Kistje met vakken voor luxe accessoires

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
595
918
Zuid West Drenthe
heb scharnieren van 8mm bij baptist besteld.
Het kistje waar ik nu mee bezig ben heeft wanden van 11mm.
dat gaat wel lukken.
9mm wanden weet ik niet hoe je dat mooi weg kunt werken.
kistje-004.jpg

Ik laat wel even zien als ik ze ingefreesd heb.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
520
236
Wij hadden al wat problemen met 13-14 mm. De mijne was klaar maar met schuren brak het stukje naast het scharnier af 3 mm kops hout en ik schuurde met de hand. Bij andere gebeurde dit soms eerder. 14 mm - 8mm = 6 / 2 = 3mm links en recht van het scharnier. Dat is nog steeeds niet veel.
Dit was met een quadrant scharnier, neem ik aan? Ik ga voor bladscharnieren in de achterwand. De bovenste rand daarvan ga ik wel verdikken met een strookje hout, want zelfs een blad van 8 mm in een wanddikte van 9 mm dik vind ik moedig. Maar als ik de foto's van @Doubledot zie (reactie #35), hoeft het niet veel meer te zijn.
@Doubledot welke scharnieren heb je gebruikt en wat was de wanddikte?

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
181
80
Zaanstreek
Dit was met een quadrant scharnier, neem ik aan? Ik ga voor bladscharnieren in de achterwand. De bovenste rand daarvan ga ik wel verdikken met een strookje hout, want zelfs een blad van 8 mm in een wanddikte van 9 mm dik vind ik moedig. Maar als ik de foto's van @Doubledot zie (reactie #35), hoeft het niet veel meer te zijn.
@Doubledot welke scharnieren heb je gebruikt en wat was de wanddikte?
Ik heb deze gemaakt toen ik in Zweden woonde, dus heb geen weblink voor je 😉 maar het is een gefreesd messing bladscharnier, +-12mm wanddikte had het doosje, dus ik kon ze netjes inlaten.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.114
3.332
Gaanderen
Mooi gedaan. Hier is het scharnier aan de kant gezet. Hierdoor hou je 3mm over. Mij 8 mm scharnieren zet ik in het midden en heb dan 2 mm per zijde over. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het type scharnier. Ziet er prima uit.

• Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
520
236
Ik heb deze gemaakt toen ik in Zweden woonde, dus heb geen weblink voor je 😉 maar het is een gefreesd messing bladscharnier, +-12mm wanddikte had het doosje, dus ik kon ze netjes inlaten.
Dankje, dat is genoeg info!
Het zal een soortgelijk scharnier zijn geweest met een van zo'n 8 mm.

Mijn kistje is klaar, hier kun je de scharnieren van 8mm breed zien op een 11mm wandje.
Bekijk bijlage 152283
Zo'n quadrant scharnier is erg mooi inderdaad. Bij dit project gaat het niet omdat het deksel inliggend is, maar ik wil zeker eens een kistje daarmee maken.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
520
236
Kleine update uit de werkplaats trouwens.
De korte schotten achter heb ik opnieuw gemaakt omdat die iets te kort waren, nu past alles strak.
De achterwand is op hoogte gemaakt. Daar kwam een strip van 4x9 mm vanaf, perfect om de achterwand mee op te dikken.
Het deksel is ook grof op breedte gezaagd, die wordt pas gemaakt als de kist gelijmd is. Wel is het deksel zo'n 2-3 mm te kort, het kwam nét niet uit met de drie plankjes die ik had. Gelukkig heb ik nog een stripje over (van het middenschot) om eraan te lijmen.

Gisteren nog een mooi stuk donkergroen fluwelen gevonden om op de bodem te lijmen. Het is vrij dunne stof, dus ik denk dat ik daarvoor een spuitbus contactlijm (n.a.v. dit onderwerp: Een kastenwand met eiken fineer) ga scoren. Tenzij jullie nog tips hebben? (Liefst voor niet al te exotisch spul)

De komende update gaat even op zich laten wachten, er komen drukke weken aan..

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
520
236
Komende weken hoop ik weer wat tijd te hebben om verder te gaan. Er zijn nog een paar stappen te gaan:
  1. De rib ter verdikking voor de scharnieren aan de achterwand lijmen;
  2. Alle binnenkanten zoetschaven en het geraamte in elkaar lijmen;
  3. Fluweel op de bodem lijmen;
  4. Deksel op maat maken;
  5. Scharnieren inlaten;
  6. Afwerken (daar kom ik later op terug).
Allereerst wat spullen bestellen bij Baptist. Om het fluweel te lijmen heb ik deze in de winkelmand: Zwaluw lijmspray 400 ml - Baptist Het fluweel is vrij dun en de lijm mag niet doorlekken, lijkt me dat dat hiermee gaat lukken.

Voor de scharnieren twijfel ik nog tussen onderstaande. De achterwand ga ik lokaal opdikken tot +/- 14 mm, dus er kan een iets breder scharnier in. Bij alle andere dan de eerste zal ik iets moeten bedenken om de hoekopening te beperken, al dan niet met een kettinkje of lint aan de binnenkant van het deksel.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.114
3.332
Gaanderen
Waarom lijm je je stof niet op karton. Het karton plak je in de kist. Zo heb ik dit ook met het leer in mijn kistje gedaan. Op de achterzijde plakje dun tapijttape en daarmee zet je het karton en de stof vast.
Succes.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.816
491
Waarom lijm je je stof niet op karton. Het karton plak je in de kist. Zo heb ik dit ook met het leer in mijn kistje gedaan. Op de achterzijde plakje dun tapijttape en daarmee zet je het karton en de stof vast.
Succes.
Loop je zo niet veel risico op deuken die je gaat blijven zien?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.816
491
Ik dacht dat er bij karton altijd sprake was van een tussenlaag zoals bijvoorbeeld hier te zien is.. My bad!

550x366.jpg

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.490
2.197
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik dacht dat er bij karton altijd sprake was van een tussenlaag zoals bijvoorbeeld hier te zien is.. My bad!

Bekijk bijlage 152984
Dit is golfkarton. Mooi dun karton is b.v. passe-partout karton 1,5 mm of dun tweezijdig wit karton vanaf 1 mm. Wim en ik heb bij dezelfde Engelsman een cursus gedaan en daar gebruikten we dun tweezijdig wit karton.
Als ik nu karton zou moeten kopen om een kistje van binnen met suede of velours af te moeten werken zou ik een keer het iets stevigere passe-partout karton kopen.

jaap

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
520
236
Wat is het nut van de laag karton? Om het geheel wat zachter aan te laten voelen?
Voor wat betreft het lijmen verandert er weinig; de lijm moet nog steeds heel dun en egaal worden aangebracht om te voorkomen dat het in het velours trekt.

Nog meningen over de scharnieren? Ik heb gisteren gekeken en gemeten op de kist, 20 mm. is (optisch) in ieder geval te klein voor de breedte van het deksel. Zelfs 30 mm lijkt me (optisch) klein. Ik neig naar één van onderstaande. Bij de tweede variant blijft de vraag: hoe op een elegante manier de hoekopening te beperken?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.114
3.332
Gaanderen
Wat is het nut van de laag karton? Om het geheel wat zachter aan te laten voelen?
Voor wat betreft het lijmen verandert er weinig; de lijm moet nog steeds heel dun en egaal worden aangebracht om te voorkomen dat het in het velours trekt.

Op een kant plak je tweezijdig tapijttape. Dit is heel dun. Hierop plak je je stof/leer. Eerst karton op maat maken. Wel rekening houden met de dikte van de stof.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.114
3.332
Gaanderen
Wat zijn de voordelen als je het eerst op karton plakt? Het gaat veel makkelijker. Is je karton op de bodem een mm te klein is dat geen probleem dat vangen de zijkanten op. De bodem en deksel hier sla je de randen niet om.
Bij alle opstaande kanten sla je de lange kanten om. Hiermee bereik je dat je gelijk blijft. Heb je hele hoge opstaande kanten dan moet je aan de achterkant in het midden nog een strip stof plakken om het gelijk te houden. De zijkanten kun je op maat knippen. Die korte kanten zijn niet zichtbaar.
We gebruikten wel een speciale lijm, rook visachtig. Zou na moeten kijken wat dat voor een soort is. Wat ik wel heb onthouden is dat je er de kleinst mogelijke verpakking van moet kopen. Eenmaal open blijft het niet heel lang goed. Geen idee hoe lang.
Lijm heet copydex. Niet raar opkijken van, waarvoor het gebruikt wordt.

Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
520
236
Volgens mij snap ik nu wat je bedoelt, @Wim Kluck . Het karton wordt passend gemaakt nadat de bodem al in het kistje zit, en door de bekleding eerst aan het karton te lijmen is het kreukvrij op de bodem te krijgen.

Mijn opzet is iets anders, waarbij het niet nodig is. Bij mij wordt de bodem van onderaf in een sponning geplaatst, en zoals ik nu voorzie met heel kleine draadnagels vastgezet. Ook wordt enkel de bodem bekleed, de wanden niet.
Ik kan dus het velours direct op de bodem bevestigen en op maat maken, en het geheel van onderaf monteren.

Je hebt me wel aan het denken gezet om te testen met tapijttape, dat heb ik nog liggen. Ga ik eens proberen!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.114
3.332
Gaanderen
Wat ik op die cursus in Engeland gebruikt heb was karton voorzien van een zelfklevende laag.
Kom daar hier maar eens om. Vandaar mijn tapijttape, maar als iemand dat zelfklevende karton weet, post het dan hier. Ik wil alleen kleine hoeveelheden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.