Excuus voor de verwarring. Ik zoek een 4 mm steekbeitel voor de groeven. De groeven voor de tussenschotten worden niet doorlopend, dus die kan ik niet met de combinatieschaaf maken. Dat wordt "ouderwets" uithakken en -steken, vandaar een 4 mm steekbeitel.Even de slijptol in een oud hss schaafmes zetten? Kan je zelf elk smal beiteltje maken, dat binnen de breedte van het oude schaafmes valt. Hoe dik zijn je originele schaafbeitels?
Goedemorgen zeg, ik bedoelde een gewone steekbeitel inderdaad. Ik heb het gelijk gecorrigeerd.De groef voor het schotje, loopt natuurlijk niet door, maar start in de groef van de bodem. Maar je hebt toch aan een 4mm gewone beitel ook genoeg? De langskanten steek je toch met een passende steekbeitel? Je hoeft daarna toch alleen de bodem even na te lopen?
Ik heb recent een kistje gemaakt met krap 10mm dik deksel waarbij ik de schroeven er doorheen geschroefd heb en afgevijld. Geeft best een mooi effect, vond ik zelf.
De foutjes zijn gelukkig allemaal nog te corrigeren, dus als het goed is zie ik ze uiteindelijk ook niet meer ;-)Ondanks de foutjes, die ik op de foto toch niet kan zien.. Mooi wark!
Hoeveel wanddikte zou ik nodig hebben voor een scharnier van +/- 8 mm?Ze zijn trouwens 8mm breed dus niet voor jouw 9 mm wanddikte.
De bodem is inliggend gemaakt inderdaad. De sponning is ~6 mm diep, de bodem is 3.6 mm multiplex + de dikte van de fluwelen bekleding.Bodem zou ik in een groef leggen, om reden van stevigheid (je zit opgesloten, je "hangt" dan niet aan schroeven met je bodem".
Ik dacht in eerste instantie aan twee afgeschuinde blokje, maar daarna kwam inderdaad snel het idee om een strip over de volledige breedte te maken. Die strip kan dan afsluiten met de bovenkant van het binnenwerk, waardoor het er van bovenaf netjes uit ziet zonder ruimte te verliezen aan de binnenkant.Als je de achterkant opdikt zou ik een heel vakje vullen en in het deksel een stripje over hele lengte. Of ook het kistje over de hele lengte, maar dan moet je het binnenwerk weer aanpassen.
Wij hadden al wat problemen met 13-14 mm. De mijne was klaar maar met schuren brak het stukje naast het scharnier af 3 mm kops hout en ik schuurde met de hand. Bij andere gebeurde dit soms eerder. 14 mm - 8mm = 6 / 2 = 3mm links en recht van het scharnier. Dat is nog steeeds niet veel.De foutjes zijn gelukkig allemaal nog te corrigeren, dus als het goed is zie ik ze uiteindelijk ook niet meer ;-)
Dank voor de positieve reacties en de tips qua scharnieren. Helemaal waar dat er een mooi scharnier op mag, na alle uren die er al in zitten (ik gok zo'n 16 uur op dit moment, en dat heb ik nog minimaal nodig).
Ik wilde een kleine greep in het deksel schaven, maar nu ik de sigarenkistsluitingen bij Baptist zie, lijkt dat ook een goed idee.
@Doubledot dat soort scharnieren had ik gezien, maar mijn deksel wordt inliggend. En het past ook niet met de wanddikte van 9 mm.
Hoeveel wanddikte zou ik nodig hebben voor een scharnier van +/- 8 mm?
Voortbordurend op het idee van @jaap kan ik voor de scharnieren een klein blokje aan de wand lijmen om lokaal op te dikken. De schotten liggen ongeveer 1 cm. onder het deksel, dus daar is nog ruimte voor.
De bodem is inliggend gemaakt inderdaad. De sponning is ~6 mm diep, de bodem is 3.6 mm multiplex + de dikte van de fluwelen bekleding.