Hey allemaal, onlangs via marktplaats een Stanley 4 1/2 en een no 75 mogen overnemen voor een heel schappelijk bedrag. Enige nadeel, beide schaven missen een beitel, maar dat (zo dacht ik) moet goed op te lossen zijn.

De no 75 bleek een stempel 'foreign' in de body te hebben. Voor mij een onbekend teken in een schaaf dus toch maar even opgezocht. Wat blijkt, de tariffs van onze vriend aan de overkant van de oceaan zijn niet nieuw. Eind 1800 begin 1900 waren er ook al tariff's op buitenlandse goederen, met de verplichting van 'foreign' als notitie op geimporteerde producten. Later (tijdens en vlak na WOII) werden deze 'stempels' ook gebruikt in het VK. Ik denk eerlijk gezegd dat deze schaaf uit die tijd komt.

Om de no 75 weer werkend te krijgen heb ik een nieuwe beitel gemaakt uit een oude boorschaaf beitel. Gelukkig had ik de mazzel er een in precies de goede breedte te hebben, alleen moest ik de zijkanten nog wat smaller maken en de lengte inkorten. Ook bleek de beitel zowaar te dik.

Daarna deed hij het weer als een zonnetje

.

Nu de nog de 4 1/2. Ik dacht hiervoor 'even' een 60 mm beitel uit een oude Nooitgedagt te pakken en deze te gebruiken. Maar helaas, deze oude beitels zijn veel te dik en lopen taps toe, hierdoor past het geheel niet meer in elkaar. Of ja, het past wel, maar de diverse afstel mechanismen werken niet langer.
Ook online zijn er, door mij, geen passende beitels meer voor de 4 1/2 te vinden. Zelfs de Hock beitels die hiervoor gemaakt worden zijn bij de bekende winkels (Baptist, Dictum, etc.) niet meer te vinden

. Enkel nog de Veritas varianten, maar die prijzen gaan mij echt wat te buiten.
Morgen ga ik uit mijn no. 6 de beitel 'lenen' om de schaaf verder op te knappen en op werking te testen, maar een 'eigen' beitel voor deze 4 1/2 zou toch wel ideaal zijn.
Dus mocht er nog iemand een passende beitel hebben liggen en er afstand van willen doen, dan hoor ik dat graag (incl. passende vergoeding natuurlijk). Het gaat dus enkel om een 60mm beitel, alle andere onderdelen zijn aanwezig

.