Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Was deze week bij een klant aan het werk en daar hing een Berg beitel .
Gevraagd of ik hem over mocht nemen maar kreeg hem zo mee .
Achteraf een heft van Berg en de beitel van Bahco 38 mm .
Foto is te groot , krijg hem er niet op .
Wilem
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Door de tijd heen bij de kringloop op de hoek een hoop mooie lijmklemmen verzameld. De enorme Bessey, rechts, heb ik vandaag voor 3,50€ kunnen meenemen; de rest lijken nu haast wasknijpers :) Verder ligt er soms een eenzaam nooitgedacht beiteltje voor een euro, waar ik er inmiddels al 5 van verzameld heb (1tje is er tot schaaf verworden).

Ook nog een spotgoedkope mitutoyo schuifmaat. Bij dezelfde winkel hadden ze begin dit jaar nog een stanley 12 1/2 die ik met een (bijna onbeleefde) winstmarge aan ^ bovenstaand forumlid kon verkopen. Ik ben helaas niet in de positie uit philantropische overwegingen koopjes aan te bieden :)

WhatsApp Image 2020-06-22 at 14.49.01 (2).jpeg

Ik denk dat ik voor het geheel nog geen 25€ kwijt ben geweest. Mag wel bij gezegd worden dat ik daar bijna 2 keer per week langs ga en ik 90% van de tijd met lege handen terugkom. Maar het is voor mij een lekker uitje, zeker in de coronatijd. Aan het eind van m'n studietijd heb ik denk ik wel genoeg klemmen zo!

Groetjes,
Bart
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
+1
Zulke mooie spullen kom ik er bij ons vrijwel nooit tegen. Ik heb het idee dat de leuke stukken gereedschap vaak niet in de winkel belanden......

Zelf een paar weken terug een Record 2506 overzijschaafje binnengekregen, maar ik ben er nog geen vrienden mee. Het slijpen van de schuine beitels valt niet mee, en er moet nog een puntje af omdat ie anders de bodem van een groef verziekt.
Verder een Record 5 1/2, die in veel betere staat bleek te zijn dan ik dacht, supermooi en een mooi maatje. Kan 1 van mijn Stanley 5-en weg :)
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Dat vermoed ik ook. Deze ene winkel wordt gelukkig geheel door vrouwen van rond de 50 gerund naar mijn idee.

Ik heb verder een rondje van 4 andere kringloopwinkels waar ik langs ga en die hebben vrijwel nooit gereedschap. Nog geen schroevendraaier te vinden. Misschien denken ze juist dat het niks waard is, of hebben ze achtter een werkplaats met 1000+ veroeste platkoppen?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Da's een mooie kist gereedschap, wat zit er in dat platte kistje met dat schuifdeksel? Schouderschaafje?

Bij mij moet alles blauw 😀
20200625_175621~2.jpg

Mooi klein schaafje, verbazend hoe weinig werk je daar aan hebt om de roest eraf te schuren. Schaafbeitel even geslepen, superhandig schaafje.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Aanlokkelijk, maar 4en en 5en ben ik voorzien 😀

Overigens heb ik een paar weken geleden deze ook ontvangen:
20200625_191714.jpg
20200625_191725.jpg

Klein grondschaafje, een kopie van een stanley door StJamesBay op ebay. Kennelijk een iemand in de US die in kleine oplages allerlei spul maakt. Ook kits om zelf schaven te maken.
Had me vergist in de belasting, dus dat was wel een oepsie. Daarnaast is de schaaf niet af, je hebt er zelf nog wat werk aan voor ie netjes is. Nog eens even iets maken om dat beiteltje te slijpen, valt niet mee.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Aanlokkelijk, maar 4en en 5en ben ik voorzien 😀

Overigens heb ik een paar weken geleden deze ook ontvangen:
Bekijk bijlage 88458
Bekijk bijlage 88459

Klein grondschaafje, een kopie van een stanley door StJamesBay op ebay. Kennelijk een iemand in de US die in kleine oplages allerlei spul maakt. Ook kits om zelf schaven te maken.
Had me vergist in de belasting, dus dat was wel een oepsie. Daarnaast is de schaaf niet af, je hebt er zelf nog wat werk aan voor ie netjes is. Nog eens even iets maken om dat beiteltje te slijpen, valt niet mee.
Ik heb deze van stanley . Een van de laatste maar ik vind het een xxxx ding. Gaat bij de v erzameling.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb dit schaafje gekocht toen ik serieus met houtbewerken begon. Het schaafje was in de uitverkoop en ik kocht het meer uit nieuwsgierigheid dan uit noodzaak. Het was een Stanley uit Engeland. Pas een jaar later herinnerde ik me het bestaan van het schaafje en het kwam toen goed van pas. Ik heb een volwassen grondschaaf van Veritas en het kleine schaafje komt goed van pas als je afwisselend met twee verschillende diepten werkt.
P4180027q.jpg
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
een "oud" blokschaafje op de kop getikt, een Sargent 3410 (een "transitional" schaaf)

99161536_10222294290056948_7238476269925433344_o.jpg99159512_10222294301417232_2973801558652747776_o.jpg

en ik weet dat sommigen onder jullie dit heiligschennis vinden,
maar na wat poets en schuur-uurtjes weer helemaal opgeknapt, schaaft als een tierelier
IMG_1175.jpgIMG_1176.jpg

daar ik nu een paar blokschaven heb, moet ik nu zien welke schaafhoek ik elke beitel ga geven, zodanig dat ik ifv het hout een vooraf ingestelde schaaf kan gebruiken. Enige suggesties ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
een "oud" blokschaafje op de kop getikt, een Sargent 3410 (een "transitional" schaaf)

Bekijk bijlage 88466Bekijk bijlage 88467

en ik weet dat sommigen onder jullie dit heiligschennis vinden,
maar na wat poets en schuur-uurtjes weer helemaal opgeknapt, schaaft als een tierelier
Bekijk bijlage 88468Bekijk bijlage 88469

daar ik nu een paar blokschaven heb, moet ik nu zien welke schaafhoek ik elke beitel ga geven, zodanig dat ik ifv het hout een vooraf ingestelde schaaf kan gebruiken. Enige suggesties ?
Beste Charel,
Schaafhoek? is aanvalshoek en die kun je bij deze schaaf niet verstellen of je moet een wigje achter de beitel steken.
Je bedoeld waarschijnlijk de slijphoek. :)
Wat verwacht je van je schaafwerk en standtijd in de regel hoger als 30/35 graden slijpen is langere standtijd wel scherp maar niet heel scherp, goed voor uitvlakken en vlakken van hout. Lager als 25 graden of gelijk kortere standtijd (minder staal achter de snede) geschikt voor het fijne schaafwerk en soetwerk.
Lager als 20 graden zal de snede in hardhout niet standhouden, je kunt wel een schaafmes klaarmaken op 17 graden en die alleen gebruiken voor zeer zacht hout bv Balsa Ceder etc als het even kan noest vrij en dan bij voorkeur met houten zool!

groetnis, Roeland

ps hoe bevallen de houvasten?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Wat verwacht je van je schaafwerk en standtijd in de regel hoger als 30/35 graden slijpen is langere standtijd wel scherp maar niet heel scherp, goed voor uitvlakken en vlakken van hout. Lager als 25 graden of gelijk kortere standtijd (minder staal achter de snede) geschikt voor het fijne schaafwerk en soetwerk.
Lager als 20 graden zal de snede in hardhout niet standhouden, je kunt wel een schaafmes klaarmaken op 17 graden en die alleen gebruiken voor zeer zacht hout bv Balsa Ceder etc als het even kan noest vrij en dan bij voorkeur met houten zool!
dan beginnen we met 35, 25 en 17 (ik heb 2 goeie en 1 middelmatige blokschaaf) en testen maar

maar goed dat ik vandaag een grote vlakke tegel heb gevonden en geschikt grof wet schuurpapier, bijslijpen gaat snel en ook vlakken van mijn slijpstenen fluitje van een cent

ps hoe bevallen de houvasten?
prima, lekker meppen 😜
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.