Het is halfhout geworden. Verstek was sowieso afgeschreven, en splines vind ik niet mooi.
De sponning voor de halfhoutverbinding heb ik gemaakt met een Record 050 combinatieschaaf. Ik heb een haat-liefde verhouding met deze schaaf, meestal kost het me even om er fijn mee te werken.
Dwars op de draad schaven ging goed met de voorsnijder. Maar de voorsnijder steekt ook erg ver onder de zool uit, waardoor het moeilijk is om vlak te schaven. Als de sponning bijna op diepte is, moet de voorsnijder ook weer weg, anders snijd de voorsnijder te diep. Dat kan alleen door de diepteaanslag weg te halen en die vervolgens opnieuw in te stellen. Voor het laatste stukje heb ik met een beitel de vezels moeten snijden.
Al met al is dat een onhandig, het onderbreekt het werk maar ook de nauwkeurigheid.
Iemand tips hoe dat handiger kan met deze schaaf?
De volgende hobbel: het hardhout multiplex wat ik heb (op de foto ook al als bodem neergelegd) is maar 3.6 mm dik, niet de 6 mm. die ik dacht, en mijn kleinste beitel is 6 mm. Qua dikte vind ik het wel passend. Goede reden om ergens een 4 mm steekbeitel vandaan te halen. Heeft iemand er toevallig een over?