Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Je mist de lange beading depth stop en het klemmetje voor smalle beitels? Wat mis je nog meer, de depth stop aan de andere kant?
Vooral die laatste heb je echt wel nodig (mijns inziens), die klem voor smalle beitels mwah (maar ik heb wel Record 044 en 043 ploegschaven die ik vooral voor groeven gebruik), en die lange depth stop voor kraalranden, met een beetje zorg lukt dat ook zonder.
 

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Bijna goed ;-)
- de bout voor de smalste beiteltjes
- de lange "depth stop" voor kraalranden
- de spaanafbuiger

De normale "depth stop"" zit er bij.

De eerste is waarschijnlijk wel op een andere manier op te lossen (DIN 653 bout, M6x25 ofzo, met bijbehorende vleugelmoer).
De tweede weet ik nog niet of ik dat nodig heb/ga missen. Moet nog uitvogelen hoe dat precies gebruikt wordt.
De derde zit ik niet zo over in, denk dat ik me zonder ook wel red.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Spaanafbuiger gebruik ik nooit, bij dit soort schaven moet je toch regelmatig de spanen weghalen, bij mij loopt het in ieder geval vaak vol. Soms krijg je zo'n mooie krul die naar de zijkant gaat, maar vaak frommelt het op en moet je na een paar halen even schoon schip maken.
Zoals gezegd, die lange depth stop, kan zonder.
Bout voor smalste beiteltjes, dat is een gietstukje met een stukje draadeind, heb je het hele ding niet of mist het draadeind? Volgens mij is het nogal vreemde draad, denk niet dat je dat zomaar vindt.
Bij mijn 50 had iemand de binnendraad eruit geboord en er simpelweg een bout doorgestoken, beetje prullen, want die draait mee (maar inmiddels op ebay een nieuw onderdeel gescoord).
Spaanafbuiger heb ik eventueel voor je, dat kleine klemstukje niet (dacht dat ik alles had, maar ik heb zo'n klemstuk waar "044c" op staat dus die is van een nieuwere Record die ik heb omgebouwd tot kerfing plane voor herzagen, en ik heb even gekeken, past niet).
 
Laatst bewerkt:

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Ik heb het hele ding niet.

Maar afgaand op plaatjes op internet kan ik dat volgens mij vervangen door een DIN 653 bout (zie foto) met M6-draad en een bijpasende vleugelmoer. M6 past door het betreffende gat.
Het origineel heeft uiteraard geen standaard schroefdraad, dat is standaard op dat oude Stanley-gereedschap.
 

Bijlagen

  • din653.jpg
    din653.jpg
    27,9 KB · Weergaven: 3

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Kringloop / rommelmarkt vondst . Een Flott handslijpmachine , een Hagrem ? blok en neusschaafje 130 en een Stanley 4 C in zeer goede staat . Soms ga je voor niets en soms kom je wat moois tegen .

Willem
25C4D5FA-27F9-4DDD-AD0E-FA3799C2080F.jpeg9E76F2AB-F977-4F9D-9441-9D9AFF3BE321_1_201_a.jpegB66A779B-1113-4F1B-A0D8-EEC8DEAE0DD6.jpeg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Mooie schaaf hoor, ik vind dat een prima generatie van Stanley. Niet te oud, of amerikaans, want dan zijn ze duur, niet te nieuw, want dan is het troep. Die met de oranje doos zijn vaak nog in doos te vinden, beetje tunen en tsjakka.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Mooie vondst! "Nieuwere" Stanley's met houten handvatten zijn inderdaad van een goeie kwaliteit. Is de handslijpmachine eigenlijk handig in gebruik? Heb er zelf ook 1 liggen, maar die zou eerst opgeknapt moeten worden. Zou dit gebruikt kunnen worden om snel een andere hoek te slijpen aan beitels/schaafbeitels? Lijkt me niet zo eenvoudig met slechts 1 hand vrij?
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Een beslist niet heel bijzondere zaag van de rommelmarkt gescoord. Na een hoop veilen/schuren en een paar laagjes gekookte lijnolie ziet hij er piekfijn uit. Verder ligt hij nu heerlijk in de hand. Nu nog een zaagzettang zoeken om hem weer bruikbaar te maken!

WhatsApp Image 2020-08-19 at 23.11.13 (2).jpeg

WhatsApp Image 2020-08-19 at 23.11.13 (3).jpeg

Groetjes,
Bart
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ben blij dat Bernard43 het antwoord weet.

Mijn eerste gedachte was eigenlijk: bochtje erin en je hebt een paar zeer solide kunstheupen :LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Vanmorgen een aantal Stanley schaven opgehaald in de regio , waaronder ook een 10 .
Maar bij nader inzien is het een 10 1/4 , met wegklapbare grepen .
Toch wel een bijzondere schaaf , wil hem weer in goede staat maken .
Nog een site gevonden met veel info over Stanley schaven First home of fine old tools

Groeten Willem
A8EE9372-3884-4B00-BA9C-4E3CD6CE1AA7.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.140
850
Ulvenhout
Gisteren deze oude Woden bankschroef met snelsluiting opgehaald. Weegt een ton en kan mooi onder m'n nieuwe werkbank. Nog wel even schoonmaken en smeren.

thumbnail_20200821_165840.jpgthumbnail_20200821_165848.jpg
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Heb je ook nog een vijltje nodig. Bij Finetools.de hebben ze wat je nodig hebt, incl. zettang.

Hoi Bert, vijltjes heb ik opzich genoeg denk ik (allemaal uit een belachelijk goedkope kist van marktplaats).
Dit zijn al mijn 3-hoekige, misschien dat iemand weet wat de beste is voor het vijlen van zagen?

En weet iemand of deze zaagzettang geschikt is voor mijn taak? De advertentie is namelijk voor mij op fietsafstand. Vanwege budget en persoonlijke voorkeur voor antiek heb ik dat liever dan iets nieuws!

Groetjes,
Bart
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-08-23 at 00.23.47.jpeg
    WhatsApp Image 2020-08-23 at 00.23.47.jpeg
    167,2 KB · Weergaven: 20

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Zo een heb ik er ook nog liggen, maar ik zou op zoek gaan naar een Somax of Eclipse, die schijnen heel goed te werken (Paul Sellers).
Stik jaloers op al die mooie vondsten trouwens, schaven, bankschroef, zaag, mooi hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Dit is een z.g. Duits model zaagzettang. Het is daar mee te doen. Maar ik ben 40 jaar geleden al overgestapt op de Eclipse versie. Dat werkt makkelijker en nauwkeuriger.
Bij zaagvijlen gaat het er om dat er op de kanten (van de driehoek) ook een vijloppervlak hebben. Ik weet even niet hoe het heet. De grootte van de zaagvijl hangt af van de grootte van jouw tanden. Een vuistregel is minimaal 2 x de lengte van de tand. Dus als een tand 3mm is, dan heb je een vijl nodig van 7 mm. Dan kun je namelijk alle drie vlakken van de vijl volop gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.