Hallo iedereen,
Ik ben even afwezig geweest dus sorry voor mijn late reactie,
Zijn dat nou twee of drie patent data in de body van die Stanley? Moeilijk te zien. Met twee data is het een type 9 of 10, met drie data is het een type 11. Er van uitgaand dat de lage knop origineel is.
We zitten dan ergens voor de eerste wereldoorlog.
Er zit wel een later dekbeitel, keerbeitel en schaafbeitel op.
Wat ik kan zien staan er 3 regels:
PAT C
MAR-25-02
AUG-19-02
Wellicht dat er bij de schoonmaak uit de bovenste regel iets anders komt.
Op een grote oppervlakte is geen enkele plaat helemaal recht, maar op een plaatje van ± 50 x 50 cm zal dat verschil m.i. te verwaarlozen zijn. We gaan als houtbewerker toch zeker niet op een duizendste van een millimeter liggen te emmeren, wij zijn geen ijzerboeren?
Groet Pel.
-Er zit hier een glashandel vlakbij, Hoe dik moet het float glas minimaal / Ideaal zijn? en zou ik het kunnen verlijmen op een stuk hout?
- Voor wat betreft mijn vragen over de schaaf zelf -
De handvatten lijken me origineel, zit een dusdanige hoeveelheid aan gebruikssporen op dat ik geen reden heb om te denken dat ze na gemaakt zijn o.i.d.
De knop is overigens wel gescheurd en op het handvat zit wat zijdelinkse speling. Zou ik er goed aan doen om deze te bewaren en een een setje nieuwe te maken?
Daarnaast zit op de Richthefboom? een beetje speling, zou ik het palletje op nieuw kunnen vast klinken door de pen een tik te geven met een drevel?
De beitel / Keerbeitel zelf is nieuw of in ieder geval nieuw voor deze schaaf.
Hier lijkt wel een lak overheen te zitten (roestbeschermer) dit voelt niet prettig aan, kan ik dit met een gerust hart verwijderen en er een wax op aanbrengen?
Voor wat betreft de Dekbeitel, Ik weet niet of dit een nieuwe, andere of originele is, wel zijn de 2 hoekjes onderaan afgebroken is dit heel nadelig voor het werken van de schaaf?
Met vriendelijke groet,
woody