Kistje met vakken voor luxe accessoires

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
678
231
Middelburg
Geen idee Wim het was dat ik het tegenkwam op YouTube maar ik kan me best voorstellen dat de houtverbinding er door steviger wordt,….. uiteraard moet de veer wel van dikte zijn niet zo’n dun friemeltje

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
508
226
Het is halfhout geworden. Verstek was sowieso afgeschreven, en splines vind ik niet mooi.

De sponning voor de halfhoutverbinding heb ik gemaakt met een Record 050 combinatieschaaf. Ik heb een haat-liefde verhouding met deze schaaf, meestal kost het me even om er fijn mee te werken.
Dwars op de draad schaven ging goed met de voorsnijder. Maar de voorsnijder steekt ook erg ver onder de zool uit, waardoor het moeilijk is om vlak te schaven. Als de sponning bijna op diepte is, moet de voorsnijder ook weer weg, anders snijd de voorsnijder te diep. Dat kan alleen door de diepteaanslag weg te halen en die vervolgens opnieuw in te stellen. Voor het laatste stukje heb ik met een beitel de vezels moeten snijden.
Al met al is dat een onhandig, het onderbreekt het werk maar ook de nauwkeurigheid.
Iemand tips hoe dat handiger kan met deze schaaf?

De volgende hobbel: het hardhout multiplex wat ik heb (op de foto ook al als bodem neergelegd) is maar 3.6 mm dik, niet de 6 mm. die ik dacht, en mijn kleinste beitel is 6 mm. Qua dikte vind ik het wel passend. Goede reden om ergens een 4 mm steekbeitel vandaan te halen. Heeft iemand er toevallig een over?

20241128_092452 (1).jpg
20241128_092505 (1).jpg
20241128_094226 (1).jpg

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.508
3.255
Even de slijptol in een oud hss schaafmes zetten? Kan je zelf elk smal beiteltje maken, dat binnen de breedte van het oude schaafmes valt. Hoe dik zijn je originele schaafbeitels?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
508
226
Even de slijptol in een oud hss schaafmes zetten? Kan je zelf elk smal beiteltje maken, dat binnen de breedte van het oude schaafmes valt. Hoe dik zijn je originele schaafbeitels?
Excuus voor de verwarring. Ik zoek een 4 mm steekbeitel voor de groeven. De groeven voor de tussenschotten worden niet doorlopend, dus die kan ik niet met de combinatieschaaf maken. Dat wordt "ouderwets" uithakken en -steken, vandaar een 4 mm steekbeitel.
Anders was dat wel een leuk project geweest ja.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: zaag

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.508
3.255
De groef voor het schotje, loopt natuurlijk niet door, maar start in de groef van de bodem. Maar je hebt toch aan een 4mm gewone beitel ook genoeg? De langskanten steek je toch met een passende steekbeitel? Je hoeft daarna toch alleen de bodem even na te lopen?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
508
226
De groef voor het schotje, loopt natuurlijk niet door, maar start in de groef van de bodem. Maar je hebt toch aan een 4mm gewone beitel ook genoeg? De langskanten steek je toch met een passende steekbeitel? Je hoeft daarna toch alleen de bodem even na te lopen?
Goedemorgen zeg, ik bedoelde een gewone steekbeitel inderdaad. Ik heb het gelijk gecorrigeerd.
Verder inderdaad precies zoals je zegt. Langskanten met een brede beitel, en dan de bodem nalopen met de 4 mm beitel.

De bodem komt in een sponning, niet in een groef. De groeven voor de schotjes maak ik eerst, daarna de sponning voor de bodem. Zo hou ik een fijn referentievlak om de groeven uit te tekenen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.508
3.255
Als je van een kant af kan schaven, dan klem je een aanslagblokje op je hout en kan je ze er zo met een sponningschaaf in schaven. Dan heb je geen beitels nodig.

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
272
158
Nijmegen
Als scharnier kom ik snel op kleine bladscharnieren (25x25 mm of 29x17 mm, bijvoorbeeld) of een smal pianoscharnier. De achterkant is 9 mm dik. De klep wordt ook 8-9 mm dik, en zo'n 50 cm. breed en 20 cm diep. Is er voldoende hout voor die scharnieren?
Ik heb recent een kistje gemaakt met krap 10mm dik deksel waarbij ik de schroeven er doorheen geschroefd heb en afgevijld. Geeft best een mooi effect, vond ik zelf.

Bijlagen

• IMG_20241114_185358750.jpg
    IMG_20241114_185358750.jpg
    87,6 KB · Weergaven: 63
  • Leuk
Waarderingen: jaap en DitchDeurne

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
508
226
Eindelijk weer een update, er was wat tijd om een paar uur onafgebroken te kunnen werken.

De vakken indeling zit er inmiddels in (maar de multiplex schotten moeten opnieuw), de bodemplaat is op maat, en het paneel voor het deksel is gelijmd. Het deksel is nog niet op maat, maar de laatste foto geeft een beeld van hoe het wordt.

Paar leerpunten weer:
1) Voorzichtiger zijn met schaven. Het deksel steunt op het middenschot, maar die is iets te laat geschaafd, waardoor het deksel te diep zakt. Dat is nu alleen nog te corrigeren door de zijkanten iets lager te maken.
2) De korte multiplex schotten zijn net te kort. Ik had er één gemaakt en de rest gekopieerd, maar die eerste zat dus niet strak genoeg. Nu rammelt het teveel, maar kunnen de schotjes ook makkelijk los. Misschien maak ik de groef ook nog iets dieper, die is nu iets meer dan 2 mm.
3) Ik heb er geen rekening mee gehouden dat de achterkant ook nog lager wordt dan de zijkanten. Met de hoekverbinding wordt het misschien een beetje raar als er achter een hoekje mist. Of ik lijm daar een stukje contrasterend hout om de lijn weer rechthoekig te maken.
4) Ik moet op zoek naar kleine scharnieren. Vanwege punt 3 is er ook niet genoeg hout om een ingeboorde pen als scharnier te gebruiken.

Als iemand een goed adresje weet voor kleine scharnieren, passend op een wandje van 9 mm, hoor ik het graag!

Komend weekend ga ik op pad voor fluwelen bekleding voor de bodem. Mogelijk dat ik nog extra meeneem om eventueel ook de multiplex vakken te doen, hoewel die er zo ook prima uitzien.

Bijlagen

• 20250102_143618.jpg
    20250102_143618.jpg
    179,8 KB · Weergaven: 39
  • 20250102_162618.jpg
    20250102_162618.jpg
    115,5 KB · Weergaven: 36
  • 20250102_162652.jpg
    20250102_162652.jpg
    203,2 KB · Weergaven: 37

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.403
730
Moordrecht
Ondanks de foutjes, die ik op de foto toch niet kan zien.. Mooi wark!

Als ik mini scharnieren goochel, dan komen er behoorlijk wat resultaten tevoorschijn, het zou dus wel moeten lukken..

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.475
2.144
Terkaple
www.woodworking.nl
Gaaf dat je ons meeneemt op je reis om een mooi kistje te maken. 9 mm is niet veel om een scharniertje in te laten, het scharnier moet qua robuustheid ook passen bij het kistje. Ik zou, is helaas wel weer extra werk voor je, overwegen om de achterkant iets dikker te maken door er aan de binnenkant 4 mm dik hout er in te lijmen.

Hier een link naar Baptist, zij hebben een aardige collectie meubelscharniertjes, van goedkoop tot aan de mooie Brusso scharnieren.

jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Dit is zo'n post waar ik kan genieten. Stap voor stap laten zien wat het gaat worden. Leerzaam dat ook de dingen benoemd worden die niet goed gaan/verbeterd kunnen worden. Daar kan je wat van leren.
Enkele dagen geleden stuurde ik Jaap een bericht dat ik vond dat er meer werkstukken gepost worden.
Iedereen bedankt voor deze bijdragen.
Er zijn op het net vele goedkope scharnieren te koop voor doosjes en kistjes. Ik heb er onlangs enkele binnengekregen uit verwegistan. Ze halen het niet bij kwaliteit en afwerking van de Brusso scharnieren.
Het is gewoon troep.
Wil je echt bijzondere scharnieren voor zo'n doosje kijk dan eens hier. Zowel Jaap als ik hebben er een cursus gedaan. De scharnieren en sloten zijn handgemaakt in Engeland. De prijs reflecteert de kwaliteit.
Als je lang bezig bent met een mooi kistje dan zou ik niet willen dat daar een slecht scharnier in zit. Gelukkig zijn er nog wel enkele andere betaalbare scharnieren. Ze zijn trouwens 8mm breed dus niet voor jouw 9 mm wanddikte.

• Leuk
Waarderingen: jaap

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
178
77
Zaanstreek
@Paul90 ben je bekend met Kisch in Amsterdam? Leverancier van ook meer speciaalbeslag.
In dit soort kistjes zie je vaker zoiets.

Bodem zou ik in een groef leggen, om reden van stevigheid (je zit opgesloten, je "hangt" dan niet aan schroeven met je bodem".
f4b5d38a-53da-4d1b-acbc-21180448f3fd.jpg

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
178
77
Zaanstreek
tof projectje wel! Respect voor al het handwerk. Ik heb jaren geleden een soortgelijk kistje gemaakt als cadeau.

Vertekken koud verlijmd en later een losse veer ingezaagd. Deksel is eiken met een zwarte waterbeits, alvorens het verlijmen. Daarna hele meubel afgewerkt met osmo naturel (dat het esdoorn mooi wit blijft).
2025-01-07 11_12_37-Arc.png

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
508
226
Ondanks de foutjes, die ik op de foto toch niet kan zien.. Mooi wark!
De foutjes zijn gelukkig allemaal nog te corrigeren, dus als het goed is zie ik ze uiteindelijk ook niet meer ;-)

Dank voor de positieve reacties en de tips qua scharnieren. Helemaal waar dat er een mooi scharnier op mag, na alle uren die er al in zitten (ik gok zo'n 16 uur op dit moment, en dat heb ik nog minimaal nodig).
Ik wilde een kleine greep in het deksel schaven, maar nu ik de sigarenkistsluitingen bij Baptist zie, lijkt dat ook een goed idee.

@Doubledot dat soort scharnieren had ik gezien, maar mijn deksel wordt inliggend. En het past ook niet met de wanddikte van 9 mm.
Ze zijn trouwens 8mm breed dus niet voor jouw 9 mm wanddikte.
Hoeveel wanddikte zou ik nodig hebben voor een scharnier van +/- 8 mm?
Voortbordurend op het idee van @jaap kan ik voor de scharnieren een klein blokje aan de wand lijmen om lokaal op te dikken. De schotten liggen ongeveer 1 cm. onder het deksel, dus daar is nog ruimte voor.

Bodem zou ik in een groef leggen, om reden van stevigheid (je zit opgesloten, je "hangt" dan niet aan schroeven met je bodem".
De bodem is inliggend gemaakt inderdaad. De sponning is ~6 mm diep, de bodem is 3.6 mm multiplex + de dikte van de fluwelen bekleding.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
178
77
Zaanstreek
@Paul90 een sponning heeft twee open kanten, een groef slechts een. Spraakverwarring hier dan misschien?
Qua scharnier wil je dus een inliggend klepje maken van slechts 9mm dikte? Hmm, dat zijn inderdaad verdomme kleine scharniertjes. Allicht een bladscharnier 270gr openklappen en aan de binnenzijde van je klep monteren ipv op de kopse kant? Dus met de klep dicht is het scharnier 270gr geopend, met de klep open 180gr.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.475
2.144
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je de achterkant opdikt zou ik een heel vakje vullen en in het deksel een stripje over hele lengte. Of ook het kistje over de hele lengte, maar dan moet je het binnenwerk weer aanpassen.

Als je het kistje opendoet moet het ook mooi en technisch opgeruimd er uit zien. Een pianoscharnier is niet mooi, niet strak. 2 losse scharniertjes staat beter.
En zo'n sigarenkistje sluiting vind ik persoonlijk foeilelijk, doet in mijn beleving afbreuk aan al het werk wat je er in stopt.
Met wat fantasie, speuren op www zijn daar zulke mooie oplossingen in hout voor te bedenken, van alleen een kleine uitsparing tot mooie weggewerkte stripjes contrasterend hout etc.

jaap

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
508
226
Als je de achterkant opdikt zou ik een heel vakje vullen en in het deksel een stripje over hele lengte. Of ook het kistje over de hele lengte, maar dan moet je het binnenwerk weer aanpassen.
Ik dacht in eerste instantie aan twee afgeschuinde blokje, maar daarna kwam inderdaad snel het idee om een strip over de volledige breedte te maken. Die strip kan dan afsluiten met de bovenkant van het binnenwerk, waardoor het er van bovenaf netjes uit ziet zonder ruimte te verliezen aan de binnenkant.

Voor mijn idee, hoe verhoudt een simpel meubelscharnier (of dezelfde variant met afgeronde hoeken) van Baptist zich met een mooi Brusso scharnier, afgezien van de prijs (die een factor 15 scheelt)?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
De foutjes zijn gelukkig allemaal nog te corrigeren, dus als het goed is zie ik ze uiteindelijk ook niet meer ;-)

Dank voor de positieve reacties en de tips qua scharnieren. Helemaal waar dat er een mooi scharnier op mag, na alle uren die er al in zitten (ik gok zo'n 16 uur op dit moment, en dat heb ik nog minimaal nodig).
Ik wilde een kleine greep in het deksel schaven, maar nu ik de sigarenkistsluitingen bij Baptist zie, lijkt dat ook een goed idee.

@Doubledot dat soort scharnieren had ik gezien, maar mijn deksel wordt inliggend. En het past ook niet met de wanddikte van 9 mm.

Hoeveel wanddikte zou ik nodig hebben voor een scharnier van +/- 8 mm?
Voortbordurend op het idee van @jaap kan ik voor de scharnieren een klein blokje aan de wand lijmen om lokaal op te dikken. De schotten liggen ongeveer 1 cm. onder het deksel, dus daar is nog ruimte voor.

De bodem is inliggend gemaakt inderdaad. De sponning is ~6 mm diep, de bodem is 3.6 mm multiplex + de dikte van de fluwelen bekleding.
Wij hadden al wat problemen met 13-14 mm. De mijne was klaar maar met schuren brak het stukje naast het scharnier af 3 mm kops hout en ik schuurde met de hand. Bij andere gebeurde dit soms eerder. 14 mm - 8mm = 6 / 2 = 3mm links en recht van het scharnier. Dat is nog steeeds niet veel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.