Goedemiddag,
Ik heb 2 oude zagen gevonden in de kringloopwinkel. Ik wou ze eigenlijk gebruiken als decoratie, maar bij nadere inspectie zien ze er toch eigenlijk te bijzonder uit en ben ik eigenlijk heel nieuwsgierig geworden naar de geschiedenis van deze zagen.
Zaag 1 is van W Marples and Sons uit Sheffield, ik heb een mail gestuurd naar Marples en kreeg antwoord van Tony Marples dat mijn zaag bij William Marples vandaan komt "different company!" en dat was het. Ik begrijp een beetje van andere sites dat de Marples familie op een gegeven moment wel 7 bedrijven in Sheffield had dus een beetje lastig zoeken zo hahaha. Na verder te hebben gezocht op William Marples kwam ik erachter dat dit bedrijf is overgenomen door Irwin. Misschien dat iemand hier mij iets meer kan vertellen over deze prachtige (in mijn ogen dan) zaag.
De andere zaag is van JW van Wetering uit Hilversum, ik heb contact gehad met destil die van Wetering heeft overgenomen maar daar kunnen ze me niet meer vertellen dan dat van Wetering na de oorlog is begonnen met hun eigen naam op het blad te zetten.
Deze zaag is in mijn ogen nog mooier en hij heeft een heel verhaal op het blad gegraveerd staan. Jammer genoeg is het slecht te lezen en ben ik bang om schade aan te richten als ik het schoon zou maken.
Alle info is welkom, ook hoe ik ze het beste kan behandelen of beter vanaf kan blijven!