enthousiasme .
Onder het motto ;wij zullen doorgaan !!! maar slim is het niet . Dus vraag mij af of het met de 2e lade wel gaat lukken


Natuurlijk is het de bedoeling dat je van de gemaakte fouten leert.... let wel -> de bedoeling of het zo inderdaad werkt is nog de vraag ? ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.