En eindelijk is de kist af (voor nu dan)!
Nadat de buitenkant opnieuw verlijmd was, ging het voorspoedig en kon ik snel door naar het afwerken. Afwerking is gedaan met één verzadigende laag Verbeterde Houtolie en daarna bijenwas (met een beetje lijnolie, volgens het potje).
Ik ben zelf erg tevreden met het resultaat. Het ontwerp is naar wens voor het doel. Het hout heeft de mooie roodbruine kleur gekregen die ik ken van dit hout en ook weer had gehoopt te zien. En de combinatie met het groene velours en de messing scharnieren vind ik goed bij de klassieke uitstraling passen.
Uiteraard ook in de laatste stappen nog leerpunten.
Kleine puntjes: de bodem had rondom wat speling en met een sponning van ~4 mm was dat erg mager om de bodem goed vast te nagelen. Gelukkig kon ik de bodem goed vastzetten op de massieve middenverdeler, en dan alleen nog 4 nageltjes rondom.
En ik had de scharnieren niet meer van het deksel moeten halen nadat de schroeven op maat waren gevijld, maar het deksel moeten afwerken met de scharnieren bevestigd. Na het terugplaatsen steken de schroeven toch minimaal uit en dat is niet meer te verhelpen zonder dat deel opnieuw af te werken. Gelukkig is het niet hinderlijk, dus laat ik het zo.
Groter punt: het deksel trok binnen direct hol, zoals te zien op de foto. Bij het samenstellen kon ik de oriëntatie van de groeiringen niet goed zien (dunne plankjes, dichte jaarringen, weinig contrast), dus op goed geluk gedaan. In het schuurtje bleef het de afgelopen maanden vlak ondanks de schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid. Eén nachtje in de woonkamer en poef, hol. Eenmaal geïnstalleerd op de slaapkamer, waar het koeler is, trok het weer bijna helemaal recht. Wederom niet erg genoeg om daar direct iets aan te doen. Ik kijk het een aantal maanden aan en als ik merk dat de schommeling door de seizoenen te groot is, ga ik het deksel versterken met twee latjes aan de onderkant. Daar is nog hoogte voor aan de binnenkant.