Een paar bestellingen staan nog uit zodat ik een beetje pas op de plaats maak. Maar ik sta niet stil. Gisteren nog wat hardware opgehaald zoals draadstangen voor de bewegende delen.
Daarnaast heb ik de onder- en bovenblokken gemaakt. De 400 mm versie heb ik aangepast met de constructie van het bovenblok van de 350 mm versie. De 400 mm versie van het bovenblok was vrij gecompliceerd en omdat gezegd wordt dat goed ontwerpen de kunst van het weglaten is koos ik voor de aanpassing.

Dit is de versie voor de 400 mm

Dit is de uitvoering voor de 350 mm versie. Deze versie ontstond later in het kader van het voortschrijdend inzicht.

Om de blokken te maken had ik wat flinke klompen hout nodig. 135 breed en 100 dik. Dat had ik niet in huis dus moest het gefrabiceerd worden. De laatste balk Douglas werd daarvoor aan twee kanten geschaafd zodat de "walshuid" (zoals we in de metaal zeggen) er af geschaafd. Voor het bovenblok gingen twee lagen van de balk op elkaar alsmede een overschotje van de plankjes van 15 mm. Rondom vlakken en haaks schaven. De kopse kanten bewaarde ik voor later. Ik kan me niet herinneren dat ik de zaak eerder zo vlak en haaks kreeg. Zo zie je maar wat scherp gereedschap vermag. Maar ik denk dat de ervaring ook een beetje meespeelde.

Als laatste kwamen de kopse kanten aan bod. Ik heb altijd problemen gehad met kops hout zodat ik het in eerste instantie over de zaagtafel haalde. Dat ging niet helemaal naar m'n zin zodat ik het met de schaaf toch maar wat ging bijwerken. En zowaar ging de schaaf er fluitend overheen nadat ik de zool met kaarsvet had ingesmeerd. De kopse kant werd vlak en haaks en was spiegelglad. Daarna werd het contour in het bovenblok aangebracht.

Het onderblok werd als hierboven omschreven ook op maat gebracht.
Zodra de assen binnen zijn gaan de gaten er in en kan het onderblok gemonteerd worden. Ik moet nog zien hoe ik de asgaten mooi strak kan krijgen. Anders moet ik misschien een gedeeld onderblok maken om het te kunnen klemmen.

Voor het gezicht zijn beide blokken aangebacht.
De volgende stap worden de wielen. Ik ga vanmiddag multiplex ophalen en de zaak grof voorbereiden.