Ja, mijn grootvader heeft er altijd mee gewerkt. Achter de boerderij stond een kapschuur met allemaal gereedschap. Vond ik als kind altijd reuze interessant. Na zijn overlijden is heel veel gereedschap als oude rommel weggegooid. Dit is nog overgebleven. Eigenlijk een erfstuk met herinneringen, maar dat heb ik mij nooit zo gerealiseerd.Als je grootvader er echt mee gewerkt heeft is het een erfstuk. Opknappen en gebruiken dus !
Da's inderdaad een sponningschaaf. Daar kan je zowel met de nerf mee als dwars op de nerf schaven. Vandaar het extra mesje van voor, dat de vezel doorsnijdt als je dwars op nerf schaaft. Beitels eruit halen, paar uurtjes in azijn, dan eventueel met wat staalwol of scotchbrite verder ontroesten, en natuurlijk slijpen. Het houten gedeelte zou ik niet schuren. Dan verliest de schaaf zijn karakter. Een goeie truc is brandspiritus gebruiken in combinatie met grove staalwol:
https://www.youtube.com/watch?v=priGZQdSuRs&t=245s
Brandspiritus bestaat voornamelijk uit ethanol, dus ontsmettingsalcohol (of eerder welk product met >70% alcohol in) werkt ook als je dit liggen hebt.
poosje geleden kwam ik in een krat oude rommel roestige oude boren tegen wat stoeltjesboren bleken te zijn
Nog een schaafje van Veritas, de zogenaamde "apron plane", oftewel "schortschaaf" Mijn Lie Nielsen 102 is onlangs op het werk gestolen en alhoewel het een prima schaafje was vind ik de Veritas uitvoering wederom een stuk beter. Het formaat, gewicht, de balans en de diepte/laterale instelling maken dit in mijn ogen een perfect schaafje.
Maar deze is ook fijn de Luban met A2 schaafmes, prijs kwaliteit verhouding zeer goed!
Wel balen zeg! Nooit je gereedschap onbeheerd achterlaten en zeker bij dit soort schaafjes die makkelijk in een broekzak verdwijnen.
Maar mooi opgelost.
groetnis
Het is inderdaad een glassponningschaaf van Nooitgedagt. Ik heb er nog mee gewerkt. Je gebruikte hem voor glassponningen. Voor deursponningen had je een voorloper, maar die gebruikten we niet. Voor de beitel zit een 'voorsnijder'. Daarmee sneed je de nerf door, zodat de beitel geen krul opleverde die breder was dan de sponningbreedte. Deze voorsnijder hoeft maar 1 tot 2 mm in het hout te drukken. Dan wordt het schaven ook niet zo zwaar.Hallo,
Deze schaaf heb ik al erg lang in mijn bezit, ooit gekregen van mijn grootvader. Ik noem het altijd een sponningschaaf, maar weet niet of dat ook zo is.
Ik kan er zo geen merkje op vinden, kan zomaar een eigenbouw zijn. Initialen van mijn grootvader staan er in ieder geval ingebrand.
Is het de moeite\mogelijk om op te knappen?
Bekijk bijlage 60981
Groet Roelof
Het is inderdaad een glassponningschaaf van Nooitgedagt. Ik heb er nog mee gewerkt. Je gebruikte hem voor glassponningen. Voor deursponningen had je een voorloper, maar die gebruikten we niet. Voor de beitel zit een 'voorsnijder'. Daarmee sneed je de nerf door, zodat de beitel geen krul opleverde die breder was dan de sponningbreedte. Deze voorsnijder hoeft maar 1 tot 2 mm in het hout te drukken. Dan wordt het schaven ook niet zo zwaar.
Je begint achteraan op het hout en geleidelijk aan ga je zo naar voren toe. Dan heb je de minste kans op tegendraads te schaven.
Mooi exemplaar hoor!