(Kleine) gereedschap makers in de EU?

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Hallo Allen,

Persoonlijk koop ik liever goede kwaliteit dan goedkope kwaliteit, maar er zijn wel grenzen. EU grenzen, importeren gaat me te ver. Daarom vroeg ik mij af: Weten jullie nog goede (particuliere) gereedschapsmakers in de EU?

Specifiek zoek ik kleine makers zoals onderstaande, maar dan in de EU
- Sterling toolworks (USA)
- Vesper tools (AUS)

(noem het maar gerust verzamelkoorts)
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Mooi om te zien, maar ze kunnen beiden wel wat help zoeken met het maken van een website.

Quote van de Koster website 'About me' waar Charel09 naar refereert:

'I do not sell any of my planes; this website merely documents my quest for the perfect plane. '
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.690
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Allen,

Persoonlijk koop ik liever goede kwaliteit dan goedkope kwaliteit, maar er zijn wel grenzen. EU grenzen, importeren gaat me te ver. Daarom vroeg ik mij af: Weten jullie nog goede (particuliere) gereedschapsmakers in de EU?

Specifiek zoek ik kleine makers zoals onderstaande, maar dan in de EU
- Sterling toolworks (USA)
- Vesper tools (AUS)

(noem het maar gerust verzamelkoorts)
Wat voor soort gereedschap zoek je? Pfeil, Kirschen, Auriou, Henri Taylor, Clifton oid? Van Two Lawyers Toolworks zit Pedder wel een op ons forum. In Duitsland zit ook Gerd Fritsche als schavenmaker en Wolfgang Jordan ook uit Duitsland en regelmatig op ons forum met een eigen schaven museum en heel veel kennis van merken en herkomst... In Engeland Bill Carter en David Barron en tot voor kort Karl Holtey... Kan er zo nog een hele rits opnoemen.
Heb zelf een prachtig klein haalmes ooit gekocht van Wilco Flier die ook een serie hele mooie beitels heeft gemaakt.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: wjordan

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Dank voor de reacties tot nu toe! wordt een leuk draadje zo :)

Ik ben bezig om de "snoepwinkels" hier in de buurt in kaart te brengen, en daarmee vraag ik hulp van het forum voor het vinden van de minder bekende makers (of particulieren) die mooie dingen maken en verkopen. Specifiek dus geen grote gereedschapsmerken of massaproductie

@Petrolhead, Wilco Flier zal ik eens een kijkje bij gaan nemen, prijzen zijn ook niet verkeerd!

@jaap, Pfeil, Kirschen, Auriou, Henri Taylor, Clifton zijn in mijn ogen meer grootproducenten voor gereedschap (misschien op Auriou na, aangezien ze die met de hand steken). De andere namen die je noemt zijn nou precies waar ik naar zoek! Bedankt
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Liogier — klein bedrijfje in Frankrijk dat fantastische raspen maakt. Toen begin vorig jaar campagne gevoerd werd om dat te ondersteunen (bedrijf in financiële trubbels), heb ik een set gekocht. Niet omdat ik echt raspen nodig had, maar vooral om het ambacht in Europa te steunen. (Mijn positie ten aanzien ‘China Tools’ heb ik hier vaak genoeg duidelijke gemaakt. Ga ik niet weer doen…)
Er zijn trouwens best veel kleine spelers die middels CNC en 3D-printen leuke dingen maken op kleine schaal. veelal te vinden via Marktplaats, Ebay en Etsy.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23, Petrolhead en jaap

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Liogier — klein bedrijfje in Frankrijk dat fantastische raspen maakt. Toen begin vorig jaar campagne gevoerd werd om dat te ondersteunen (bedrijf in financiële trubbels), heb ik een set gekocht.
Perfecte raspen, ben er zelf ook steeds erg blij mee....

Maar de problemen gingen volgens mij over een andere Franse maker van raspen, Auriou. Net zo fraai maar een stuk bekender omdat ze voor een deel eigendom zijn van Classichandtools en die ze ook via LN naar de VS laat exporteren. Persoonlijk vindt ik Liogier wat sympathieker omdat die geen historie hebben van uitbuiting van hun personeel en ook niet (als private onderneming) hun hand ophouden.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Specifiek zoek ik kleine makers zoals onderstaande, maar dan in de EU
Ik zie die beperking tot de EU niet zo zitten..... bijna alles (nouja, wel veel) is gewoon met een paar muisklikken te bestellen. En inmiddels zijn ook de producten van vele van de kleinere makers gewoon via de grote onlineshops als Dictum, Finetools en vanuit de UK bij zaken als classichandtools en workshopheaven te krijgen. De UK uitsluiten maakt dat er best veel fraaie makers of merken al afvallen....

Nadeel van de kleine makers is dat ze nooit goedkoop zijn, maar dat is logisch. Maar beschikbaarheid is tegenwoordig het probleem niet echt meer.

En het is nu een wat bijzondere situatie maar bijvoorbeeld Vesper uit AU was ook met enige regelmaat "in de buurt" op een show te vinden. Dan is een bestelling ophalen soms ook nog wel te doen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben trouwens ook maar een hobbyist die af en toe beitels maakt en ze af en toe verkoopt :) Mijn laatste beitel die ook helemaal af is gekomen was van begin 2018. Ik ben al jaren bezig met een nieuwe set maar die krijg ik door andere projecten en privéomstandigheden niet af. 😇 Neemt niet weg dat als je serieus geïnteresseerd bent wel wil kijken naar mogelijkheden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.690
Terkaple
www.woodworking.nl
Een goede vriend is al een paar jaar aan het experimenteren met gestabiliseerd hout en vooral om het toe te passen. Een schaaf zou een optie zijn hadden we bedacht en hier een prototype, beetje zoals de Holzapfel die Bill Carter recent maakte. De kern is van gestabiliseerde magnolia, de zijkanten van een stukje palissander wat al tijden lag te wachten op een mooie bestemming. Het palissander is naturel, dus niet met acryl gestabiliseerd.

jaap

WhatsApp Image 2021-04-06 at 17.04.14.jpeg

WhatsApp Image 2021-04-06 at 17.04.16.jpeg

WhatsApp Image 2021-04-06 at 17.04.15 (1).jpeg

WhatsApp Image 2021-04-06 at 17.04.15.jpegWhatsApp Image 2021-04-06 at 17.04.14 (1).jpeg

schaaf onderaanzicht .jpeg
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-04-06 at 17.04.14.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-06 at 17.04.14.jpeg
    114,6 KB · Weergaven: 6

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.690
Terkaple
www.woodworking.nl
De schaaf in het filmpje was de inspiratie, voor de maatvoering is ook gekeken naar de schaven van Krenov.
Het is wel de bedoeling een bescheiden productie te beginnen. Dit is het eerste prototype en zijn ook een paar in MDF voor de vorm, weer heel anders dan deze.
Een japanse schaaf heeft de beitel veel verder naar achteren staan.

Hier zit 1 van de woodworking.nl beitels in, in D2 staal cryogeen gehard. Dit is een 50mm exemplaar, daar heb ik er nog 2 van. Van de 40 mm is er nog een aardig voorraadje, die zit vast in het volgende prototype.

Er volgen vast nog meer van dit soort mooie probeersels. Als iemand een leuk idee heeft is daar vast wat mee te doen.

jaap

 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een goede vriend is al een paar jaar aan het experimenteren met gestabiliseerd hout en vooral om het toe te passen. Een schaaf zou een optie zijn hadden we bedacht en hier een prototype, beetje zoals de Holzapfel die Bill Carter recent maakte. De kern is van gestabiliseerde magnolia,
Jaap, mooi. Absoluut. Maar ik heb twee vraagjes: Dat blok magnolia (tulpenboom, yellow poplar?), is erg dik - gaat dat impregeren wel goed? En met impregnatie in de magnolia, en de natuurlijke inhoudsstoffen van de palissander, gaat het lijmen ook goed?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.