Ik heb deze van stanley . Een van de laatste maar ik vind het een xxxx ding. Gaat bij de v erzameling.Aanlokkelijk, maar 4en en 5en ben ik voorzien
Overigens heb ik een paar weken geleden deze ook ontvangen:
Bekijk bijlage 88458
Bekijk bijlage 88459
Klein grondschaafje, een kopie van een stanley door StJamesBay op ebay. Kennelijk een iemand in de US die in kleine oplages allerlei spul maakt. Ook kits om zelf schaven te maken.
Had me vergist in de belasting, dus dat was wel een oepsie. Daarnaast is de schaaf niet af, je hebt er zelf nog wat werk aan voor ie netjes is. Nog eens even iets maken om dat beiteltje te slijpen, valt niet mee.
gevondenMisschien nu op zoek naar zo'n verstekblok??
Beste Charel,een "oud" blokschaafje op de kop getikt, een Sargent 3410 (een "transitional" schaaf)
Bekijk bijlage 88466Bekijk bijlage 88467
en ik weet dat sommigen onder jullie dit heiligschennis vinden,
maar na wat poets en schuur-uurtjes weer helemaal opgeknapt, schaaft als een tierelier
Bekijk bijlage 88468Bekijk bijlage 88469
daar ik nu een paar blokschaven heb, moet ik nu zien welke schaafhoek ik elke beitel ga geven, zodanig dat ik ifv het hout een vooraf ingestelde schaaf kan gebruiken. Enige suggesties ?
dan beginnen we met 35, 25 en 17 (ik heb 2 goeie en 1 middelmatige blokschaaf) en testen maarWat verwacht je van je schaafwerk en standtijd in de regel hoger als 30/35 graden slijpen is langere standtijd wel scherp maar niet heel scherp, goed voor uitvlakken en vlakken van hout. Lager als 25 graden of gelijk kortere standtijd (minder staal achter de snede) geschikt voor het fijne schaafwerk en soetwerk.
Lager als 20 graden zal de snede in hardhout niet standhouden, je kunt wel een schaafmes klaarmaken op 17 graden en die alleen gebruiken voor zeer zacht hout bv Balsa Ceder etc als het even kan noest vrij en dan bij voorkeur met houten zool!
prima, lekker meppenps hoe bevallen de houvasten?