(Kleine) gereedschap makers in de EU?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het blok tulpenboom is helemaal doortrokken met acryl. Dat duurt volgens mij wel een halve dag of zo. De schaaf op de foto is nog niet verlijmd, de deuvels zitten strak genoeg om een paar proef halen te doen. Bevestiging en afstellen beitel is ook onderwerp van bestudering. Een Norris achtig systeem heeft de voorkeur en is wel los van Veritas te bestellen. Veritas heeft een heel bouwpakket voor een schaaf, zonder de houten delen. Dat is ook een optie om te maken.
Lijmen zal wel met epoxy gaan gebeuren maar Henk Verhaar noemt terecht de olie in het palissander.
Een omgekeerde infill zou ook kunnen, dus een metalen binnendeel om meer gewicht te krijgen. Met acryl gestabiliseerd hout is overigens ook niet licht, het zit rond de 1,3 a 1,4 dacht ik.

Hij, nou hij, hij heet Bas, heeft een website met wat voorbeelden, www.blisswood.eu.

Nog wat foto's en filmpje van de eerste halen.

jaap

WhatsApp Image 2021-04-07 at 09.01.07 (1).jpeg

WhatsApp Image 2021-04-07 at 09.01.07.jpeg

 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
ziet er mooi uit,ik maak ook geregeld schaven en als ik wat maak van hout wat vettig is of olieachtig lijm ik het met witte lijm van titebond 3.ik maak het hout met aceton schoon laat het even intrekken en dan gelijk lijmen.
wacht je te lang komt het vettige laagje in het hout weer terug en werkt het niet goed meer.je kan ook wat proefstukjes maken om wat lijmsoorten te proberen.
als je wat meer gewicht wil in je schaaf kan je ook aan de voorkant bovenop een mooi stukje rond brons of messing inboren.je moet je schaaf toch instellen met een hamertje en daar sla je dan bovenop.blijft je hout ook mooi.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Zal mezelf ook even toevoegen aangezien ik af en toe hobbymatig messen maak. Over het algemeen doe ik niet zoveel met metaalbewerking, dus mocht iemand een goede bron weten voor blanco messen zonder handvaten dan houd ik me aanbevolen.

20180427_131838.jpg

20180427_130633.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55 en Henk H

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.