Dit was met een quadrant scharnier, neem ik aan? Ik ga voor bladscharnieren in de achterwand. De bovenste rand daarvan ga ik wel verdikken met een strookje hout, want zelfs een blad van 8 mm in een wanddikte van 9 mm dik vind ik moedig. Maar als ik de foto's van @Doubledot zie (reactie #35), hoeft het niet veel meer te zijn.Wij hadden al wat problemen met 13-14 mm. De mijne was klaar maar met schuren brak het stukje naast het scharnier af 3 mm kops hout en ik schuurde met de hand. Bij andere gebeurde dit soms eerder. 14 mm - 8mm = 6 / 2 = 3mm links en recht van het scharnier. Dat is nog steeeds niet veel.
Ik heb deze gemaakt toen ik in Zweden woonde, dus heb geen weblink voor jeDit was met een quadrant scharnier, neem ik aan? Ik ga voor bladscharnieren in de achterwand. De bovenste rand daarvan ga ik wel verdikken met een strookje hout, want zelfs een blad van 8 mm in een wanddikte van 9 mm dik vind ik moedig. Maar als ik de foto's van @Doubledot zie (reactie #35), hoeft het niet veel meer te zijn.
@Doubledot welke scharnieren heb je gebruikt en wat was de wanddikte?
Dankje, dat is genoeg info!Ik heb deze gemaakt toen ik in Zweden woonde, dus heb geen weblink voor jemaar het is een gefreesd messing bladscharnier, +-12mm wanddikte had het doosje, dus ik kon ze netjes inlaten.
Zo'n quadrant scharnier is erg mooi inderdaad. Bij dit project gaat het niet omdat het deksel inliggend is, maar ik wil zeker eens een kistje daarmee maken.Mijn kistje is klaar, hier kun je de scharnieren van 8mm breed zien op een 11mm wandje.
Bekijk bijlage 152283
Loop je zo niet veel risico op deuken die je gaat blijven zien?Waarom lijm je je stof niet op karton. Het karton plak je in de kist. Zo heb ik dit ook met het leer in mijn kistje gedaan. Op de achterzijde plakje dun tapijttape en daarmee zet je het karton en de stof vast.
Succes.
Ja ik noem dik papier karton.Ik dacht dat er bij karton altijd sprake was van een tussenlaag zoals bijvoorbeeld hier te zien is.. My bad!
Bekijk bijlage 152984
Dit is golfkarton. Mooi dun karton is b.v. passe-partout karton 1,5 mm of dun tweezijdig wit karton vanaf 1 mm. Wim en ik heb bij dezelfde Engelsman een cursus gedaan en daar gebruikten we dun tweezijdig wit karton.Ik dacht dat er bij karton altijd sprake was van een tussenlaag zoals bijvoorbeeld hier te zien is.. My bad!
Bekijk bijlage 152984
Wat is het nut van de laag karton? Om het geheel wat zachter aan te laten voelen?
Voor wat betreft het lijmen verandert er weinig; de lijm moet nog steeds heel dun en egaal worden aangebracht om te voorkomen dat het in het velours trekt.
Op een kant plak je tweezijdig tapijttape. Dit is heel dun. Hierop plak je je stof/leer. Eerst karton op maat maken. Wel rekening houden met de dikte van de stof.