Leuk! Mooie zaag, heb zelf ook wat zagen liggen:Het zaagblad zal ik een nachtje in de azijn laten weken en dan schoonmaken met een brillo/schuurspons.
Het handvat kaalschuren en daarna olien lijkt me de beste manier al weet ik nog niet wat voor een olie ik hiervoor kan/moet gebruiken. Iemand advies?
Leuk modelletje, eerst proberen te demonteren. en dan de restauratie, ik vind het het leukst om de messing boutjes (hoe heten die?) te polijsten. Mijn idee is dat het een schulpzaag is.
Kleine tip is om net als bij schaven een klein beetje kaarsvet op het blad te doen, en met scherpe tandjes vliegt ie dan door het hout.
Je hoeft de roest niet weg te'schuren'...Ik zou met het blad beginnen. Daar zit behoorlijk veel roest op. Als je dat niet goed weg kunt schuren, dan is het de vraag of het nog wel de moeite waard is met het handvat te beginnen.
Prima tip Bossy! Ga ik eens proberen, thanks!Mooie zaag! Als niet alle roest eraf is na het azijnbad, kun je nog beetje wrijven met fijne staalwol (00 bijvoorbeeld). Dat geeft geen krassen zoals schuurpapier. Staalwol kun je overigens ook gebruiken om de boutjes beetje op te blinken, eventueel gevolgd door doek met polijstpasta. Het handvat zou ik niet schuren. Dat deed ik vroeger ook, tot ik deze tip zag:
https://www.youtube.com/watch?v=priGZQdSuRs&t=244s
Samengevat: gewoon wrijven met grove staalwol (nr. 2 of zo) gedrenkt in brandspiritus (=ethanol met nog wat dingen bij). Daarna nog eens oliën en klaar.