Kistje met vakken voor luxe accessoires

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
In een van de vorige bijdrage schreef ik dat modgepod lijm werd gebruikt. Dat is verkeerde informatie.
De lijm die we voor het lijmen van leer op hout gebruikten was copydex.
Als je het niet weet dan geloof je niet waarvoor ze dit meestal gebruiken. Oorlijm voor dieren.

TM2024

Nieuw lid
13 mei 2024
3
0
Zaltbommel
Wat ik op die cursus in Engeland gebruikt heb was karton voorzien van een zelfklevende laag.
Kom daar hier maar eens om. Vandaar mijn tapijttape, maar als iemand dat zelfklevende karton weet, post het dan hier. Ik wil alleen kleine hoeveelheden.
Welke cursus heb je gedaan. ben namelijk opzoek naar een goede cursus

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
508
226
Om weer te sturen naar dit project: soms is het leven makkelijker dan vooraf gedacht.
Het velours is gelijmd, ging goed. En de scharnieren heb ik ook in huis; de ijzerwaren speciaalzaak hier had een hele bak met messing scharnieren en bijpassende messing schroefjes op voorraad.

Ik had een proefstukje gemaakt om het velours met een heel dun laagje houtlijm te verlijmen. Dat ging wonderbaarlijk goed, dus direct voor het eggie gegaan. De lijm heb ik eerst met een klein lijmkammetje goed verdeeld, vervolgens met een oud pasje heel dun uitgesmeerd. Die laag was zo dun dat die heel droog doch plakkerig aanvoelde.

Velours met de goede kant naar onder op een stuk MDF gelegd, lijm op de multiplex, en toen de mpx plaat met wat buiging over het velours gelegd/"gerold". Het zat eigenlijk meteen vast, maar voor de zekerheid overnacht laten liggen met wat boeken erop. Alleen nog even langs de randen afsnijden.

Klein puntje waar ik niet aan heb gedacht: de kist is nagenoeg klaar voor verlijmen, en bij verlijmen is het handig om de bodem erin te hebben om alles haaks te houden. Nu moet ik het velours nog wel beschermen om te voorkomen dat er alsnog lijm op komt.

Bijlagen

• 20250131_231651.jpg
    20250131_231651.jpg
    149,6 KB · Weergaven: 7
  • 20250201_114504.jpg
    20250201_114504.jpg
    242,9 KB · Weergaven: 7
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.