Oude Nooitgedagt's zijn daarentegen wel heel goed. Echt prima staal in die gelamineerde beitels. Daar zal de goede naam wel vandaan komen. Wist je dat Nooitgedagt een van de grootste beitel fabrikanten ter wereld was in de 80er jaren? Maakte beitels voor heel veel merken. Toen ze een "belangrijke Zweedse opdrachtgever" kwijt raakten as het snel gedaan met de Nooitgedagt fabriek. Ik vraag me af wie die opdrachtgever was, Bahco misschien? Best kans dat sommige van die mooie E.A Berg beitels in IJlst werden gemaakt, oude merken werden op een gegeven moment allemaal door elkaar geklutst.
Ik ben met je eens dat de nieuwere Nooitgedagt beitels en schaafbeitels niet echt geweldig waren. Ik heb ook een stel E.A Berg's met die houten handvaten en zo'n blauw stickertje. Gewoon goed spul, maar ook weer niet echt de superkwaliteit die hen vaak toegedicht wordt.
Bahco/sandvik dus, die ging ze zelf maken.
Het investeringsbedrijf daarachter had bedacht dat dat zo goedkoper kon, en hun meer winst opleverde.
De Nooitgedagt van na 1988 zijn ondingen, kortere lengtes, en vaak afwijkende hechten. Heb ook erg de indruk dat die niet meer in Nl werden gemaakt.
Wel grappig is dat Irwin nog steeds de winkelhaak maakt die Nooitgedacht op het laatst had, die met het aluminiumblad, en die zijn nog haaks ook
Bij Bahco is het de laatste jaren feest met de winkelhaken die bijna allemaal een afwijking hebben van 1 of 1/2 graad, en dan met flink scherpe randen er aan, kun je zo gebruiken als schraapstaal.
Rare versies met ook afwijkende verpakkingen:
Goede versies zijn deze, let op het verschil van bv de houder: