Gekookte lijnolie, Boiled Linseed OilÓf ik kijk er overheen, óf het staat er niet bij. Wat is BLO? Buitengewoon Lager Onderwijs smeer je doorgaans niet op je werkstukken...![]()
Gekookte lijnolie, Boiled Linseed OilÓf ik kijk er overheen, óf het staat er niet bij. Wat is BLO? Buitengewoon Lager Onderwijs smeer je doorgaans niet op je werkstukken...![]()
Boiled Lineseed Oil, gekookte lijnzaadolie dus.Óf ik kijk er overheen, óf het staat er niet bij. Wat is BLO?
Da's wel merkwaardig. Wij hebben een Morris chair in de kamer staan die mijn meissie een jaar of 8 geleden heeft gemaakt. Daar zit ik elke avond in te eten - de leuningen doen tevens dienst als 'bijzettafeltjes'. Daar staat standaard mijn drinken op (of dat nou spa, wijn, bier, of koffie is). En vaak een slabak als ik de sla over de borden verdeel. Er gaat dus wel eens wat (bier, wijn, koffie, dressing) over die leuningen. De stoel is gemaakt van esdoorn, en na constructie behandeld met een aantal lagen BLO (eigen fabrikaat ;-) ), ik meen een stuk of 4. Daarna nooit meer bijgewerkt.Waterdicht zoals in waterafstotend inderdaadIk heb een klein bijzettafeltje en het blad is in de BLO gezet. Het valt me op dat een druppel water na afvegen direct een wittige veeg op het hout achterlaat, duidelijk veroorzaakt door het water. Ik weet dat BLO niet de beste methode is om af te werken, maar zo slecht had ik het niet verwacht. Ik moet bekennen dat er maar één laag op zit. Met meerdere lagen die onderling goed uitharden zou het dus beter moeten gaan?
Inderdaad, ook wel gekookte lijnolie. Die afkorting zag ik veel voorbij komen hier om verwarring met rauwe lijnolie te vermijden.Heb er ook naar gezocht, het antwoord bleek een Aha momentje:
Boiled Linseed Oil
Interessant onderwerp dit; volg het met veel belangstelling. Ik gebruik zelf graag Osmo Hardwax. Het keukenblad uit mn vorige huis hield t er makkelijk 10 jaar mee uit, 1x een nieuwe laag aangebracht. Na verloop van tijd (jaren) wordt t iets donkerder en doffer. 1 nieuw laagje en t ziet er uit als nieuw. voor kinderspeelgoed is t ideaal, want veilig.Inderdaad, ook wel gekookte lijnolie. Die afkorting zag ik veel voorbij komen hier om verwarring met rauwe lijnolie te vermijden.
Update mijnerzijds: ik heb inmiddels een stukje eiken behandeld met hardwax, Danish en tungolie. Voor het laatste stukje wacht ik nog op de Avis lak. Daarna leg ik op alle afwerkingen een druppel handzeep, laat die een nachtje liggen en kijk naar het resultaat. Ik zal de voor & na foto's delen.
Ik zag dat Avis ook PU Siegel heeft, naast de normale Polyurethaan. Allebei op terpentine-basis, maar de Siegel lak zou uitermate geschikt zijn voor gebruiksvoorwerpen als trappen, en kan ook voor buitenwerk worden gebruikt (komt me goed uit). Als die binnen is kan ik de test afronden.
@henkverhaar ik zag elders op het forum een oplossing om indrogen van (tung)olie te voorkomen: overgieten in een beugelfles, en na gebruik afvullen met water. Voor
De Cokerije heeft overigens ook speciale zakken voor de olie zag ik, zodat je de lucht er uit kan persen.
witte vlek, waar ik de lijm niet goed heb verwijderdInteressant onderwerp dit; volg het met veel belangstelling. Ik gebruik zelf graag Osmo Hardwax. Het keukenblad uit mn vorige huis hield t er makkelijk 10 jaar mee uit, 1x een nieuwe laag aangebracht. Na verloop van tijd (jaren) wordt t iets donkerder en doffer. 1 nieuw laagje en t ziet er uit als nieuw. voor kinderspeelgoed is t ideaal, want veilig.
Enige nadeel is dat je houtlijm erg goed moet verwijderen, anders krijg je witte uitslag/vlekken.
eiken dressoir is 15jaar oud, 1x nabehandeld in die periode. Speelgoed is 5 jaar oud, donkere kastje 10jaar
In welk opzicht wisselende resultaten? Waarom zoek je iets anders nu?Heb ook een tijdje die Siegel gebruikt met wisselende resultaten en zoek nu iets anders
ik krijg geen consistente afwerking (kan ook aan mij liggen hoor), de ene keer een ok resultaat en de volgende keer meerdere lagen nodig om een ietwat ok resultaat te krijgen. Het is vaker ’net goed’ maar nooit ‘echt goed’, snap je?In welk opzicht wisselende resultaten? Waarom zoek je iets anders nu?
Dag Robinwood, welkom op het forum! Nog maar net lid, en je post al 2 berichten om Rubio aan te prijzen. Is dat uit eigen ervaring? Werk je daar? Heb je op een andere manier belang? Stel jezelf misschien eens kort voor, zodat we je motieven beter begrijpen. Trouwens, ik woon toevallig ook in Torhout.En dan de praktijkvragen om dit gelijk toe te kunnen passen.
1. Eikenhouten eettafel
We hebben een mooie eikenhouten eettafel, vanuit fabriek geolied geleverd met een Sav & Okse onderhoudsolie. Gezien de instructies voor onderhoud (Woca zeep) en aanbrengen (aanbrengen, kort wachten, uitwrijven) lijkt dit me een olie, soortgelijk aan de Verbeterde Houtolie van de Cokerije.
Met de meegeleverde spons vind ik het resultaat niet super, en na een paar behandelingen is de spons hard geworden. Kan ik dit beter opbrengen met een katoenen doek, en die na gebruik laten drogen en weggooien zoals met andere oliedoeken?
En in de toekomst kan ik waarschijnlijk net zo goed de Verbeterde Houtolie van de Cokerije gebruiken? Die is stukken goedkoper.
Voor eikenhout zou ik steeds kiezen om te oliën met OIL PLUS 2C. Let wel op als je voor de pure kiest (die is op eik niet volledig transparant). Je kiest dan beter voor het kleur Natural.
Deze wilde ik jullie toch niet onthouden: een voor/na foto van de notenhouten handvatten.Meteen ook de handvatten van mijn espressso-apparaat aangepakt. Met een schraapstaal de oude lak verwijderd, waar nodig de vorm nog wat bijgewerkt, en weer netjes geschuurd. Na een eerste laag tung sta ik versteld van de kleur, zo'n waanzinnig mooi contrast in het noten! Die oude zijdeglans vernis was echt zonde in vergelijk. De handvatten krijgen 1 laag tungolie voor de kleur, en dan 2 lagen schellak en bijenwas voor de bescherming.
Mooi.Rechts: twee lagen tungolie (Verbeterde Houtolie), twee lagen schellak (#2 cut) en afgewerkt met bijenwas.
Uitgeharde olie (lijnolie, tungolie, overige drogende olien) is geen olie meer - het wordt een hars. Zeker als je het in het hout laat trekken, en ervoor zorgt dat er geen dikke laag 'plastic' meer OP het hout ligt, en zeker als je dat hout dan ook nog lichtjes opschuurt, zou schellak gewoon moeten hechten.Mooi.
Iets dat ik me altijd afvraag, hoe goed hecht schellak op een met olie behandelde ondergrond? Blijft het hechten? Heeft het geen last van de vettigheid van de olie? Hoe lang moet de olie "harden" voor je lakt?
Dankje! De olie hardt uit en dan hecht de schellak. Dit wordt veelvuldig gedaan om het hout af te sluiten na olie - volgens het internet althans. Als ik me niet vergis is het wel belangrijk om schellak zonder was (dewaxed) te gebruiken, maar dat is ongeveer alle schellak die je koopt.Mooi.
Iets dat ik me altijd afvraag, hoe goed hecht schellak op een met olie behandelde ondergrond? Blijft het hechten? Heeft het geen last van de vettigheid van de olie? Hoe lang moet de olie "harden" voor je lakt?
Oei, dan ben ik wellicht wat snel geweest (ongeduldig...). Op de verpakking Verbeterde Houtolie van De Cokerije staat stofdroog na 4 uur en uitgehard na 36 uur. Ik heb de olie ruim aangebracht, overtollige olie na zo'n 15 minuten weggehaald en dan laten drogen. Voelde zijdezacht en niet plakkerig aan. De eerste laag heeft 36 uur gedroogd, de tweede laag 48 uur en toen heb ik schellak aangebracht.Hoe lang? Proefondervindelijk vast te stellen. Maar mits 'spaarzaam' aangebracht en goed ingetrokken zou een van siccatieven voorziene drogende olie na een week goed uitgepolymeriseerd moeten zijn. Dat zou voor mij persoonlijk de eerste poging zijn, als ik een dergelijke afwerking zou willen uitproberen.
No worries. Mijn ‘week’ was gewoon voorzorg; 24 tot 48 is een normale droogtijd maar de reactie loopt nog wel even door daarna - sterker nog, lijnolie Met siccatief is nooit uitgewerkt. Een van de redenen dat schilderijen uit middeleeuwen, renaissance en ook later (zelfs die van Van Gogh die nog al aankliederde met zijn recepturen) regelmatig gerestaureerd moeten worden. Op welk moment lijnolie geschikt is voor een volgende behandeling is afhankelijk van wat er precies overheen gaat. Na een week moet vrijwel alles wel pakken, maar vaak kan het al veel eerder…Dankje! De olie hardt uit en dan hecht de schellak. Dit wordt veelvuldig gedaan om het hout af te sluiten na olie - volgens het internet althans. Als ik me niet vergis is het wel belangrijk om schellak zonder was (dewaxed) te gebruiken, maar dat is ongeveer alle schellak die je koopt.
Oei, dan ben ik wellicht wat snel geweest (ongeduldig...). Op de verpakking Verbeterde Houtolie van De Cokerije staat stofdroog na 4 uur en uitgehard na 36 uur. Ik heb de olie ruim aangebracht, overtollige olie na zo'n 15 minuten weggehaald en dan laten drogen. Voelde zijdezacht en niet plakkerig aan. De eerste laag heeft 36 uur gedroogd, de tweede laag 48 uur en toen heb ik schellak aangebracht.
We gaan zien hoe lang dit houdt. Anders is de schellak makkelijk weg met wat ethanol om daarna opnieuw te proberen.