gebruik dan fatsoenlijk nederlands, gebevelde is nederlands noch engels.De Haan, Oké dat wist ik niet,
Er word mee bedoeld met "gebevelde beitel" een beitel met twee afgekorte kanten zie foto
gebruik dan fatsoenlijk nederlands, gebevelde is nederlands noch engels.De Haan, Oké dat wist ik niet,
Er word mee bedoeld met "gebevelde beitel" een beitel met twee afgekorte kanten zie foto
gebruik dan fatsoenlijk nederlands, gebevelde is nederlands noch engels.
afgeschuinde beitel.PS: dus Joop laat ons ook wat bijleren nu en doet U alstublieft uit den doeken hoe men "een beitel met twee afgekorte kanten" in een woord omschrijft?
Dit is GEEN kanshebber, deze is al bijna goed genoeg. Ik zie op het eerste gezicht geen/weinig roest. Dit is altijd een goed teken.Zou deze nog de moeite waard zijn om op te knappen?Er zitten wat beschadigingen bij de bek en de handel is een keer aan elkaar gelijmt. Zelf verwacht ik van wel en lijkt de beschadiging bij de bek opening geen probleem te zijn (zit achter het mes)? Nu maar eens uitdokteren hoe te wetten en daarna hoe te schaven
]
Die van mij is in slechtere staat hoor. Dat wordt een fijn werkpaardje eens hij scherp is.Omdat ik geen ruimte voor een vlak/vandikte bank heb in mijn krappe schuurtje (3x2 mtr met fietsen en rommel erin), heb ik vandaag een Stanley No 4. gekocht.
Zou deze nog de moeite waard zijn om op te knappen?Er zitten wat beschadigingen bij de bek en de handel is een keer aan elkaar gelijmt. Zelf verwacht ik van wel en lijkt de beschadiging bij de bekopening geen probleem te zijn (zit achter het mes)? Nu maar eens uitdokteren hoe te wetten en daarna hoe te schaven
Bekijk bijlage 12340Bekijk bijlage 12341Bekijk bijlage 12342Bekijk bijlage 12343
Dat klopt niet. Citroenzuur (pKa 3.1) is een sterker zuur dan azijnzuur (pKa 4.75); zelfs melkzuur (pKa 3.85) is sterker dan azijnzuur. Bovendien heeft citroenzuur het voordeel dat het een driewaardig zuur is, waarmee het een chelerend effect op metaalionen heeft (het sluit ionen als het ware op in een greep met drie tanden...), waardoor het metaal- (lees: roest-) oplossend vermogen nog groter wordt.Schoonmaak-azijn heeft een voordeel over citroenzuur dat de zuren in de azijn sterker zijn dan die van de citroenzuur
En ook dat klopt niet. Tafelazijn en schoonmaakazijn zijn beide oplossingen van (hetzelfde) azijnzuur in water. Schoonmaakazijn kan a] verontreinigingen bevatten die in tafelazijn niet mogen zitten en is b] wat geconcentreerder dan tafelazijn (ca 8% vs. ca 4%). Maar 'de zuren' zijn hetzelfde, en zijn dus ook even sterk.wel schoonmaak azijn gebruiken omdat de zuren in de schoonmaak-azijn ook sterker zijn dan in tafelazijn!