Kistje met vakken voor luxe accessoires

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.167
3.361
Gaanderen
In een van de vorige bijdrage schreef ik dat modgepod lijm werd gebruikt. Dat is verkeerde informatie.
De lijm die we voor het lijmen van leer op hout gebruikten was copydex.
Als je het niet weet dan geloof je niet waarvoor ze dit meestal gebruiken. Oorlijm voor dieren.

TM2024

Nieuw lid
13 mei 2024
3
0
Zaltbommel
Wat ik op die cursus in Engeland gebruikt heb was karton voorzien van een zelfklevende laag.
Kom daar hier maar eens om. Vandaar mijn tapijttape, maar als iemand dat zelfklevende karton weet, post het dan hier. Ik wil alleen kleine hoeveelheden.
Welke cursus heb je gedaan. ben namelijk opzoek naar een goede cursus

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
534
248
Om weer te sturen naar dit project: soms is het leven makkelijker dan vooraf gedacht.
Het velours is gelijmd, ging goed. En de scharnieren heb ik ook in huis; de ijzerwaren speciaalzaak hier had een hele bak met messing scharnieren en bijpassende messing schroefjes op voorraad.

Ik had een proefstukje gemaakt om het velours met een heel dun laagje houtlijm te verlijmen. Dat ging wonderbaarlijk goed, dus direct voor het eggie gegaan. De lijm heb ik eerst met een klein lijmkammetje goed verdeeld, vervolgens met een oud pasje heel dun uitgesmeerd. Die laag was zo dun dat die heel droog doch plakkerig aanvoelde.

Velours met de goede kant naar onder op een stuk MDF gelegd, lijm op de multiplex, en toen de mpx plaat met wat buiging over het velours gelegd/"gerold". Het zat eigenlijk meteen vast, maar voor de zekerheid overnacht laten liggen met wat boeken erop. Alleen nog even langs de randen afsnijden.

Klein puntje waar ik niet aan heb gedacht: de kist is nagenoeg klaar voor verlijmen, en bij verlijmen is het handig om de bodem erin te hebben om alles haaks te houden. Nu moet ik het velours nog wel beschermen om te voorkomen dat er alsnog lijm op komt.

Bijlagen

• 20250131_231651.jpg
    20250131_231651.jpg
    149,6 KB · Weergaven: 39
  • 20250201_114504.jpg
    20250201_114504.jpg
    242,9 KB · Weergaven: 34
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
534
248
Het einde komt in zicht. De kist is gelijmd; de kleine vakken indeling komt er los in en past goed. Het deksel is op maat gemaakt en het scharnier is bijna passend. Op een kleine tegenvaller na gaat het voorspoedig.
Ik ben blij dat ik er op het laatste moment voor heb gekozen om het scharnier eerst in te laten in de achterwand en toen pas te lijmen, want na lijmen was dat heel onhandig geweest.

De tegenvaller (geen foto van): het deksel was net te kort en ik had een extra strookje om er aan te lijmen. Dat lijmen is niet helemaal netjes gegaan aan de onderkant, ondanks goed passen. Tevens denk ik dat het toen te koud was in de werkplaats. De schroeven van het scharnier komen precies op die lijmnaad uit, en duwde de lijmnaad zo open. Dat strookje ga ik er weer afhalen en er moet een nieuwe op komen.
En dan kan ik zo langzamerhand aan de afwerking gaan denken.

Bijlagen

• 20250206_211607.jpg
    20250206_211607.jpg
    189,4 KB · Weergaven: 33
  • Leuk
Waarderingen: Rizz en Nick18

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
534
248
Ik heb recent een kistje gemaakt met krap 10mm dik deksel waarbij ik de schroeven er doorheen geschroefd heb en afgevijld. Geeft best een mooi effect, vond ik zelf.
Ik ben eindelijk op het punt aangekomen om het deksel te monteren, en vanwege de geringe dikte zal ik dit ook moeten doen. Ik vind het detail van de vier schroeven ook wel mooi.
Wat zou de makkelijkste manier zijn om de schroeven mooi gelijk met het oppervlakte te krijgen? Hoe heb jij dit gedaan, @Vener ?
Het eerste stuk kan ik vijlen, misschien zelfs zagen, maar voor het laatste stukje wil ik geen vijlsporen in het hout riskeren.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.460
1.090
Omgeving Leiden
Eerst voorschroeven met gewone, niet ingekorte schroeven. Merken waar welk schroef moet, ivm de draad
Dan die schroeven In een reststukje schroeven en afvijlen.

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
275
159
Nijmegen
Idd vijlen tot net op het oppervlak en dan verder met een schuurblokje.
Eventueel eerst schilderstape plakken zodat je met vijlen niet per ongeluk te ver gaat.

• Leuk
Waarderingen: Paul90

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
534
248
Vandaag een wijze les geleerd: bij twijfel of het te koud is om te lijmen, je verlies nemen en wachten tot het warmer wordt.
De afgelopen weken was het best koud. Ik was naïef en dacht dat de kachel even aan in het schuurtje voldoende zou zijn om te kunnen lijmen. In eerste instantie bleef het goed in elkaar, maar toen ik vanavond de buitenkant wilde schaven voor de afwerking, lieten de hoekverbindingen één voor één uit los. Op zich maar beter zo. Er zat ook te weinig lijm tussen en er was nauwelijks schade.
Alles schoongemaakt, droog getest, en opnieuw verlijmd met voldoende lijm. Poging 2...

Idd vijlen tot net op het oppervlak en dan verder met een schuurblokje.
Eventueel eerst schilderstape plakken zodat je met vijlen niet per ongeluk te ver gaat.
Dat werkte super, bedankt voor de tip. Omdat ik als laatste stap schaaf en niet schuur heb nu eerst de schroeven ingekort op deze manier, schroeven eruit, en het geheel voorzichtig geschaafd.
Het deksel is nu helemaal klaar voor de afwerking. Het plan was om vanavond alles klaar te hebben voor afwerken, maar dat liep anders..

Bijlagen

• 20250306_225035.jpg
    20250306_225035.jpg
    204,2 KB · Weergaven: 11

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.