voor een klant/kennis wil ik een tafel maken, op maat voor haar nieuwe (historische) huis.
Na wat heen- en weer praten kom ik op de volgende vereisten:
bovenkant blad max 76cm, onderkant blad min 72cm (ivm aangekochte stoelen).
Kortom geen ruimte voor regels of een al te dik blad.
Het tafeltje wordt niet zo groot (110x75cm) en er moeten 3 stoelen rond kunnen die er grotendeels ondergeschoven moeten kunnen worden.
Nu zag ik op internet tafels van een bedrijf uit Bosnië-Herzegowina, het bedrijf Artisan, die een oplossing voor dit constructieprobleem lijken te bevatten:
Ik heb echter nog niet door hoe ik zoiets zou kunnen maken. iemand enig idee?

Ik heb al wel een proefje gemaakt, wat redelijk ging maar én foutgevoelig én moeilijk af te werken was en de poten staan niet diagonaal, wat wel de bedoeling wordt.
Ik maakte een vierkante poot van 50x50mm eiken, ik zaagde een strook van 50mm van een stuk gevingerlast tafelblad dat ik had liggen.
ik deed domino's in de kopse kant van de afgezaagde strook en in de zijkant van de poot en makte er een L van
Die L verbond ik weer met domino's aan het tafelblad.

Zoals gezegd moeilijk te stellen tijdens het lijmen maar uiteindelijk wel echt stevig geworden.
Alleen kan ik dit niet goed meer bewerken: het blad en de poten afschuinen etc.
En de poten op deze maniet diagonaal inlijmen lijkt mij ook slecht te doen.
Uit de foto van de tafel wordt mij niet duidelijk hoe zij zoiets doen.
Iemand hier een idee?
Na wat heen- en weer praten kom ik op de volgende vereisten:
bovenkant blad max 76cm, onderkant blad min 72cm (ivm aangekochte stoelen).
Kortom geen ruimte voor regels of een al te dik blad.
Het tafeltje wordt niet zo groot (110x75cm) en er moeten 3 stoelen rond kunnen die er grotendeels ondergeschoven moeten kunnen worden.
Nu zag ik op internet tafels van een bedrijf uit Bosnië-Herzegowina, het bedrijf Artisan, die een oplossing voor dit constructieprobleem lijken te bevatten:
Ik heb echter nog niet door hoe ik zoiets zou kunnen maken. iemand enig idee?

Ik heb al wel een proefje gemaakt, wat redelijk ging maar én foutgevoelig én moeilijk af te werken was en de poten staan niet diagonaal, wat wel de bedoeling wordt.
Ik maakte een vierkante poot van 50x50mm eiken, ik zaagde een strook van 50mm van een stuk gevingerlast tafelblad dat ik had liggen.
ik deed domino's in de kopse kant van de afgezaagde strook en in de zijkant van de poot en makte er een L van
Die L verbond ik weer met domino's aan het tafelblad.

Zoals gezegd moeilijk te stellen tijdens het lijmen maar uiteindelijk wel echt stevig geworden.
Alleen kan ik dit niet goed meer bewerken: het blad en de poten afschuinen etc.
En de poten op deze maniet diagonaal inlijmen lijkt mij ook slecht te doen.
Uit de foto van de tafel wordt mij niet duidelijk hoe zij zoiets doen.
Iemand hier een idee?