Vandaag een Nooitgedagt sponningschaaf gekocht .
Bij deze sponningschaaf zit de beitel schuin ,
Weet iemand daar de reden voor , ook zijn de zijkanten scherp geslepen .
Groeten Willem
Bekijk bijlage 127108Bekijk bijlage 127109
Engelse. (Kun je net zien op de eerste foto).Wel moet je weten of het een usa model is of een engelse. Over de engelse is minder te vinden.How To Identify Stanley Hand Plane Age And Type (Type Study Tool) | Wood And Shop
Stanley Plane Identification and Stanley Plane Dating: What year and type is your Stanley Bailey handplane? Find out with this Stanley Bailey Plane Type Study. Helpful for Traditional Woodworkers and eBay sellers.woodandshop.com
Zoeken op het www how to date a stanley benchplane of iets van die strekking.
Ik zag laatst een boor op Marktplaats, weliswaar andere vorm maar zelfde principe denk ik. Werd een plintenboor genoemd, lijkt mij een passende benaming.Handboor , niet met een tandoverbrenging maar met een kruiskoppeling .
Weet er verder niets van af , geen naam te vinden .
Groeten Willem
Bekijk bijlage 128197
Plintenbooromslaag of hoekbooromslaag is de term, die ik in een boek gevonden heb (Tech-Term, Aanschouwelijk Technisch Woordenboek, Reprint Ambacht & Gereedschap, 2006). De illustratie in dit boek toont een Engelse "corner drill brace". De booromslaag in kwestie lijkt me een Duitse variant. Ik vond er een in een catalogus uit 1913 gevonden en heb er een in mijn verzammeling.Ik zag laatst een boor op Marktplaats, weliswaar andere vorm maar zelfde principe denk ik. Werd een plintenboor genoemd, lijkt mij een passende benaming.
Ik heb het ergens gelezen, 2 weken in de vriezer@henkvanzuylen Werkt dat in de vriezer leggen voor houtworm ook? Ik doe dat wel altijd als ik knaagspeelgoed van fruitboomhout voor de tamme ratten van mijn dochter maak. 48 uur doen we dan.
Je zou van dat zaagblad schraapstalen kunnen maken. Dat heb ik ooit gedaan met een dergelijke zaag uit een nalatenschap. Zo leeft mijn opa nog voort in mijn handen!Vandaag tevoorschijn gekomen, de rijschaaf van mijn vader (helaas ooit geschilderd)
Blokschaaf en handzaag van mijn oom (die ook al minstens 40jr dood is). De handzaag heeft jammer genoeg wat knikjes in het blad…zonde
Bekijk bijlage 128937
Bekijk bijlage 128938