Laden frezen

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
81
6
Amersfoort
met 'onder' bedoel ik alles lager dan je werkblad
werkblad ligt rond 90 cm hoog
om daar onder iets te nemen/plaatsen moet je ofwel je bukken, ofwel op je buik gaan liggen
klanten laten me weten dat ze onder het werkblad meestal enkel het voorste deel van het schab gebruiken
bij de jaarlijkse poetsbeurt ontdekken ze etenswaren die al lang in het achterste deel liggen, en ondertussen vervallen zijn
Precies de reden waarom ik nu laden ga maken. Dank!

jorisvh

Post veel
Ik kon totaal niet meer volgen maar denk dat ik nu begrijp dat de term scharnier hier gebruikt wordt voor zowel scharnieren (waarmee je deur opendraait) als voor geleiders (waarmee je lades/schuiven/schuiflades bewegen)
De schappen gebruik ik om de scharnieren op uit te lijnen/als hulpmiddel en verwijder ik naderhand. De scharnieren komen aan de zijkant, zoals ze bedoeld zijn. In het eerste project heb ik ze onderop geschroeft, omdat ik ze niet aan de zijkant kon bevestigen.

Blum heeft hele professionele scharnieren, maar daar heb je ook een mal voor nodig en die heb ik niet, dus ik heb telescopische uitschuif scharnieren gekocht. Standaard ladegeleiders 550mm volledig uittrekbaar - 45KG

Ik heb een 6 mm plaatje gemaakt wat ik aan de zijkant waar de scharnier zit bevestig. De scharnier zelf is 12,7 mm breed, dus dan zit ik op 18 mm. Ik had het idee dat dat genoeg moest zijn.
ik begrijp dat je de ladegeleiders deze keer aan de zijkant gaat gebruiken en dat je een plaatje van 6mm tussen korpus en geleider zet zodat je ~18mm tussen korpus en ladezijde hebt.
dan is mijn vraag of het oorspronkelijke front een scharnierdeurfront (draaideur) blijft of dat een ladefront (dubbel ladefront vast aan de onderste lade) wordt.
als de oorspronkelijke standaard scharnieren blijven, is 6mm opdikking niet genoeg. bij een standaard blum scharnier voor opliggende deuren heb je 12mm (+ wat marge) nodig.
1778566025354.png
dat is voor het geval de scharnieren in de hoogte tussen de lades komen. als je de scharnieren ter hoogte van de lades wil zetten, is het 21,5 + marge.
bedenk dat niet enkel de lade voorbij de deur moet geraken maar ook het deel van de geleider dat aan de lade hangt.

alternatief is standaard scharnieren door 0-insprong scharnieren vervangen. die zijn een stuk volumineuzer maar zorgen ervoor dat een geopend front volledig voorbij de opening draait.
1778566299048.png
die moet je in de hoogte wel tussen de lades zetten.

als de scharnieren verdwijnen en je maakt er een ladefront van, dan is de 6mm zelfs niet nodig.

jorisvh

Post veel
aanvulling:
als je standaard geleiders voor bodemmontage gaat gebruiken, gaan die het zwaar te verduren krijgen want je hebt dan 2 rijen kogels naast mekaar ipv boven mekaar.
er zijn speciale geleiders die ontworpen zijn voor bodemmontage, bvb:
Ladegeleiders bodemmontage - 400 mm kopen?
die zijn een stuk duurder, vaak niet volledig uittrekbaar en kunnen bij bodemmontage toch maar 1/3 van het gewicht verdragen dan bij zijwandmontage.

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
81
6
Amersfoort
Ik kon totaal niet meer volgen maar denk dat ik nu begrijp dat de term scharnier hier gebruikt wordt voor zowel scharnieren (waarmee je deur opendraait) als voor geleiders (waarmee je lades/schuiven/schuiflades bewegen)

ik begrijp dat je de ladegeleiders deze keer aan de zijkant gaat gebruiken en dat je een plaatje van 6mm tussen korpus en geleider zet zodat je ~18mm tussen korpus en ladezijde hebt.
dan is mijn vraag of het oorspronkelijke front een scharnierdeurfront (draaideur) blijft of dat een ladefront (dubbel ladefront vast aan de onderste lade) wordt.
als de oorspronkelijke standaard scharnieren blijven, is 6mm opdikking niet genoeg. bij een standaard blum scharnier voor opliggende deuren heb je 12mm (+ wat marge) nodig.
Bekijk bijlage 167857
dat is voor het geval de scharnieren in de hoogte tussen de lades komen. als je de scharnieren ter hoogte van de lades wil zetten, is het 21,5 + marge.
bedenk dat niet enkel de lade voorbij de deur moet geraken maar ook het deel van de geleider dat aan de lade hangt.

alternatief is standaard scharnieren door 0-insprong scharnieren vervangen. die zijn een stuk volumineuzer maar zorgen ervoor dat een geopend front volledig voorbij de opening draait.
Bekijk bijlage 167858
die moet je in de hoogte wel tussen de lades zetten.

als de scharnieren verdwijnen en je maakt er een ladefront van, dan is de 6mm zelfs niet nodig.
ja, suf. Ik heb inderdaad het woord scharnieren gebruikt, terwijl ik geleiders bedoelde. Ik heb het aangepast. Aan het woord schuiven/schuiflades moest ik wennen. Ik spreek zelf over lades/laden.

Projecten
Antwoord op je vraag:
Vraag: "dan is mijn vraag of het oorspronkelijke front een scharnierdeurfront (draaideur) blijft of dat een ladefront (dubbel ladefront vast aan de onderste lade) wordt."
Antwoord: Ik heb vier projecten, maar als ik die allemaal tegelijk ga behandelen, is er niet meer uit te komen.

Voor het totaal overzicht:
- Project A: 3 lades, zijgeleiders in de met oorspronkelijke front (draaideur) (keuken) 50 cm x 50 cm (lade)
- Project B: 6 lades, zijgeleiders (dubbel ladefront aan de onderste lade) (keuken) 35 cm x 20 cm (lade)
- Project C: 2 lades, zijgeleiders met vakverdeling (achter een schuifdeur) ( ledingkast) 68 cm x 82 cm (lade)
- Project D: 2 lades, bodemgeleiders in de met oorspronkelijke front (draaideur) (keuken): 50 cm x 50 cm. Dit is afgerond.

Omdat het allemaal om frezen en bodems en bevestiging ging was ik begonnen met de vraag over lades algemeen te stellen, maar voor het overzicht, focus ik de vragen eerst op project A.

Dikte scharnieren
In dit geval gaat het scharnier (niet de geleider volledig open). De beperking zit in de verwarmingsbuizen die zorgen dat de deur niet helemaal open kan. Ik heb al een monteur gehad die de buizen wat verplaatst heeft.

De lades/schuiven zijn 20 cm hoog en gaan voorbij het scharnier. Ik heb ervoor gekozen om de deuren te laten zitten, omdat de eenheid qua uitstraling dan behouden blijft. De keuken blijft dan qua kleur hetzelfde (heb ik geverfd) en dus rustiger op het oog. Het scharnier heb ik opgemeten. Ik kwam uit na nameten uit op 21,5 mm (lastig te zien). De keuken is meer dan 20 jaar oud. Er zitten Grass scharnieren in. 21,5-12,7= 9 mm. Mijn plaatje is inderdaad te dun. Dat ga ik aanpassen.

Ondermontage geleiders
T.a.v. project D: ik heb daarvoor inderdaad de extra zware/dure geleiders gekocht en omdat ze maar ⅓ van het gewicht kunnen dragen. Ik wist geen ander alternatief. De plank kwam er niet uit en ik had geen werkruimte. Met veel gepruts bleek dit het beste alternatief. Het is een bestaande keuken.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.