MDF met lakdraagfolie, maar de verf krab ik er zo weer af.

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Bedankt voor de toelichting. Inderdaad het blijft een raar verhaal. Ik heb zelf een keer een pot Droste verf terug moeten brengen omdat die veel te dun was. In de winkel (dedicated verfwinkel) met de eigenaar gekeken, hele pallet leek niet goed. Keurig opgelost maar heeft me wel een hoop tijd gekost aan opruim werk en het herdoen met correct gemengde verf.

Voor mijn eigen projectje is de les denk ik genoeg aandacht besteden aan ontvetten en ontstoffen voordat ik begin.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Bedankt voor de toelichting. Inderdaad het blijft een raar verhaal. Ik heb zelf een keer een pot Droste verf terug moeten brengen omdat die veel te dun was. In de winkel (dedicated verfwinkel) met de eigenaar gekeken, hele pallet leek niet goed. Keurig opgelost maar heeft me wel een hoop tijd gekost aan opruim werk en het herdoen met correct gemengde verf.

Voor mijn eigen projectje is de les denk ik genoeg aandacht besteden aan ontvetten en ontstoffen voordat ik begin.
Wat ik hier ook wel van heb gemerkt is dat iedereen een ander verhaal heeft. We hebben meerdere schilders gesproken, de leverancier van het hout, van de verf en de interieur-bouwer en nergens kwam een eenduidig verhaal. Maar misschien past dat ook wel bij dat vakgebied. Iedereen heeft een eigen voorkeur en meestal gaat het wel goed. En als het niet goed gaat, dan moet je gewoon wat anders proberen dat hopelijk wel werkt.

Zo lukt het mij niet in het gesprek met de houtleverancier duidelijk te krijgen of het gronden van de platen voor de slechte hechting kan hebben gezorgd. Ze gaven aan dat gronden niet nodig is, aangezien het al met grondeerfolie beplakt was, maar op mijn vraag of het dan toch gronden van die platen ertoe kon leiden dat de lak minder goed hecht, kreeg ik geen antwoord.

Maar de huidige aanpak lijkt te werken. Enige minpuntje van deze grondverf is dat hij erg stinks.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Vorige week heb ik kans gehad om een proefjes te doen.

ondergrond: lakdraagfolie egger w980/SM
verf: sigma S2U Nova zijdeglans
proef 1: geen voorbehandeling
resultaat: zeer slechte hechting verf krab je er met nagel gemakkelijk af
proef 2: flink geschuurd met korrel 120
resultaat: prima hechting, verf is kras bestendig, voor nagels en niet scherpe objecten.

proefje heb ik al weer weggegooid, dus heb geen foto's ervan
succes! ik ben beneiuwd wat Sikkens te melden heeft
Egger W980 /SM is absoluut iets anders dan een lakdraagfolie / grondeerfolie!

De W980 is gewoon een melamine / HPL decor, toevallig de 'standaard wit' van Egger. Deze is in meerdere structuren te krijgen (/02, /09, SM etc.). De SM is een mat decor en echt bedoeld als eindafwerking. Hiervoor is ook bijpassend ABS kantenband te krijgen etc. De W980 is verkrijgbaar op spaanplaat en MDF, en ook als HPL.

Grondeer / lakdraagfolie is een fabrieksmatig aangebrachte grondlaag dmv een folie. Wij schuren deze iig altijd op voor het aflakken, gewoon net zoals je een grondverf zou behandelen. Eigenlijk is ontvetten hier ook een belangrijke stap, dat wordt echter bij de externe spuiter gedaan in ons geval. Voor de diktekanten kun je kiezen tussen een sealer / grondverf en een grondeer kantenband. Mijn ervaring is dat er tussen de verschillende merken zeer veel verschil is in de grondeerlaag. Die van Topan heeft onze voorkeur. Deze is wat dikker en minder 'wolkerig'. Dat laatste zie je zelfs door de aflak heen. In ons geval wordt alles afgelakt door de spuiter. Wanneer wij onderdelen maken die in het werk worden afgeschilderd leert de ervaring dat de schilder liever kaal MDF heeft dan een grondeerfolie. MDF V313 (die groene) schijnt ook iets lekker af te schilderen dan de gewone, met name de kopse kantjes / gefreesde sierrandjes etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en meron

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Een beetje laat, maar beter laat dan nooit. Nu de laklaag er al meerdere weken op zit, lijkt het project succesvol afgerond te zijn. Hoofdconclusie is dat de watergedragen Sikkens verf geen succes was. De Flexa Multiprimer met de Sikkens watergedragen aflak doet het prima en laat nog nergens beschadigingen zien.

En een foto van het resultaat. Let niet op de rommel. We zijn de kast nog aan het inruimen.

Aan iedereen die heeft gereageerd en meegedacht. Mega bedankt! Jullie samen vormen de meerwaarde van dit forum en laten zien dat het internet meer te bieden heeft dan mensen die op elkaar schelden.

Groet!

20220211_174726.jpg
 

jorisvh

Post veel
spijtig dat je zo veel miserie hebt gehad met een project dat je eigenlijk uitbesteed had maar uiteindelijk is het echt mooi geworden!

ik heb recent wat onderzoek gedaan ivm een aankomend projectje in MDF met lakdraagfolie. wat mijn huisleverancier voor plaatmateriaal er over zegt is: “voor watergedragen lak kan een bijkomende primer noodzakelijk zijn”.
B584A90B-3852-4847-BF4C-3CDD6348FEFE.jpeg
samen met jouw ervaringen is mijn conclusie dat de eerste laag niet-watergedragen wordt, ineens een eerste laag lak of toch nog een primer, dat weet ik nog niet. ik zal mijn ervaringen delen als het zover is.
 

Bijlagen

  • MDF-op-voorraad-bij-Cras.pdf
    615,3 KB · Weergaven: 2
  • Leuk
Waarderingen: meron

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik heb nog nooit een probleem gehad met watergedragen verf op mdf. Vaak schuur ik heel grondig en ik moet daarom gronden. Zou dat de reden zijn dat ik geen problemen ondervind. Eigenlijk ging ik er vanuit dat je er gewoon met verf overheen kon. En ja verf op basis van alkyd gebruik ik binnen niet meer. Professioneel word het al helemaal niet meer gebruikt. Dat er vermeld wordt dat je moet gronden zou ik met een sticker op het paneel vermelden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoofdconclusie is dat de watergedragen Sikkens verf geen succes was. De Flexa Multiprimer met de Sikkens watergedragen aflak doet het prima en laat nog nergens beschadigingen zien.
toch nog ff voor de duidelijkheid
de eerste verfpoging was een fiasco
de tweede is gelukt omdat je eerst nog een primer gezet hebt & nadien toch wel dezelfde watergedragen verf ?
(ik merk dat ondertussen ook joris zijn duit in het zakje gedaan heeft)
 

jorisvh

Post veel
ik heb ook nog nooit problemen met gewone MDF maar wel heeeel veeeeel werk dat ik haat:
  1. primer op de zaag of freeskanten
  2. primer op alles
  3. 1ste laag lak op alles
  4. (2de laag lak op alles)
in het beste geval in 3 keer schuren + ontstoffen + verven klaar.

dan klinkt lakdraagfolie aantrekkelijk en ik zou dan hopen met 1 (of 2?) laag primer op de zaag- & freeskanten + 1 laag lak klaar te zijn, maar daar ben ik na dit topic niet meer zo zeker van. indien niet, wat is dan het voordeel nog?
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Mijn ervaring met groene mdf met lak draag folie: 2* kopse kanten met frencken randsealer. Dan 2 lagen lak. Geen primer. Van tevoren goed schuren, tussendoor alleen met de hand licht opschuren. Werkt redelijk.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
gronden ook met een watergedragen primer
tenzij je de tijd hebt Alkydverf moet echt zijn doorgehard voordat je er watergedragen zonder risico overheen kan zetten
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
zo zou ik verwachten/hopen dat het werkt.
gebruik je dan watergedragen lak? welk merk/type?
Sikkens watergedragen lak inderdaad. Die werkte voor mij prima, ook op de gesealde kopse kanten.
Ik heb 1 laag gespoten en de tweede laag gerold. Spuiten was niet helemaal dekkend maar dat ligt waarschijnlijk aan mij; rollen ging goed al had ik zowel binnen als buiten last van kleine stofdeeltjes/vliegjes/haartjes die je op een spierwitte plaat direct ziet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.